Szef komisji finansów omówił także poprawki wprowadzone do projektu przez Komisję Finansów Publicznych. Przypomniał, że zgłoszono 409 wniosków, w tym dwa dotyczące części tekstowej. Większość poprawek dotyczyła strony wydatkowej budżetu. Sasin wskazał, że znaczna część przewidywała zwiększenie dochodów podatkowych poprzez podniesienie wpływów z VAT, w celu sfinansowania określonych w tych poprawkach wydatków.
Komisja nie przyjęła 341 poprawek, z których zdecydowana większość została ponownie zgłoszona, jako wnioski mniejszości
— poinformował poseł.
Wyjaśnił, że resort finansów sprzeciwiał się zwłaszcza przyjmowaniu poprawek, które przewidywały finansowanie wydatków ze zwiększenia dochodów z VAT, rezerwy na obsługę długu czy rezerwy na współfinansowanie inwestycji z udziałem środków unijnych. Część poprawek była pozbawiona podstawy prawnej.
Poseł wyjaśnił, że komisja podczas swoich prac uzyskała informacje od przedstawicieli rządu, że Skarb Państwa nie oczekuje od spółek wypłaty dywidend, ale liczy, że wygospodarowane zyski będą inwestowane.
Wśród przyjętych przez komisję poprawek znalazł się m.in. wniosek Sasina, który przewiduje zwiększenie o prawie 95 mln zł tegorocznej rezerwy ogólnej. Pieniądze na ten cel mają pochodzić ze zmniejszenia budżetów niektórych instytucji, które same planują swoje budżety, czyli np. kancelarii: Senatu, Prezydenta RP czy instytucji sądowych lub rzeczników.
Zgodnie z poprawką budżet Kancelarii Prezydenta RP zmniejszy się o 10 mln zł, Kancelarii Senatu o 2,5 mln zł, wydatki Sądu Najwyższego o 5,2 mln zł, Rzecznika Praw Obywatelskich o 3,2 mln zł, Państwowej Inspekcji Pracy o 22,9 mln zł, a IPN o 33,8 mln zł.
Jednocześnie komisja przyjęła poprawkę zwiększającą wydatki Kancelarii Sejmu o prawie 13 mln zł. Związane to jest z nowymi zadaniami Kancelarii Sejmu dotyczącymi utrzymania Straży Marszałkowskiej i sejmowej gastronomii.
Szereg przyjętych przez komisję poprawek dotyczy rozdysponowania rezerwy utworzonej w związku z planowaną organizacją EXPO w Łodzi. W listopadzie ub.r. zdecydowano, że wystawa ta odbędzie się w Buenos Aires, a nie w Łodzi. Pieniądze z tej rezerwy zostaną przeznaczone na różne potrzeby regionalne m.in. dofinansowanie inwestycji samorządowych, wsparcie zakupów sprzętu pożarniczego, karetek pogotowia, sprzętu medycznego do szpitali czy wsparcie dla obiektów zabytkowych, ale także wzmocnienie prokuratury o analityków.
Komisja przyjęła też jedną poprawkę do części tekstowej budżetu, która związana jest ze zmianami przewidzianymi w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych.
Projekt budżetu na 2018 r. zakłada, że deficyt nie przekroczy 41,5 mld zł, wzrost gospodarczy będzie na poziomie 3,8 proc., a średnioroczna inflacja wyniesie 2,3 proc.
Według projektu dochody państwa wyniosą 355,7 mld zł, a wydatki 397,2 mld zł. W projekcie założono deficyt sektora finansów publicznych w 2018 r. w wysokości 2,7 proc. PKB. Rząd przewiduje wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz wzrost emerytur i rent w wysokości 6,3 proc., wzrost spożycia prywatnego w ujęciu nominalnym o 5,9 proc. W tzw. budżecie środków europejskich na rok 2018 ustalono, że jego dochody wyniosą 64,8 mld zł, wydatki 80,2 mld zł, a deficyt 15,5 mld zł.
pc/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Szef komisji finansów omówił także poprawki wprowadzone do projektu przez Komisję Finansów Publicznych. Przypomniał, że zgłoszono 409 wniosków, w tym dwa dotyczące części tekstowej. Większość poprawek dotyczyła strony wydatkowej budżetu. Sasin wskazał, że znaczna część przewidywała zwiększenie dochodów podatkowych poprzez podniesienie wpływów z VAT, w celu sfinansowania określonych w tych poprawkach wydatków.
