Działania zabezpieczające w przypadku ograniczeń w dostawach energii prowadzi także największy w Polsce dystrybutor energii - grupa Tauron. Jak poinformował w środę PAP Daniel Iwan z zespołu komunikacji grupy, w związku z sytuacją zaistniałą w lecie 2015 roku, w latach 2015-2017 Tauron zweryfikował wszystkie umowy z klientami w zakresie zapisów dotyczących tzw. mocy bezpiecznej oraz mocy umownej. Ponadto wszystkich odbiorców ujętych w obowiązującym planie wprowadzania ograniczeń w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej objęto zdalnym odczytem danych.
Tauron prowadzi obecnie w tym zakresie aktywną politykę komunikacyjną z klientami oraz z PSE. Każda zmiana wartości mocy umownej i bezpiecznej jest na bieżąco uwzględniana w planach ograniczeń, o czym jest informowany klient. Posiadamy również zaktualizowane dane umożliwiające komunikacje z klientami w zakresie ograniczeń mocy
— zapewnił Iwan.
Dodał, że w trakcie przygotowywania jest system wspomagający obsługę klientów w zakresie ewentualnych ograniczeń w dostawach, z przeznaczonym specjalnie do tego celu portalem internetowym.
Tauron ma również dla sektora biznesowego specjalny produkt związany z redukcją mocy, w ramach którego klienci otrzymują wynagrodzenie za dobrowolne ograniczenie poboru energii lub uruchamianie agregatów prądotwórcze zainstalowanych w ich instalacjach. Rozwiązanie to nie jest stosowane przy ogłoszeniu przez Operatora Sieci Przesyłowych (OSP) komunikatu o obowiązku ograniczenia poboru mocy, jednak uczy klientów umiejętności redukowania zapotrzebowania na moc oraz sprawnego reagowanie również na komunikaty OSP.
Dzięki takim działaniom klienci będą mogli wywiązać się w przyszłości z obowiązku ograniczeń wynikających z przepisów prawa i tym samym unikać ewentualnych kar
— wyjaśnił Iwan.
Ponadto Tauron pracuje również nad rozwiązaniami, które będą wspomagać optymalne wykorzystanie mocy dostępnych w krajowym systemie energetycznym. W lipcu br. spółka ogłosiła przetarg o wartości 1 mln zł na usługi badawczo-rozwojowe dotyczące sterowania bilansem energetycznym. Program, nazwany przez grupę „PROmoc”, ma wygenerować korzyści z efektywnego zarządzania mocą dla trzech uczestników rynku: klienta, firmy energetycznej kontraktującej energię elektryczną oraz podmiotu zarządzającego bezpieczeństwem krajowego systemu energetycznego.
Program zakłada wykorzystanie aktywności klienta na rynku energetycznym do odpowiedniego zarządzania zużyciem energii, czyli przenoszenia energochłonnych procesów produkcyjnych na godziny najmniejszego obciążenia systemu energetycznego. Takie rozwiązanie jest dla klienta korzystne finansowo, bo ceny w dolinach obciążenia systemu energetycznego są znacznie niższe. Korzystać może na tym również firma kontraktująca dla klienta energię elektryczną, która zyskiem wynikającym z dobowych różnic cen może dzielić się z klientem. Zyskuje także podmiot zarządzający krajowym systemem energetycznym, bo obniża się ryzyko wystąpienia niedoborów mocy i wzrasta bezpieczeństwo dostaw.
