W późniejszej rozmowie z PAP Stomma zaznaczył, iż uważa, że „należy podjąć to wyzwanie” - także w celu „ocieplenia klimatu w Komisji Europejskiej wokół projektu Via Carpatia”, aby w momencie rewizji sieci TEN-T można było wpisać tam cały szlak, jako korytarz bazowy. Próbę finansowania „jakiejś części Via Carpatia” z Planu Junckera nazwał „dodatkowym działaniem wspierającym, które ma szanse powodzenia”.
Tutaj może spróbujemy coś zrobić w oparciu o doświadczenia związane z drogowymi spółkami specjalnego przeznaczenia
—zasygnalizował wiceminister.
W innym miejscu wskazał też, że południowy „transgraniczny” odcinek S19 jest przygotowywany do zgłoszenia do unijnego instrumentu CEF - „Łącząc Europę”; na razie projekt jest na etapie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Resort infrastruktury i budownictwa ma nadzieję, że Via Carpatia stanie się wydajnym korytarzem łączącym polskie porty z największymi centrami gospodarczymi Europy Środkowo-Wschodniej, ale też Wiedniem i północnymi Włochami.
Z punktu widzenia Europy Środkowej szczególnie istotne jest wzmacnianie funkcji tranzytowych tych korytarzy na osi północ-południe jako podstawy wzmacniania związków gospodarczych
—zaznaczył Stomma.
Podkreślił, że współpraca związana z korytarzami w tym regionie, w tym przebiegającymi przez Polskę, konkretyzuje się, a w tym kontekście projekt Via Carpatia „jest na początku nowej fazy swojego rozwoju”; powiększa się bowiem grono państw zainteresowanych ideą. Wiceminister nawiązał tu m.in. do niedawnego potwierdzenia przez Iran zainteresowania współpracą z grupą państw deklarujących współpracę w ramach szlaku Via Carpatia.
Stomma podkreślił też, że projekt ten nie może być jedynie „infrastrukturą dla samej infrastruktury” - musi wiązać się z rozwojem aktywności gospodarczej i lepszą obsługą generatorów ruchu.
Ministerstwo infrastruktury i budownictwa akcentuje, że trasa Via Carpatia to jeden z najważniejszych projektów dla resortu. We wtorek minister Andrzej Adamczyk mówił, że Via Carpatia to „wielki projekt komunikacyjny - drogi ekspresowej, która ma z założenia nie tylko ożywić województwa wschodnie, ale przede wszystkim wytworzyć oś komunikacyjną, gospodarczą, transportową północ-południe”.
Żadna z tej osi praktycznie nie była realizowana pomimo ośmioletniego wysiłku, nie mamy zakończonych inwestycji na osi północ-południe, nie ma przejezdności od Bałtyku do południowej granicy państwa
—zaznaczył minister
kk/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
W późniejszej rozmowie z PAP Stomma zaznaczył, iż uważa, że „należy podjąć to wyzwanie” - także w celu „ocieplenia klimatu w Komisji Europejskiej wokół projektu Via Carpatia”, aby w momencie rewizji sieci TEN-T można było wpisać tam cały szlak, jako korytarz bazowy. Próbę finansowania „jakiejś części Via Carpatia” z Planu Junckera nazwał „dodatkowym działaniem wspierającym, które ma szanse powodzenia”.
Tutaj może spróbujemy coś zrobić w oparciu o doświadczenia związane z drogowymi spółkami specjalnego przeznaczenia
—zasygnalizował wiceminister.
W innym miejscu wskazał też, że południowy „transgraniczny” odcinek S19 jest przygotowywany do zgłoszenia do unijnego instrumentu CEF - „Łącząc Europę”; na razie projekt jest na etapie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Resort infrastruktury i budownictwa ma nadzieję, że Via Carpatia stanie się wydajnym korytarzem łączącym polskie porty z największymi centrami gospodarczymi Europy Środkowo-Wschodniej, ale też Wiedniem i północnymi Włochami.
Z punktu widzenia Europy Środkowej szczególnie istotne jest wzmacnianie funkcji tranzytowych tych korytarzy na osi północ-południe jako podstawy wzmacniania związków gospodarczych
—zaznaczył Stomma.
Podkreślił, że współpraca związana z korytarzami w tym regionie, w tym przebiegającymi przez Polskę, konkretyzuje się, a w tym kontekście projekt Via Carpatia „jest na początku nowej fazy swojego rozwoju”; powiększa się bowiem grono państw zainteresowanych ideą. Wiceminister nawiązał tu m.in. do niedawnego potwierdzenia przez Iran zainteresowania współpracą z grupą państw deklarujących współpracę w ramach szlaku Via Carpatia.
Stomma podkreślił też, że projekt ten nie może być jedynie „infrastrukturą dla samej infrastruktury” - musi wiązać się z rozwojem aktywności gospodarczej i lepszą obsługą generatorów ruchu.
Ministerstwo infrastruktury i budownictwa akcentuje, że trasa Via Carpatia to jeden z najważniejszych projektów dla resortu. We wtorek minister Andrzej Adamczyk mówił, że Via Carpatia to „wielki projekt komunikacyjny - drogi ekspresowej, która ma z założenia nie tylko ożywić województwa wschodnie, ale przede wszystkim wytworzyć oś komunikacyjną, gospodarczą, transportową północ-południe”.
Żadna z tej osi praktycznie nie była realizowana pomimo ośmioletniego wysiłku, nie mamy zakończonych inwestycji na osi północ-południe, nie ma przejezdności od Bałtyku do południowej granicy państwa
—zaznaczył minister
kk/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/293471-czesc-szlaku-via-carpatia-bedzie-finansowana-ze-srodkow-planu-junckera-wiceminister-stomma-projekt-ma-szanse-powodzenia?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.