Proponowany w obywatelskim projekcie zakaz handlu w niedzielę stanowi poważne zagrożenie dla portów w Szczecinie i Świnoujściu - uważają zachodniopomorscy posłowie Platformy Obywatelskiej. Ich zdaniem może oznaczać to straty 1 mld zł miesięcznie.
Porty pracują w sposób ciągły, czyli 7 dni w tygodniu, ich wyłączenie w niedziele spowoduje przesunięcie obrotu portowego do Europy Zachodniej
— powiedział podczas poniedziałkowej konferencji w Szczecinie poseł PO Norbert Obrycki.
Jego zdaniem oznacza to „wykluczenie firm logistycznych oraz żeglugowych powiązanych z portami”.
Jeżeli ustawa dotycząca ograniczenia handlu w niedzielę zostałaby uchwalona w tym kształcie, jaki jest teraz, eksperci obliczają straty na 1 mld zł miesięcznie
— powiedział Obrycki.
Projekt ustawy dot. ograniczenia handlu w niedzielę na początku września złożył w Sejmie Komitet Inicjatywy Ustawodawczej, w którego skład wchodzi NSZZ Solidarność oraz inne organizacje. W październiku Sejm zdecydował, że będzie dalej pracował nad obywatelskim projektem.
Obrycki poinformował, że w czasie prac sejmowych nad projektem „posłowie Platformy Obywatelskiej ziemi szczecińskiej chcą wprowadzić poprawkę wyłączającą porty, terminale kontenerowe, a także całą logistykę wokół portu” spod działania nowych przepisów. Dodał, że poprawka będzie konsultowana z legislatorami i w przyszłym tygodniu zostanie złożona podczas drugiego czytania projektu na posiedzeniu Sejmu.
Poseł PO Arkadiusz Marchewka podkreślał, że „wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę może sprawić, że ładunki zamiast przypływać do Szczecina i Świnoujścia, będą pływać do niemieckich portów w Hamburgu czy w Bremerhaven, do Antwerpii w Belgii, Rotterdamu w Holandii lub do litewskiego portu w Kłajpedzie”.
Porty pełnią rolę usługową wobec innych sektorów gospodarki, to są dziesiątki tysięcy osób zatrudnionych. Nie chcielibyśmy, aby zatrudnienie w Szczecinie czy Świnoujściu w związku z tym zmalało. W Niemczech, Stanach Zjednoczonych czy Holandii stwierdzono, że wprowadzenie takiego ograniczenia miało negatywne skutki dla zatrudnienia. Kraje, które wprowadziły takie obostrzenia, wycofują się z takiego ograniczenia handlowego
— podkreślił Marchewka.
Poseł PO Sławomir Nitras oczekuje, że projekt ustawy zostanie skierowany do prac m.in. w sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Zakaz handlu w niedzielę, nie dotyczy wyłącznie pracy, ale przede wszystkim gospodarki. Nie wyobrażam sobie, że ta kwestia jest wyłącznie przedmiotem obrad komisji ds. rynku pracy i domeną związków zawodowych
— powiedział.
Zapowiedział, że PO „w pierwszej kolejności będzie głosowała za odrzuceniem ustawy, a w drugiej kolejności o wyłącznie branży, które będą najbardziej nią dotknięte”.
Ustawa nazywa się o zakazie handlu w niedzielę, ale tak naprawdę powinna się nazywać o zakazie pracy w niedzielę
— zaznaczył Nitras.
Dalszy ciąg na następnej stronie
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Proponowany w obywatelskim projekcie zakaz handlu w niedzielę stanowi poważne zagrożenie dla portów w Szczecinie i Świnoujściu - uważają zachodniopomorscy posłowie Platformy Obywatelskiej. Ich zdaniem może oznaczać to straty 1 mld zł miesięcznie.
Porty pracują w sposób ciągły, czyli 7 dni w tygodniu, ich wyłączenie w niedziele spowoduje przesunięcie obrotu portowego do Europy Zachodniej
— powiedział podczas poniedziałkowej konferencji w Szczecinie poseł PO Norbert Obrycki.
Jego zdaniem oznacza to „wykluczenie firm logistycznych oraz żeglugowych powiązanych z portami”.
Jeżeli ustawa dotycząca ograniczenia handlu w niedzielę zostałaby uchwalona w tym kształcie, jaki jest teraz, eksperci obliczają straty na 1 mld zł miesięcznie
— powiedział Obrycki.
Projekt ustawy dot. ograniczenia handlu w niedzielę na początku września złożył w Sejmie Komitet Inicjatywy Ustawodawczej, w którego skład wchodzi NSZZ Solidarność oraz inne organizacje. W październiku Sejm zdecydował, że będzie dalej pracował nad obywatelskim projektem.
Obrycki poinformował, że w czasie prac sejmowych nad projektem „posłowie Platformy Obywatelskiej ziemi szczecińskiej chcą wprowadzić poprawkę wyłączającą porty, terminale kontenerowe, a także całą logistykę wokół portu” spod działania nowych przepisów. Dodał, że poprawka będzie konsultowana z legislatorami i w przyszłym tygodniu zostanie złożona podczas drugiego czytania projektu na posiedzeniu Sejmu.
Poseł PO Arkadiusz Marchewka podkreślał, że „wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę może sprawić, że ładunki zamiast przypływać do Szczecina i Świnoujścia, będą pływać do niemieckich portów w Hamburgu czy w Bremerhaven, do Antwerpii w Belgii, Rotterdamu w Holandii lub do litewskiego portu w Kłajpedzie”.
Porty pełnią rolę usługową wobec innych sektorów gospodarki, to są dziesiątki tysięcy osób zatrudnionych. Nie chcielibyśmy, aby zatrudnienie w Szczecinie czy Świnoujściu w związku z tym zmalało. W Niemczech, Stanach Zjednoczonych czy Holandii stwierdzono, że wprowadzenie takiego ograniczenia miało negatywne skutki dla zatrudnienia. Kraje, które wprowadziły takie obostrzenia, wycofują się z takiego ograniczenia handlowego
— podkreślił Marchewka.
Poseł PO Sławomir Nitras oczekuje, że projekt ustawy zostanie skierowany do prac m.in. w sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Zakaz handlu w niedzielę, nie dotyczy wyłącznie pracy, ale przede wszystkim gospodarki. Nie wyobrażam sobie, że ta kwestia jest wyłącznie przedmiotem obrad komisji ds. rynku pracy i domeną związków zawodowych
— powiedział.
Zapowiedział, że PO „w pierwszej kolejności będzie głosowała za odrzuceniem ustawy, a w drugiej kolejności o wyłącznie branży, które będą najbardziej nią dotknięte”.
Ustawa nazywa się o zakazie handlu w niedzielę, ale tak naprawdę powinna się nazywać o zakazie pracy w niedzielę
— zaznaczył Nitras.
Dalszy ciąg na następnej stronie
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/318134-platforma-rozpacza-nad-zakazem-handlu-w-niedziele-zdaniem-politykow-opozycji-zagrozi-to-portom-w-szczecinie-i-swinoujsciu-to-straty-1-mld-zl-miesiecznie