Komisja nie przyjęła 341 poprawek, z których zdecydowana większość została ponownie zgłoszona, jako wnioski mniejszości
— poinformował poseł.
Wyjaśnił, że resort finansów sprzeciwiał się zwłaszcza przyjmowaniu poprawek, które przewidywały finansowanie wydatków ze zwiększenia dochodów z VAT, rezerwy na obsługę długu czy rezerwy na współfinansowanie inwestycji z udziałem środków unijnych. Część poprawek była pozbawiona podstawy prawnej.
Poseł wyjaśnił, że komisja podczas swoich prac uzyskała informacje od przedstawicieli rządu, że Skarb Państwa nie oczekuje od spółek wypłaty dywidend, ale liczy, że wygospodarowane zyski będą inwestowane.
Wśród przyjętych przez komisję poprawek znalazł się m.in. wniosek Sasina, który przewiduje zwiększenie o prawie 95 mln zł tegorocznej rezerwy ogólnej. Pieniądze na ten cel mają pochodzić ze zmniejszenia budżetów niektórych instytucji, które same planują swoje budżety, czyli np. kancelarii: Senatu, Prezydenta RP czy instytucji sądowych lub rzeczników.
Zgodnie z poprawką budżet Kancelarii Prezydenta RP zmniejszy się o 10 mln zł, Kancelarii Senatu o 2,5 mln zł, wydatki Sądu Najwyższego o 5,2 mln zł, Rzecznika Praw Obywatelskich o 3,2 mln zł, Państwowej Inspekcji Pracy o 22,9 mln zł, a IPN o 33,8 mln zł.
Jednocześnie komisja przyjęła poprawkę zwiększającą wydatki Kancelarii Sejmu o prawie 13 mln zł. Związane to jest z nowymi zadaniami Kancelarii Sejmu dotyczącymi utrzymania Straży Marszałkowskiej i sejmowej gastronomii.
Szereg przyjętych przez komisję poprawek dotyczy rozdysponowania rezerwy utworzonej w związku z planowaną organizacją EXPO w Łodzi. W listopadzie ub.r. zdecydowano, że wystawa ta odbędzie się w Buenos Aires, a nie w Łodzi. Pieniądze z tej rezerwy zostaną przeznaczone na różne potrzeby regionalne m.in. dofinansowanie inwestycji samorządowych, wsparcie zakupów sprzętu pożarniczego, karetek pogotowia, sprzętu medycznego do szpitali czy wsparcie dla obiektów zabytkowych, ale także wzmocnienie prokuratury o analityków.
Komisja przyjęła też jedną poprawkę do części tekstowej budżetu, która związana jest ze zmianami przewidzianymi w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych.
Projekt budżetu na 2018 r. zakłada, że deficyt nie przekroczy 41,5 mld zł, wzrost gospodarczy będzie na poziomie 3,8 proc., a średnioroczna inflacja wyniesie 2,3 proc.
Według projektu dochody państwa wyniosą 355,7 mld zł, a wydatki 397,2 mld zł. W projekcie założono deficyt sektora finansów publicznych w 2018 r. w wysokości 2,7 proc. PKB. Rząd przewiduje wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz wzrost emerytur i rent w wysokości 6,3 proc., wzrost spożycia prywatnego w ujęciu nominalnym o 5,9 proc. W tzw. budżecie środków europejskich na rok 2018 ustalono, że jego dochody wyniosą 64,8 mld zł, wydatki 80,2 mld zł, a deficyt 15,5 mld zł.
pc/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/375616-dochody-budzetu-w-2018-r-beda-wyzsze-o-35-proc-sasin-stanie-sie-tak-dzieki-dzialaniom-nakierowanym-na-odbudowe-wplywow-podatkowych?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.