PiS chce wspólnego posiedzenia komisji sejmowych ws. budowy A2, SLD domaga się od rządu wyjaśnienia roli Marcinkiewicza ws. kontraktu z DSS

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

Klub PiS chce zwołania wspólnego posiedzenia sejmowych komisji infrastruktury i skarbu państwa w sprawie budowy autostrady A2. Posłowie PiS chcą, by ministrowie resortów transportu i skarbu wyjaśnili, dlaczego wykonawcą odcinka C tej budowy została firma DSS.

W ostatnim czasie na budowanych drogach m.in. na odcinku C autostrady A2 Stryków-Konotopa, protestowali podwykonawcy spółki Dolnośląskie Surowce Skalne (DSS), którzy nie otrzymują zapłaty za swoją pracę. Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że podobnie było przy poprzednim wykonawcy tego odcinka, chińskim konsorcjum Covec, które też nie zapłaciło podwykonawcom. Wyjaśniają, że  podstawową przyczyną tej sytuacji są niewłaściwie stosowane procedury zamówień publicznych oraz obowiązujące zasady rozliczeń między inwestorem, głównym wykonawcą a firmami podwykonawczymi.

W kontekście ujawnionych przez media informacji klub PiS żąda posiedzenia komisji infrastruktury i komisji skarbu, by ministrowie ujawnili pełną dokumentację, która poprzedzała zawarcie umowy i powierzenie budowy odcina C autostrady firmie DSS, a także dostępne informacje i analizy ekonomiczne, określające pozycję firmy DSS

- mówił na konferencji prasowej w Sejmie Jerzy Polaczek (PiS).

Andrzej Adamczyk (PiS) zwrócił z kolei uwagę, że podwykonawcy ostrzegali, że kondycja DSS jest bardzo wątpliwa.

Informowali GDDKiA, że DSS do lipca ub.r. nie wykonała nie tylko drogi osiedlowej, ale i drogi gminnej, drogi wojewódzkiej czy krajowej i zlecanie takiemu podmiotowi realizacji takiego zadania może wiązać się z ryzykiem

- mówił Adamczyk.

Sąd Rejonowy w Warszawie 17 kwietnia ogłosił upadłość likwidacyjną spółki DSS. Spółka złożyła zażalenie na to postanowienie. Wcześniej DSS złożyły do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu. Jak podała wówczas spółka, bezpośrednie przyczyny powstania stanu niewypłacalności wynikają z zaangażowania grupy DSS w realizację projektów drogowych, a w szczególności budowy A2.

DSS w konsorcjum z Bogl a Krysl przejęło budowę odcinka C autostrady A2 Stryków Konotopa w połowie ub.r. - po tym, jak GDDKiA odstąpiła od umowy z chińskim konsorcjum Covec. Nowi wykonawcy zobowiązali się ukończyć autostradę do października 2012 r. z tym, że miała ona być przejezdna jeszcze przed Euro 2012.

Spółka DSS miała problemy z płatnościami wobec swoich kontrahentów - kilka firm zapowiadało, że złoży wniosek o upadłość firmy. Tymczasem jeszcze pod koniec lutego minister transportu Sławomir Nowak zapowiadał, że nie ma ryzyka upadłości DSS i że płynność tej firmy jest sprawdzana na bieżąco.

Posłowie pytali także o DSS w Sejmie w czwartek w ramach pytań bieżących. Wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz poinformował, że wszyscy podwykonawcy robót budowlanych zatwierdzeni przez GDDKiA, którym nie zapłaci wykonawca, otrzymają zapłatę za wykonane roboty bezpośrednio od GDDKiA, po spełnieniu określonych warunków.

Solidarna odpowiedzialność zamawiającego obejmuje podwykonawców wykonujących roboty budowlane, a zatem nie obejmuje dostawców materiałów i usługodawców

- powiedział Jarmuziewicz.

 

Po doniesieniach o tym, że były premier Kazimierz Marcinkiewicz pełnił funkcję doradcy zbankrutowanej spółki DSS, o czym portal wPolityce.pl informował wczoraj, również SLD zażądało dziś od rządu informacji ws. budowy A2 i roli Marcinkiewicza w tej sprawie.

Klub Sojuszu zapowiedział, że złoży w Sejmie wniosek w tej sprawie.

Rzecznik Sojuszu Dariusz Joński przypomniał, że w ubiegłym tygodniu SLD złożył do prokuratury wniosek w sprawie zbadania procesu przetargu na wykonawcę autostrady A2, wygranego przez firmę DSS (Dolnośląskie Surowce Skalne), która w zeszłym tygodniu ogłosiła upadłość.

Informacje, że były premier, pan Marcinkiewicz organizował współpracę DSS z Ministerstwem Skarbu Państwa i Ministerstwem Infrastruktury zobowiązują nas do złożenia wniosku do pani marszałek Ewy Kopacz o informację rządu i Prezesa Rady Ministrów w związku z budową autostrady A2 i w związku z wyborem firmy DSS

- powiedział Joński.

Jak dodał, Sojusz chciałby też poznać rolę w całej sprawie b. ministra infrastruktury, a dziś wicemarszałka Sejmu Cezarego Grabarczyka.

On nie tak dawno jeszcze, pół roku temu twierdził, że kondycja spółki DSS była prześwietlona, i że firma wygrała i podpisała kontrakt, ponieważ była najtańsza. To również potwierdzał ostatnio minister transportu Sławomir Nowak

- zaznaczył Joński.

Dzisiejszy "Dziennik Gazeta Prawna" również pisał o organizowanej przez Marcinkiewicza współpracy DSS z ministerstwami Skarbu Państwa, infrastruktury oraz spraw zagranicznych, za co otrzymał wysokie wynagrodzenie. W tym czasie spółka cieszyła się wyjątkową przychylnością ministerstw, które powierzyły jej wiele zamówień.

RMF FM poinformowało dzisiaj, że rząd doskonale wiedział o fatalnym stanie finansowym spółki DSS już jesienią ubiegłego roku. Mimo to powierzył jej budowę jednego z odcinków autostrady A2.

więcej: http://wpolityce.pl/wydarzenia/27507-o-fatalnym-stanie-finansowym-spolki-dss-rzad-wiedzial-juz-w-ubieglym-roku-mimo-to-powierzyl-firmie-prace-na-odcinku-autostrady-a2

 

 

mall, PAP

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Autor

Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych