PKN Orlen jest zainteresowany akwizycjami stacji paliw w krajach, w których jest już obecny, ale poza Polską
— poinformował prezes Orlenu Daniel Obajtek. W Polsce płocki koncern powiększy sieć detaliczną o 25 stacji paliw w tym roku i o około 40 stacji w 2019 roku.
Myślimy o rozwoju sieci detalicznej poza Polską. Jesteśmy zainteresowani akwizycjami w krajach, w których już Orlen lub nasze spółki zależne są obecne
— powiedział podczas spotkania z dziennikarzami prezes Obajtek.
Wymienił w tym kontekście rozmowy, które prowadzą Orlen Lietuva na Litwie i czeski Unipetrol.
W przypadku Polski PKN Orlen nie analizuje obecnie projektów akwizycyjnych, gdyż skupia się na rozmowach z Komisją Europejską dotyczących zgody na połączenie z Grupą Lotos.
Poczekałbym z takimi planami na efekty rozmów z Komisją Europejską. To nie znaczy, że nie powiększamy naszej sieci stacji paliw w Polsce
— powiedział Obajtek.
W tym roku mamy już lokalizacje pod 25 naszych nowych stacji paliw. W przyszłym roku zakładamy, że uruchomimy około 40 nowych punktów
— dodał prezes Orlenu.
Daniel Obajtek i Mantas Bartuska, prezesi PKN Orlen i Kolei Litewskich, podpisali we wtorek porozumienie zakładające rozszerzenie współpracy między obiema spółkami. Płocka spółka dzięki umowie chce zwiększyć transport diesla z rafinerii w Możejkach o kilkaset tysięcy ton rocznie.
Zgodnie z podpisanym porozumieniem Orlen Lietuva zadeklarowała dalsze korzystanie z usług kolei litewskich.
Jednocześnie podjęto zobowiązanie o przewozie produktów z Możejek w kierunku granicy z Polską.
Obecnie sprowadzamy z Możejek do Polski 600 tysięcy ton diesla rocznie. Docelowo, dzięki umowie z kolejami litewskimi chcemy zwiększyć dostawy o kilkaset tysięcy ton
— powiedział podczas konferencji prasowej prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Popyt w Polsce rośnie i spodziewamy się, że będzie nadal rósł w kolejnych latach, m.in. dzięki ograniczaniu szarej strefy
— dodał.
Podpisanie porozumienia o rozszerzeniu współpracy między PKN Orlen i kolejami litewskimi zbiegło się w czasie z zainaugurowaniem odbudowy 19-kilometrowego odcinka torów z Możejek do łotewskiego Renge.
Po 10 latach od demontażu torów na tym odcinku, litewska rafineria odzyska najkrótszą drogę dostaw na Łotwę i do Estonii, gdzie lokowane jest do 20 proc. produkcji rafinerii w Możejkach.
Zgodnie z umową odbudowa torów powinna się zakończyć pod koniec 2019 roku, wtedy też powinny nastąpić pierwsze przewozy na odbudowanej trasie
— powiedział prezes Daniel Obajtek.
Dla nas będzie to oznaczać znaczne skrócenie czasu dostaw i obniżkę kosztów. Jednocześnie litewskie koleje zyskają nowe możliwości współpracy z nami przy transporcie produktów w kierunku Polski
— dodał.
PZ/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/407875-pkn-orlen-rozszerza-wspolprace-z-kolejami-litewskimi