Odczuwamy pewien niedosyt, jeśli chodzi o inwestycje
— przyznał Andrukonis, upatrując głównej przyczyny ich niezbyt wysokiego poziomu w tym, że firmy obu państw nie mają jeszcze zbyt dużo kapitału.
Za jedną z ważnych inwestycji na Węgrzech rozmówcy PAP uznali m.in. budowę odlewni aluminium firmy Alumetal w Komarom na granicy ze Słowacją. Inwestycja wartości 28 mln euro jest finansowana częściowo przez stronę węgierską, częściowo ze środków unijnych, a częściowo ze środków własnych spółki. Zakłady mają ruszyć we wrześniu tego roku.
Jak podkreślili rozmówcy PAP, inwestycja ta świetnie się wpisuje w występujący w gospodarce węgierskiej trend stawiania na przemysł motoryzacyjny.
Andrukonis zwrócił też uwagę, że obecnością na rynku węgierskim jest zainteresowana firma Lubawa, która niedawno przekazała węgierskim służbom ratowniczym ponton-sanie do ratowania ludzi na wodzie oraz na lodzie.
Mają bardzo ciekawe produkty, np. tzw. mobilne wały powodziowe z rękawów, do których wpompowuje się wodę
— zauważył.
Na Węgrzech zainwestowały już do tej pory takie polskie firmy, jak m.in. Maspex (branża spożywcza), Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (m.in. marka Bella), PESA (pojazdy szynowe), Nowy Styl - Telmex (meble), ABC Data (IT), czy Rafako (bloki energetyczne).
Wśród trudności, z jakimi stykają się polscy przedsiębiorcy na Węgrzech, należy wskazać wysoki i rosnący wskaźnik upadłości węgierskich firm, problemy z nierzetelnymi kontrahentami i niejasne procedury prawa zamówień publicznych. Aktualnie duża część zapytań wpływających do WPHI dotyczy nowych regulacji w zakresie zgłaszania przypadków transgranicznego świadczenia usług
— powiedziała Janus.
Jedną ze spółek, które wzięły udział w dużym przetargu na Węgrzech, jest firma Solaris, która w zeszłym roku dostarczyła już do Budapesztu kilkadziesiąt trolejbusów. Tym razem przedsiębiorstwo wygrało przetarg na dużą dostawę autobusów, które miałyby kursować na trasie jednej z linii budapeszteńskiego metra podczas jej przebudowy.
Ta sprawa się trochę komplikuje. W międzyczasie rząd węgierski ogłosił nową strategię reaktywacji przemysłu autobusowego na Węgrzech. Zobaczymy, jak się skończy ta sprawa. Trzymamy kciuki, staramy się pomagać, jak możemy
— powiedział Andrukonis.
Rozmówcy PAP zwrócili też uwagę, że węgierski Eximbank uruchomił specjalną linię kredytową, w wysokości 492 mln euro, na polsko-węgierskie projekty gospodarcze.
To może być bodziec, który jeszcze bardziej zaktywizuje wymianę
— ocenił Andrukonis.
Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)/emer
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Odczuwamy pewien niedosyt, jeśli chodzi o inwestycje
— przyznał Andrukonis, upatrując głównej przyczyny ich niezbyt wysokiego poziomu w tym, że firmy obu państw nie mają jeszcze zbyt dużo kapitału.
Za jedną z ważnych inwestycji na Węgrzech rozmówcy PAP uznali m.in. budowę odlewni aluminium firmy Alumetal w Komarom na granicy ze Słowacją. Inwestycja wartości 28 mln euro jest finansowana częściowo przez stronę węgierską, częściowo ze środków unijnych, a częściowo ze środków własnych spółki. Zakłady mają ruszyć we wrześniu tego roku.
Jak podkreślili rozmówcy PAP, inwestycja ta świetnie się wpisuje w występujący w gospodarce węgierskiej trend stawiania na przemysł motoryzacyjny.
Andrukonis zwrócił też uwagę, że obecnością na rynku węgierskim jest zainteresowana firma Lubawa, która niedawno przekazała węgierskim służbom ratowniczym ponton-sanie do ratowania ludzi na wodzie oraz na lodzie.
Mają bardzo ciekawe produkty, np. tzw. mobilne wały powodziowe z rękawów, do których wpompowuje się wodę
— zauważył.
Na Węgrzech zainwestowały już do tej pory takie polskie firmy, jak m.in. Maspex (branża spożywcza), Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (m.in. marka Bella), PESA (pojazdy szynowe), Nowy Styl - Telmex (meble), ABC Data (IT), czy Rafako (bloki energetyczne).
Wśród trudności, z jakimi stykają się polscy przedsiębiorcy na Węgrzech, należy wskazać wysoki i rosnący wskaźnik upadłości węgierskich firm, problemy z nierzetelnymi kontrahentami i niejasne procedury prawa zamówień publicznych. Aktualnie duża część zapytań wpływających do WPHI dotyczy nowych regulacji w zakresie zgłaszania przypadków transgranicznego świadczenia usług
— powiedziała Janus.
Jedną ze spółek, które wzięły udział w dużym przetargu na Węgrzech, jest firma Solaris, która w zeszłym roku dostarczyła już do Budapesztu kilkadziesiąt trolejbusów. Tym razem przedsiębiorstwo wygrało przetarg na dużą dostawę autobusów, które miałyby kursować na trasie jednej z linii budapeszteńskiego metra podczas jej przebudowy.
Ta sprawa się trochę komplikuje. W międzyczasie rząd węgierski ogłosił nową strategię reaktywacji przemysłu autobusowego na Węgrzech. Zobaczymy, jak się skończy ta sprawa. Trzymamy kciuki, staramy się pomagać, jak możemy
— powiedział Andrukonis.
Rozmówcy PAP zwrócili też uwagę, że węgierski Eximbank uruchomił specjalną linię kredytową, w wysokości 492 mln euro, na polsko-węgierskie projekty gospodarcze.
To może być bodziec, który jeszcze bardziej zaktywizuje wymianę
— ocenił Andrukonis.
Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)/emer
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/302845-polsko-wegierska-wymiana-handlowa-osiagnela-w-ubieglym-roku-rekordowy-poziom-tendencja-zwyzkowa-utrzymuje-sie-rowniez-w-tym-roku?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.