Na koniec 2017 roku rozdysponowano 70 proc. budżetu Programu Polska Wschodnia - powiedział we wtorek dziennikarzom wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak. Dodał, że do tej pory podpisano 564 umowy o dofinansowanie ze środków programu, o łącznej wartości 8,09 mld zł.
Program Polska Wschodnia rozpoczyna rok 2018 z pozycji lidera - wskazał. Wyjaśnił, że na półmetku unijnej perspektywy finansowej 2014-2020 zawarto umowy na 70 proc. budżetu programu.
To wynik przekraczający zakładany plan na poziomie 50 proc.
—powiedział Hamryszczak.
Dotąd, jak zauważył wiceszef resortu rozwoju, podpisano 564 umowy o dofinansowanie ze środków programu. „Ich łączna wartość to 8,09 mld zł, z czego 5,64 mld zł stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego” - wyliczył. Jak zaznaczył, w większości zakontraktowanych projektów zakończono przetargi na wybór wykonawców, „a więc w konsekwencji pieniądze Programu Polska Wschodnia pracują już w gospodarce i także w pośredni sposób stymulują rozwój przedsiębiorczości”.
Odnosząc się do tego, jak te wyniki przełożą się na rozwój makroregionu Polski Wschodniej, wskazał na korzyści dla mieszkańców wschodnich województw.
To oni najwyraźniej odczują efekty prowadzonych inwestycji - zarówno w ekologiczny transport miejski, jak i drogowych, kolejowych. A także niezwykle ważnych inwestycji w poprawę konkurencyjności oraz innowacyjności przedsiębiorstw działających na terenie makroregionu
—powiedział Hamryszczak.
Zaznaczył, że makroregion „krok po kroku” staje się coraz bardziej spójny, dostępny transportowo.
Zatem przybliżają się rynki zbytu dla przedsiębiorców, ale także rynki pracy dla mieszkańców. Makroregion staje się atrakcyjniejszy do prowadzenia biznesu - zarówno biznesu, który jest bądź może być realizowany przez miejscowych przedsiębiorców, jak i zewnętrznych inwestorów
—wskazał.
Jak zaznaczył Hamryszczak, największy budżet w programie zaplanowano na wsparcie inwestycji transportowych.
W osi II programu - Nowoczesna Infrastruktura Transportowa przeznaczono na ten cel 916 mln euro. Zakontraktowano już 92 proc. budżetu inwestycji w infrastrukturę drogową (1,85 mld zł) i 98 proc. budżetu na ekologiczny transport miejski (1,59 mld zł)
—powiedział.
Dodał, że jest też zakontraktowane 28 proc. alokacji tzw. osi I finansującej „kompleksowe działania wspierające rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości w makroregionie”.
Mocno stawiamy na infrastrukturę kolejową
—powiedział. Dodał, że „na wielu inwestycjach, które zostały zakontraktowane w ramach Programu Polska Wschodnia, w infrastrukturze kolejowej mamy przyspieszenie w okolicy jednego roku”.
Hamryszczak zapowiedział, że w 2018 roku, zgodnie z planem, zakończy się realizacja co najmniej 14 z 28 inwestycji drogowych, które zostały wybrane w ramach konkursów. W tym kontekście wiceminister zwrócił uwagę m.in. na przebudowę drogi wojewódzkiej 764 w aglomeracji Kielc.
Ona nam uzupełni ważny ciąg drogowy łączący województwo świętokrzyskie z podkarpackim
—podkreślił. Dodał, że dzięki inwestycjom w zrównoważoną mobilność miejską zostanie zakupionych ok. 300 jednostek taboru pasażerskiego.
Powstanie także 35 km buspasów, a także 55 km dróg dla rowerzystów
—wyjaśnił. Dodał, że rządowa dotacja przyczyni się m.in. do tego, by w Białymstoku powstało nowoczesne centrum przesiadkowe, w Lublinie władze miasta zainwestują w dalszy rozwój sieci trolejbusowej.
Miasto przewiduje również dzięki środkom Programu Polska Wschodnia wdrożenie systemu biletu elektronicznego w komunikacji aglomeracyjnej
—zapowiedział.
W Kielcach na szczególną uwagę zasługuje plan stworzenia na bazie zrewitalizowanego dworca PKS profesjonalnego centrum komunikacyjnego, które będzie pełnić rolę integrującą sieci komunikacyjnej regionu z kielecką komunikacją miejską
—wskazał.
Jak zaznaczył Hamryszczak, dotąd środki publiczne były traktowane jako „oczywiste źródło finansowania inwestycji rozwojowych”.
W dłuższej perspektywie zależy nam na tym, by samorządy finansowały potrzeby rozwojowe z jak najwyższych wpływów podatkowych: z PIT z CIT, dlatego tak ważna jest ich rola w tworzeniu jak najlepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej
—powiedział.
Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/375718-sukces-ministerstwa-rozwoju-hamryszczak-rozdysponowano-70-proc-budzetu-programu-polska-wschodnia
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.