Resort zauważa ponadto, że problem nierównowagi między dostawcami żywności a handlem jest nie tylko w Polsce, ale i w większości krajów Unii Europejskiej. KE nie widzi potrzeby uregulowania tej kwestii na poziomie wspólnotowym, ale ma zamiar sytuację monitorować. Na razie każdy kraj oddzielnie stara się uregulować te kwestie, ale na ogół z miernym powodzeniem.
Sieci handlowe wykorzystują swoją pozycję, bo choć dostawcom przysługuje dochodzenie swoich roszczeń na drodze sądowej, to wiąże się z koniecznością ponoszenia przez nich wysokich kosztów procesu (opłaty sądowe i inne koszty), często niemożliwych do poniesienia. Ponadto postępowania sądowe są długotrwałe, mogą trwać nawet kilka lat.
Projekt ustawy „o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi” określa, że przepisy stosuje się, jeżeli łączna wartość obrotów (w roku wszczęcia postępowania) między nabywcami i dostawcami produktów przekracza 50 tys. zł w roku oraz obrót dostawcy lub nabywcy (w roku poprzedzającym postępowanie), który stosował przewagę kontraktową nie przekroczył 100 mln zł.
Natomiast przepisy ustawy nie dotyczą, gdy dostawca zbywa produkty rolne spółdzielni, której jest członkiem i gdy dostawca będący członkiem grupy producenckiej sprzedaje produkty rolne grupie producenckiej, której jest członkiem.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Resort zauważa ponadto, że problem nierównowagi między dostawcami żywności a handlem jest nie tylko w Polsce, ale i w większości krajów Unii Europejskiej. KE nie widzi potrzeby uregulowania tej kwestii na poziomie wspólnotowym, ale ma zamiar sytuację monitorować. Na razie każdy kraj oddzielnie stara się uregulować te kwestie, ale na ogół z miernym powodzeniem.
Sieci handlowe wykorzystują swoją pozycję, bo choć dostawcom przysługuje dochodzenie swoich roszczeń na drodze sądowej, to wiąże się z koniecznością ponoszenia przez nich wysokich kosztów procesu (opłaty sądowe i inne koszty), często niemożliwych do poniesienia. Ponadto postępowania sądowe są długotrwałe, mogą trwać nawet kilka lat.
Projekt ustawy „o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi” określa, że przepisy stosuje się, jeżeli łączna wartość obrotów (w roku wszczęcia postępowania) między nabywcami i dostawcami produktów przekracza 50 tys. zł w roku oraz obrót dostawcy lub nabywcy (w roku poprzedzającym postępowanie), który stosował przewagę kontraktową nie przekroczył 100 mln zł.
Natomiast przepisy ustawy nie dotyczą, gdy dostawca zbywa produkty rolne spółdzielni, której jest członkiem i gdy dostawca będący członkiem grupy producenckiej sprzedaje produkty rolne grupie producenckiej, której jest członkiem.
Strona 2 z 3
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/297441-uokik-bedzie-mogl-karac-sieci-handlowe-za-nieuczciwe-praktyki-wobec-dostawcow-kara-moze-siegnac-3-proc-obrotu-firmy?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.