W opinii Orłowskiego przy tworzeniu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych należałoby pomyśleć o kryteriach, według jakich pieniądze z funduszu trafiałyby na drogi lokalne. Te ostatnie bowiem też mają różne znaczenie - są drogi o większym natężeniu ruchu i mniejszym.
Przedstawiciel PKD dodaje, że ustawa o FDS mogłaby być też okazją do weryfikacji kategoryzacji poszczególnych dróg - niektóre drogi krajowe są bowiem nimi dlatego, że kiedyś służyły jako szlaki komunikacyjne dla wojsk Układu Warszawskiego. Z kolei niektóre drogi lokalne są czasem częściej użytkowane, niż krajowe.
Ekspert paliwowy Andrzej Szczęśniak przyznaje w rozmowie z PAP, że podniesienie opłaty paliwowej, np. o 20-25 groszy - bo tyle zaspokajałoby potrzeby Funduszu Dróg Samorządowych, na pewno wpłynęłoby na wysokość cen paliw i odbiłoby się tym samym na kieszeniach użytkowników dróg.
Jego zdaniem oznaczałoby to, wraz z VAT, dodatkowo ok. 6 mld zł rocznie uzyskane od kierowców. Tym niemniej, dodaje Szcześniak, akurat teraz byłby dobry moment na przeprowadzenie takiej podwyżki, bo ceny paliw, mimo sezonu letniego, spadają i podniesienie opłaty paliwowej w pierwszej chwili nie musiałoby doprowadzić do podniesienia cen, najwyżej zahamowałoby spadki.
Podwyżka byłaby zauważalna dopiero, gdy ceny ropy znów zaczęłyby rosnąć - wtedy ceny paliw wzrastać będą szybciej, niż gdyby podwyżki nie było.
Jednak jeśli kiedykolwiek tę opłatę podnosić, to właśnie teraz
— zaznacza Szczęśniak.
Ministerstwo Finansów, a także Ministerstwo Rozwoju nie chciały wypowiadać się o projekcie szykowanym przez posłów PiS do momentu, gdy projekt ten do nich nie trafi.
Opłata paliwowa to należność pobierana w Polsce od producentów i importerów paliw używanych do samochodów. Wpływy z opłaty paliwowej w 80 proc. zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, a w 20 proc. Fundusz Kolejowy.
wkt/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
W opinii Orłowskiego przy tworzeniu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych należałoby pomyśleć o kryteriach, według jakich pieniądze z funduszu trafiałyby na drogi lokalne. Te ostatnie bowiem też mają różne znaczenie - są drogi o większym natężeniu ruchu i mniejszym.
Przedstawiciel PKD dodaje, że ustawa o FDS mogłaby być też okazją do weryfikacji kategoryzacji poszczególnych dróg - niektóre drogi krajowe są bowiem nimi dlatego, że kiedyś służyły jako szlaki komunikacyjne dla wojsk Układu Warszawskiego. Z kolei niektóre drogi lokalne są czasem częściej użytkowane, niż krajowe.
Ekspert paliwowy Andrzej Szczęśniak przyznaje w rozmowie z PAP, że podniesienie opłaty paliwowej, np. o 20-25 groszy - bo tyle zaspokajałoby potrzeby Funduszu Dróg Samorządowych, na pewno wpłynęłoby na wysokość cen paliw i odbiłoby się tym samym na kieszeniach użytkowników dróg.
Jego zdaniem oznaczałoby to, wraz z VAT, dodatkowo ok. 6 mld zł rocznie uzyskane od kierowców. Tym niemniej, dodaje Szcześniak, akurat teraz byłby dobry moment na przeprowadzenie takiej podwyżki, bo ceny paliw, mimo sezonu letniego, spadają i podniesienie opłaty paliwowej w pierwszej chwili nie musiałoby doprowadzić do podniesienia cen, najwyżej zahamowałoby spadki.
Podwyżka byłaby zauważalna dopiero, gdy ceny ropy znów zaczęłyby rosnąć - wtedy ceny paliw wzrastać będą szybciej, niż gdyby podwyżki nie było.
Jednak jeśli kiedykolwiek tę opłatę podnosić, to właśnie teraz
— zaznacza Szczęśniak.
Ministerstwo Finansów, a także Ministerstwo Rozwoju nie chciały wypowiadać się o projekcie szykowanym przez posłów PiS do momentu, gdy projekt ten do nich nie trafi.
Opłata paliwowa to należność pobierana w Polsce od producentów i importerów paliw używanych do samochodów. Wpływy z opłaty paliwowej w 80 proc. zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, a w 20 proc. Fundusz Kolejowy.
wkt/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/347003-podwyzszenie-oplaty-paliwowej-jest-konieczne-eksperci-wspomoze-to-samorzady-przy-inwestycjach-drogowych?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.