Wolność to własność. Niezależność to możliwość wyboru. Co do sprawy pierwszej, to "Gazeta Wyborcza", jak cała Agora, należy do akcjonariuszy, jest notowana na giełdzie. Presja na wyniki finansowe jest zatem straszliwa. A wyniki spadają, akcje są najtańsze w historii. Trzeba więc zdobyć więcej pieniędzy. Nie ważne skąd. Puszczają wszelkie hamulce. I tak oto coraz częściej widzimy wydania "Wyborczej" wypełnione w ogromnym stopniu reklamami ze źródeł publicznych. Mówiąc wprost - od rządu i okolic rządu.
Powyższy wynik reklamowy zrobił na wielu osobach spore wrażenie. Ale mijający tydzień przyniósł jego pobicie. Oto bierzemy do ręki główny grzbiet środowego wydania "Gazety Wyborczej" (z 19 września 2012 roku). Odrzucamy dodatki lokalne i tematyczne. Liczymy reklamy, podkreślając te finansowane w naszej ocenie ze środków publicznych.
Strona 1: Reklam brak
Strona 2: Reklam brak
Strona 3: Reklam brak
Strona 4: Agencja Nieruchomości Rolnych sprzedaje działkę we Wrocławiu, ogłoszenie na 1/9 strony
Strona 5: Całostronicowe ogłoszenie Lufthansy, pełna strony
Strona 6: Burmistrz Miasta Puszczykowa sprzedaje nieruchomości, ogłoszenie na 1/4 strony
Strona 7: Reklama Audi. 3/4 strony
Strona 8: Agencja Mienia Wojskowego ogłasza o sprzedaży domu w Karpaczu nad Łomnicą
Strona 9, 10, 11: Reklam brak
Strona 12: Bank Gospodarstwa Krajowego i Unia Europejska ogłaszają konkursy w kategorii "kredyt technologiczny". Niemal pół strony
Strona 13. Ogłoszenie miasta stołecznego Warszawy o wynajęciu lokali i kolejne ogłoszenie Agencji Mienia Wojskowego - o sprzedaży działki we Wrocławiu. Do tego ogłoszenie fundacji VIVA! ratującej konie.
Strona 14: reklam brak
Strona 15: Zarząd Województwa Lubuskiego ogłasza na cały kraj konkurs na stanowisko zastępcy do spraw lecznictwa, zaś Burmistrz Środy Śląskiej sprzedaje kilka nieruchomości. W sumie pół strony
Strona 16: Dwie kolejne reklamy Agencji Mienia Wojskowego sprzedającej kolejne nieruchomości we... Wrocławiu! W sumie 1/3 strony
Strona 17: Reklama tabletek na przeziębienie Vicks. Ok. 1/6 strony
Strona 18: Ogłoszenia Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Katowicach, ogłoszenie Zarządu Powiatu Raciborskiego o sprzedaży nieruchomości - w sumie pół strony.
Oraz obwieszczenie syndyka, informacja od fabryki lokomotyw, ogłoszenie firmy Tauron - w sumie pół strony
Strona 19: Reklam brak
Strona 20: Reklama Polskich Linii Lotniczych, firmy z udziałem skarbu państwa
Strona 22: Ogłoszenie na 1/3 strony Zarządu Województwa Śląskiego o sprzedaży nieruchomości
Strona 23: Agencja Mienia Wojskowego sprzedaje nieruchomość w Helu, Agencja Nieruchomości Rolnych oddział Wrocław ziemię w gminie Niemce, Fundusz unijny ogłasza projekt "Polska Meblami stoi" i zaprasza na praktyki (sic!), a Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Kamieniu Pomorskim ogłasza iż chce kupić pojemniki na śmieci. W sumie niemal cała strona.
Strona 24: Reklam brak
Strona 25: Rada Gminy Święta Katarzyna ogłasza chęć sprzedaży stacji uzdatniania wody, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" pragnie zrekultywować grunt o czym donosi w sporym ogłoszeniu, a Agencja Nieruchomości Rolnych we Wrocławiu (to już piąte tego dnia ogłoszenie ANR Wrocław w GW!) chce sprzedać kolejną działkę we Wrocławiu. Zaś Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie (przez pośrednika) sprzedają nieruchomość w dzielnicy Wola. Jeszcze ogłoszenie Syndyka i ogłoszenie o sprzedaży wyposażenia baru.
Strona 26: Ogłoszenia o sprzedaży dóbr lub chęci zakupu czegoś tam Gminy Świebodzin, Urzędu Miasta Drawsko Pomorskie, Nadwiślańskiej Agencji Turystycznej, Burnistrza Karpacza - w sumie niemal cała strona.
Strona 27: Dwa małe ogłoszenia sądowe, reklama Happyday.pl
Strona 28: Reklam brak
Podsumujmy.
W sumie liczba reklam: 38
W tym liczba reklam prywatnych zleceniodawców: 8
Liczba reklam zleceniodawców publicznych lub spółek z udziałem skarbu państwa lub ze źródeł zależnych od władzy: 30
Dodatkowo wyróżniamy Agencję Nieruchomości Rolnych oddział we Wrocławiu za zamieszczenie w jednym wydaniu GW pięciu osobnych reklam sprzedaży działek w tej samej niemal okolicy! Brawo, doskonale wydane pieniądze podatnika. A jak doskonale? Zerknijmy tylko na pierwszą stronę gazety, dostrzeżmy ile pochwał można wobec władzy z siebie wygenerować i ile krytyki opozycji.
- Smutny spektakl nad grobami smoleńskimi - słusznie zauważa Wojciech Czuchnowski
- Unia z kryzysu wyjdzie silniejsza - słusznie mówi w wywiadzie minister Sikorski.
Tak trzymać a reklam nie zabraknie. Przecież Agencja Nieruchomości Rolnych oddział we Wrocławiu może dać i siedem ogłoszeń, a i pozostałe oddziały powinny wziąć się do pracy. Coś się lenią!
wu-ka
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/140623-czy-nie-prosciej-by-bylo-oficjalnie-przejsc-na-utrzymanie-rzadu-i-po-kto-sie-reklamuje-w-wyborczej-i-dlaczego-za-nasze-pieniadze