Na zagranicznych rynkach polskie firmy już nie tylko sprzedają swoje produkty i usługi, ale coraz częściej też stawiają fabryki i przejmują konkurentów - czytamy w „Dzienniku Gazeta Prawna”.
Z danych zawartych w bilansie płatniczym za II kwartał 2017 r. wynika, że pozycja krajowych firm na rynkach zagranicznych rośnie. W ciągu trzech miesięcy sprzedaliśmy towary za 206 mld zł, o 10 proc. więcej w porównaniu do zeszłego roku. To jednak nie wszystko. Wartość zagranicznej sprzedaży w ostatniego roku przekroczyła 800 mld zł, co jest najlepszym wynikiem w historii. Również w obrotach towarowych z zagranicą od dwóch lat notujemy nadwyżkę.
Coraz częściej polskie firmy zaznaczają swoją obecność na rynkach zagranicznych także inwestycjami kapitałowymi czy budową fabryk. Polscy przedsiębiorcy wyróżniają się już nie tylko produkcją żywności, medbli czy sprzętu AGD. „DGP” podaje przykład firmy OT Logistics, która kupiła udziały operatora portu morskiego w Rijece w Chorwacji. OT Logistics ma już w chorwackiej firmie jedną trzecią udziałów, co daje prawo do zarządzania portem.
Krajowe przedsiębiorstwa wypatrują też okazji inwestycyjnych w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Na przykład specjalizujący się w produkcji naczep Wielton zdecydował się na przejęcia we Francji i Włoszech. W tym roku kupił swojego konkurenta w Niemczech. Specjalizująca się w produkcji sprzętu AGD Amica, po kupnie na przełomie lat 2015 i 2016 brytyjskiej firmy CDA, w tym roku zdecydowała się na akwizycję we Francji.
kk/Dziennik Gazeta Prawna
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/360405-polskie-firmy-coraz-lepiej-radza-sobie-na-swiatowych-rynkach-to-juz-nie-tylko-sprzedaz-produktow-ale-przejmowanie-konkurentow