Brak koordynacji i komunikacji między resortem gospodarki a spraw zagranicznych sprawił, że działania podejmowane przez ministerstwa, nie miały odpowiedniej skuteczności. NIK zwrócił również uwagę, że błędem było skoncentrowanie Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji w Europie, gdzie znajduje się 29 spośród wszystkich 49 placówek. Raport wskazuje, że w Europie „warunki prowadzenia biznesu są na ogół stabilne, a informacje ekonomiczne ogólnie dostępne”, więc nie ma powodów, żeby tak duża liczba placówek była utrzymywana na Starym Kontynencie, dokument stwierdza, że lepiej otwierać placówki w krajach perspektywicznych jak np. Meksyk.
Nie spełniła również roli powołana przez Prezesa Rady Ministrów, Rada Promocji Polski pod przewodnictwem Ministra Spraw Zagranicznych. Jak wynika z raportu NIK, Rada praktycznie nie podejmowała działań na rzecz promocji gospodarczej naszego kraju.
Nie przekazywała Radzie Ministrów rekomendacji, nie proponowała i nie opiniowała rozwiązań legislacyjnych w tym zakresie. W latach 2010-2015 Rada zebrała się 16 razy i podjęła 7 uchwał, w tym tylko 3 merytoryczne
— wskazuje raport NIK.
Nie została również opracowana strategii pozyskiwania Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych, jej opracowaniem powinien zająć się minister gospodarki i PAIZ.
NIK zaleca obecnym władzom „zbudowanie od podstaw systemu promocji gospodarczej, opartego na odrębnej, spójnej strategii”. Nad działania promocyjnymi wszystkich powołanych do tego jednostek, powinien czuwać jeden podmiot, zapewnienie wieloletniego finansowania działalności promocyjnej, ograniczanie finansowania promocji na rynkach unijnych oraz intensyfikację tych działań na mniej znanych rynkach.
Polska na liście światowych eksporterów została sklasyfikowana w 2015 r. na 24 miejscu, z kolei w Europie pod względem wartości eksportu ogółem dawało to naszemu krajowi 8 pozycję. Choć w 2015 r., po raz pierwszy od kilku lat, osiągnęliśmy nadwyżkę eksportu nad importem, to jednak niepokoi fakt, że wartość eksportu spadła w stosunku do lat 2013-2014
— czytamy w raporcie NIK.
nik.gov.pl/ems
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Brak koordynacji i komunikacji między resortem gospodarki a spraw zagranicznych sprawił, że działania podejmowane przez ministerstwa, nie miały odpowiedniej skuteczności. NIK zwrócił również uwagę, że błędem było skoncentrowanie Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji w Europie, gdzie znajduje się 29 spośród wszystkich 49 placówek. Raport wskazuje, że w Europie „warunki prowadzenia biznesu są na ogół stabilne, a informacje ekonomiczne ogólnie dostępne”, więc nie ma powodów, żeby tak duża liczba placówek była utrzymywana na Starym Kontynencie, dokument stwierdza, że lepiej otwierać placówki w krajach perspektywicznych jak np. Meksyk.
Nie spełniła również roli powołana przez Prezesa Rady Ministrów, Rada Promocji Polski pod przewodnictwem Ministra Spraw Zagranicznych. Jak wynika z raportu NIK, Rada praktycznie nie podejmowała działań na rzecz promocji gospodarczej naszego kraju.
Nie przekazywała Radzie Ministrów rekomendacji, nie proponowała i nie opiniowała rozwiązań legislacyjnych w tym zakresie. W latach 2010-2015 Rada zebrała się 16 razy i podjęła 7 uchwał, w tym tylko 3 merytoryczne
— wskazuje raport NIK.
Nie została również opracowana strategii pozyskiwania Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych, jej opracowaniem powinien zająć się minister gospodarki i PAIZ.
NIK zaleca obecnym władzom „zbudowanie od podstaw systemu promocji gospodarczej, opartego na odrębnej, spójnej strategii”. Nad działania promocyjnymi wszystkich powołanych do tego jednostek, powinien czuwać jeden podmiot, zapewnienie wieloletniego finansowania działalności promocyjnej, ograniczanie finansowania promocji na rynkach unijnych oraz intensyfikację tych działań na mniej znanych rynkach.
Polska na liście światowych eksporterów została sklasyfikowana w 2015 r. na 24 miejscu, z kolei w Europie pod względem wartości eksportu ogółem dawało to naszemu krajowi 8 pozycję. Choć w 2015 r., po raz pierwszy od kilku lat, osiągnęliśmy nadwyżkę eksportu nad importem, to jednak niepokoi fakt, że wartość eksportu spadła w stosunku do lat 2013-2014
— czytamy w raporcie NIK.
nik.gov.pl/ems
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/311801-druzgocacy-raport-nik-rzad-po-psl-nie-wykorzystal-szansy-na-promocje-polskiej-gospodarki-nie-potrafil-skoordynowac-polityki-promocyjnej?strona=2