To samo dotyczy klientów indywidualnych. Wprawdzie jednostkowy pobór mocy w przypadku gospodarstw domowych jest zdecydowanie niższy, ale efekt skali - np. w przypadku ponad 4,8 mln klientów indywidualnych Taurona - może również przynieść korzyści wszystkim uczestnikom rynku energii elektrycznej
— ocenił Iwan.
ems/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Działania zabezpieczające w przypadku ograniczeń w dostawach energii prowadzi także największy w Polsce dystrybutor energii - grupa Tauron. Jak poinformował w środę PAP Daniel Iwan z zespołu komunikacji grupy, w związku z sytuacją zaistniałą w lecie 2015 roku, w latach 2015-2017 Tauron zweryfikował wszystkie umowy z klientami w zakresie zapisów dotyczących tzw. mocy bezpiecznej oraz mocy umownej. Ponadto wszystkich odbiorców ujętych w obowiązującym planie wprowadzania ograniczeń w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej objęto zdalnym odczytem danych.
Tauron prowadzi obecnie w tym zakresie aktywną politykę komunikacyjną z klientami oraz z PSE. Każda zmiana wartości mocy umownej i bezpiecznej jest na bieżąco uwzględniana w planach ograniczeń, o czym jest informowany klient. Posiadamy również zaktualizowane dane umożliwiające komunikacje z klientami w zakresie ograniczeń mocy
— zapewnił Iwan.
Dodał, że w trakcie przygotowywania jest system wspomagający obsługę klientów w zakresie ewentualnych ograniczeń w dostawach, z przeznaczonym specjalnie do tego celu portalem internetowym.
Tauron ma również dla sektora biznesowego specjalny produkt związany z redukcją mocy, w ramach którego klienci otrzymują wynagrodzenie za dobrowolne ograniczenie poboru energii lub uruchamianie agregatów prądotwórcze zainstalowanych w ich instalacjach. Rozwiązanie to nie jest stosowane przy ogłoszeniu przez Operatora Sieci Przesyłowych (OSP) komunikatu o obowiązku ograniczenia poboru mocy, jednak uczy klientów umiejętności redukowania zapotrzebowania na moc oraz sprawnego reagowanie również na komunikaty OSP.
Dzięki takim działaniom klienci będą mogli wywiązać się w przyszłości z obowiązku ograniczeń wynikających z przepisów prawa i tym samym unikać ewentualnych kar
— wyjaśnił Iwan.
Ponadto Tauron pracuje również nad rozwiązaniami, które będą wspomagać optymalne wykorzystanie mocy dostępnych w krajowym systemie energetycznym. W lipcu br. spółka ogłosiła przetarg o wartości 1 mln zł na usługi badawczo-rozwojowe dotyczące sterowania bilansem energetycznym. Program, nazwany przez grupę „PROmoc”, ma wygenerować korzyści z efektywnego zarządzania mocą dla trzech uczestników rynku: klienta, firmy energetycznej kontraktującej energię elektryczną oraz podmiotu zarządzającego bezpieczeństwem krajowego systemu energetycznego.
Program zakłada wykorzystanie aktywności klienta na rynku energetycznym do odpowiedniego zarządzania zużyciem energii, czyli przenoszenia energochłonnych procesów produkcyjnych na godziny najmniejszego obciążenia systemu energetycznego. Takie rozwiązanie jest dla klienta korzystne finansowo, bo ceny w dolinach obciążenia systemu energetycznego są znacznie niższe. Korzystać może na tym również firma kontraktująca dla klienta energię elektryczną, która zyskiem wynikającym z dobowych różnic cen może dzielić się z klientem. Zyskuje także podmiot zarządzający krajowym systemem energetycznym, bo obniża się ryzyko wystąpienia niedoborów mocy i wzrasta bezpieczeństwo dostaw.
To samo dotyczy klientów indywidualnych. Wprawdzie jednostkowy pobór mocy w przypadku gospodarstw domowych jest zdecydowanie niższy, ale efekt skali - np. w przypadku ponad 4,8 mln klientów indywidualnych Taurona - może również przynieść korzyści wszystkim uczestnikom rynku energii elektrycznej
— ocenił Iwan.
ems/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/351564-firmy-energetyczne-opracowaly-procedury-na-wypadek-blackoutu-stopnie-zasilania-wprowadzane-sa-w-momencie-zbyt-duzego-zapotrzebowania-na-moc?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.