Ministerstwo infrastruktury i budownictwa przymierza się, aby spróbować finansować „jakąś część” szlaku Via Carpatia ze środków planu Junckera
—poinformował w czwartek w Katowicach wiceminister Piotr Stomma.
Podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Stomma mówił m.in. o zacieśnianiu współpracy w dziedzinie infrastruktury transportowej w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej.
Mamy tutaj Partnerstwo Wschodnie, mamy Współpracę Karpacką, mamy wreszcie korytarze transportowe - wypada tutaj wspomnieć o korytarzu Bałtyk-Adriatyk. Kraje Europy Centralnej dokonały w ostatnich latach znacznego postępu w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej. Oczywiście Polska jest tutaj bardzo aktywna - do tego stopnia, że mamy pomysły, żeby wręcz korygować sieć europejskich korytarzy transportowych
—zaznaczył wiceminister.
Szlak Via Carpatia, polskie S19, jest tutaj kandydatem, żeby ten ciąg komunikacyjny stał się korytarzem bazowym sieci TEN-T
—przypomniał.
Jeżeli chodzi o finansowanie, ideą potwierdzenia deklaracji łańcuckiej z 2006 r. po latach bezczynności było to, aby nadrobić czas stracony i wspólnie przy okazji planowanej za parę lat rewizji sieci TEN-T uzyskać status dla całego korytarza Via Carpatia, jako korytarza sieci bazowej, co ułatwi finansowanie
—dodał Stomma.
Podkreślił jednocześnie, że zgodnie z intencjami strony polskiej, finansowanie może pochodzić też z innych źródeł.
Różne krajowe projekty państw uczestniczących w tym projekcie mogą wpisywać się w nasz wspólny projekt międzynarodowy, a także jesteśmy aktualnie zachęcani i przymierzamy się do tego, żeby próbować finansować Via Carpatię z funduszu EFIS, czyli ze środków planu Junckera
—wskazał.
To znowu wymaga bliskiej współpracy partnerów, pokazania projektów, które będą generowały przychody, bo to jest generalnie schemat finansowania projektów (planu Junckera - PAP). To niełatwe, ale stające się realnym, jeśli mówimy o bardzo konkretnych projektach współpracy gospodarczej czy wymiany handlowej i związanych z tym potrzeb długoterminowych obsługi transportem drogowym
—ocenił
Ciąg dalszy na następnej stronie.
W późniejszej rozmowie z PAP Stomma zaznaczył, iż uważa, że „należy podjąć to wyzwanie” - także w celu „ocieplenia klimatu w Komisji Europejskiej wokół projektu Via Carpatia”, aby w momencie rewizji sieci TEN-T można było wpisać tam cały szlak, jako korytarz bazowy. Próbę finansowania „jakiejś części Via Carpatia” z Planu Junckera nazwał „dodatkowym działaniem wspierającym, które ma szanse powodzenia”.
Tutaj może spróbujemy coś zrobić w oparciu o doświadczenia związane z drogowymi spółkami specjalnego przeznaczenia
—zasygnalizował wiceminister.
W innym miejscu wskazał też, że południowy „transgraniczny” odcinek S19 jest przygotowywany do zgłoszenia do unijnego instrumentu CEF - „Łącząc Europę”; na razie projekt jest na etapie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Resort infrastruktury i budownictwa ma nadzieję, że Via Carpatia stanie się wydajnym korytarzem łączącym polskie porty z największymi centrami gospodarczymi Europy Środkowo-Wschodniej, ale też Wiedniem i północnymi Włochami.
Z punktu widzenia Europy Środkowej szczególnie istotne jest wzmacnianie funkcji tranzytowych tych korytarzy na osi północ-południe jako podstawy wzmacniania związków gospodarczych
—zaznaczył Stomma.
Podkreślił, że współpraca związana z korytarzami w tym regionie, w tym przebiegającymi przez Polskę, konkretyzuje się, a w tym kontekście projekt Via Carpatia „jest na początku nowej fazy swojego rozwoju”; powiększa się bowiem grono państw zainteresowanych ideą. Wiceminister nawiązał tu m.in. do niedawnego potwierdzenia przez Iran zainteresowania współpracą z grupą państw deklarujących współpracę w ramach szlaku Via Carpatia.
Stomma podkreślił też, że projekt ten nie może być jedynie „infrastrukturą dla samej infrastruktury” - musi wiązać się z rozwojem aktywności gospodarczej i lepszą obsługą generatorów ruchu.
Ministerstwo infrastruktury i budownictwa akcentuje, że trasa Via Carpatia to jeden z najważniejszych projektów dla resortu. We wtorek minister Andrzej Adamczyk mówił, że Via Carpatia to „wielki projekt komunikacyjny - drogi ekspresowej, która ma z założenia nie tylko ożywić województwa wschodnie, ale przede wszystkim wytworzyć oś komunikacyjną, gospodarczą, transportową północ-południe”.
Żadna z tej osi praktycznie nie była realizowana pomimo ośmioletniego wysiłku, nie mamy zakończonych inwestycji na osi północ-południe, nie ma przejezdności od Bałtyku do południowej granicy państwa
—zaznaczył minister
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/293471-czesc-szlaku-via-carpatia-bedzie-finansowana-ze-srodkow-planu-junckera-wiceminister-stomma-projekt-ma-szanse-powodzenia?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.