Umowa o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych została podpisana na promie Karsibór. Jednostka obsługuje przeprawę przez Świnę – cieśninę oddzielającą od siebie dwie części Świnoujścia położone na wyspach Uznam i Wolin.
Do historii budowy tunelu jak ulał pasuje cytat z Rejsu: „przejdźmy od słów do czynów… chciałem powiedzieć kilka słów”. O tunelu, zamiast go zbudować, mówi się od kilkudziesięciu lat. Teraz jest wreszcie decyzja, by zrealizować tę inwestycję
— powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości podpisania umowy o dofinansowanie.
Miasto zakłada, że do końca 2021 r. powstanie drogowe połączenie pomiędzy wyspami. Jego częścią będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln.
Na brak woli budowy drogowej przeprawy w ostatnich latach zwrócił uwagę także wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski.
Forsowana przez rząd idea budowy tunelu pod Świną, który rozwiąże istniejące praktycznie od zawsze problemy komunikacyjne Świnoujścia, była wcześniej przyjmowana z dużym dystansem, sporo było głosów niedowierzania
— zaznaczył.
Po wielu latach oczekiwania przybliża się chwila, na którą mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od dawna. Drogowe połączenie między wyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie się po mieście i ułatwi życie mieszkańców
— wskazał obecny na uroczystości Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.
Obecnie zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin funkcjonują dwie przeprawy promowe – Warszów i Centrum. Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej.
Podpisanie umowy traktujemy jako wydarzenie historyczne. Rozwiązanie sprawy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ma podstawowe znaczenie i warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich sfer funkcjonowania miasta, w tym tych dwóch najważniejszych – gospodarki i turystyki
— skomentował podpisujący umowę o dofinansowanie w imieniu miasta Prezydent Janusz Żmurkiewicz.
Korzyści z budowy połączenia podkreślał również Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej:
Jest dla nas oczywiste, iż Świnoujście, tak ważne miasto portowe i stoczniowe, a także turystyczno-uzdrowiskowe zachodniego wybrzeża, musi mieć stałe połączenie z lądem.
Środki na inwestycję pochodzą z konkursu w Programie Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Nabór wniosków trwał do końca kwietnia 2016 r. Ich ocenę przeprowadziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Świnoujska inwestycja jest jednym z 27 projektów, które otrzymały dofinansowanie w konkursie. Łączna wartość wsparcia unijnego dla wszystkich inwestycji to niemal 3,5 mld zł.
Podpisana umowa o dofinansowanie ma charakter warunkowy. Ze względu na dużą wartość inwestycji, zgodę na jej dofinansowanie musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/337603-juz-nie-tylko-promem-tunel-pod-swina-polaczy-wyspy-uznam-i-wolin