Przychody przemysłu AGD w Polsce sięgnęły w 2016 r. prawie 5 mld euro, co dało nam trzecią pozycję w Unii Europejskiej po Niemczech i Włoszech - wynika z opublikowanego w poniedziałek raportu „Polska rewolucja w segmencie smart”.
Zgodnie z raportem przygotowanym przez Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT „Cyfrowa Polska” przychody całego sektora AGD w UE wyniosły w zeszłym roku 45 mld euro, z czego branża w Niemczech wypracowała ok. 14 mld euro, a we Włoszech - ponad 8 mld euro.
„W 2016 r. przychody polskiego sektora AGD wyniosły prawie 5 mld euro, co stanowiło ponad 1 proc. PKB (…). Sama wartość produkcji dużych urządzeń AGD takich jak lodówki, pralki, czy zmywarki w Polsce w 2016 r. wyniosła ponad 16,8 mld zł. W tym czasie w polskich fabrykach wyprodukowano 22,4 mln sztuk sprzętu AGD, o 2 proc. więcej niż rok wcześniej”
— napisano w raporcie.
Prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik poinformował, że około 87 proc. produkowanego w Polsce sprzętu AGD trafia na eksport, podobnie jak 90 proc. wytworzonych w Polsce telewizorów.
„Ta tendencja rośnie”
— ocenił Kanownik.
Zgodnie z raportem polscy konsumenci wydali w zeszłym roku na zakupy małego i dużego AGD 9,6 mld zł, czyli o 800 mln zł więcej niż rok wcześniej i o ponad 1,7 mld zł więcej niż w 2014 r. Liczba sprzedanych telewizorów utrzymuje się na tym samym poziomie średnio ponad 2,2 mln rocznie. W zeszłym roku Polacy wydali na nie ok. 4,3 mld zł.
Jednocześnie, jak wskazano, w Polsce w 2016 r. wyprodukowano ponad 20 mln telewizorów. Natomiast w latach 2015-2016 wyprodukowano 6,4 mln pralek, 5,1 mln sztuk sprzętu do gotowania, 4,6 mln zmywarek, 3,1 mln chłodziarek i zamrażarek oraz 2,5 mln suszarek do ubrań.
„W całym sektorze elektroniki zatrudnienie znajduje obecnie około 60 tys. osób, w tym bezpośrednio przy samej produkcji AGD 22,5 tys. pracowników”
-
- informuje raport.
„W ciągu ostatnich 2-3 lat obserwujemy ogromny wzrost znaczenia wśród polskich konsumentów produktów premium, które łączą się z innymi urządzeniami, ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie”
— zwrócił uwagę prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska”.
W raporcie wskazano, że średnia kwota wydana na zakup telewizora i lodówki wyniosła w zeszłym roku odpowiednio 1890 zł i 1600 zł. Tym samym pod względem wydatków na te cele nasz kraj zbliża się do wydatków ponoszonych przez konsumentów w Zachodniej Europie. Jednocześnie przeciętny Polak wymienia telewizor raz na 7 lat, a lodówkę co 8 lat.
Jednocześnie, jak zauważa raport, 80 proc. sprzedanych telewizorów w 2017 r. to Smart TV, czyli takie, które umożliwiają korzystanie z filmów, czy muzyki za pośrednictwem internetu. Widać także, że Polacy kupują coraz większe telewizory.
W raporcie napisano, że w Polsce funkcjonuje siedem centrów badawczo-rozwojowych z segmentu elektroniki użytkowej, a wydatki na ten cel sięgnęły już 150 mln euro i są jednymi z najwyższych w Europie. Zgodnie z raportem Polska ma znaczący potencjał na rynku aplikacji do smart urządzeń RTV i AGD.
„Szacuje się, że wartość inwestycji w Internet Rzeczy (IoT) w Polsce w 2010 r. wyniesie ponad 5 mln dolarów. W 2014 r. wartość inwestycji w IoT wyniosła 2 miliony dolarów”
— napisano. Zdaniem ekspertów, w najbliższych latach najszybciej rozwijającym się rynkiem dla IoT będzie m.in. AGD - największy potencjał wzrostu wykazują bowiem produkty związane z inteligentnym domem.
PAP/mall
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/366810-polska-na-3-miejscu-w-ue-przychody-przemyslu-agd-w-polsce-siegnely-w-2016-r-prawie-5-mld-euro-przed-nami-tylko-niemcy-i-wlochy