Polsko-węgierska wymiana handlowa osiągnęła w ubiegłym roku rekordowy poziom. Tendencja zwyżkowa utrzymuje się również w tym roku

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. wPolityce.pl
fot. wPolityce.pl

Odczuwamy pewien niedosyt, jeśli chodzi o inwestycje

— przyznał Andrukonis, upatrując głównej przyczyny ich niezbyt wysokiego poziomu w tym, że firmy obu państw nie mają jeszcze zbyt dużo kapitału.

Za jedną z ważnych inwestycji na Węgrzech rozmówcy PAP uznali m.in. budowę odlewni aluminium firmy Alumetal w Komarom na granicy ze Słowacją. Inwestycja wartości 28 mln euro jest finansowana częściowo przez stronę węgierską, częściowo ze środków unijnych, a częściowo ze środków własnych spółki. Zakłady mają ruszyć we wrześniu tego roku.

Jak podkreślili rozmówcy PAP, inwestycja ta świetnie się wpisuje w występujący w gospodarce węgierskiej trend stawiania na przemysł motoryzacyjny.

Andrukonis zwrócił też uwagę, że obecnością na rynku węgierskim jest zainteresowana firma Lubawa, która niedawno przekazała węgierskim służbom ratowniczym ponton-sanie do ratowania ludzi na wodzie oraz na lodzie.

Mają bardzo ciekawe produkty, np. tzw. mobilne wały powodziowe z rękawów, do których wpompowuje się wodę

— zauważył.

Na Węgrzech zainwestowały już do tej pory takie polskie firmy, jak m.in. Maspex (branża spożywcza), Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (m.in. marka Bella), PESA (pojazdy szynowe), Nowy Styl - Telmex (meble), ABC Data (IT), czy Rafako (bloki energetyczne).

Wśród trudności, z jakimi stykają się polscy przedsiębiorcy na Węgrzech, należy wskazać wysoki i rosnący wskaźnik upadłości węgierskich firm, problemy z nierzetelnymi kontrahentami i niejasne procedury prawa zamówień publicznych. Aktualnie duża część zapytań wpływających do WPHI dotyczy nowych regulacji w zakresie zgłaszania przypadków transgranicznego świadczenia usług

— powiedziała Janus.

Jedną ze spółek, które wzięły udział w dużym przetargu na Węgrzech, jest firma Solaris, która w zeszłym roku dostarczyła już do Budapesztu kilkadziesiąt trolejbusów. Tym razem przedsiębiorstwo wygrało przetarg na dużą dostawę autobusów, które miałyby kursować na trasie jednej z linii budapeszteńskiego metra podczas jej przebudowy.

Ta sprawa się trochę komplikuje. W międzyczasie rząd węgierski ogłosił nową strategię reaktywacji przemysłu autobusowego na Węgrzech. Zobaczymy, jak się skończy ta sprawa. Trzymamy kciuki, staramy się pomagać, jak możemy

— powiedział Andrukonis.

Rozmówcy PAP zwrócili też uwagę, że węgierski Eximbank uruchomił specjalną linię kredytową, w wysokości 492 mln euro, na polsko-węgierskie projekty gospodarcze.

To może być bodziec, który jeszcze bardziej zaktywizuje wymianę

— ocenił Andrukonis.

Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)/emer

« poprzednia strona
12

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych