Pozostajemy w kontakcie z liniami Air India i jesteśmy gotowi im pomóc - oświadczył amerykański koncern Boeing. Tego dnia Boeing 787-8 Dreamliner należący do linii lotniczych Air India rozbił się tuż po starcie z lotniska w największym mieście stanu Gudźarat na zachodzie Indii. To pierwsza w historii katastrofa tego typu samolotu. Swoje kondolencje przekazał prezydent Andrzej Duda. Jak przekonują służby, szansa na to, że ktoś przeżył katastrofę, są znikome.
Pozostajemy w kontakcie z liniami Air India w sprawie lotu 171 i jesteśmy gotowi je wesprzeć
— przekazał Boeing w komunikacie.
Koncern dodał, że myślami jest z pasażerami, załogą, ratownikami i wszystkimi osobami, które dotknęła katastrofa.
Czy ktokolwiek przeżył?
Służby ratunkowe w Indiach bardzo niskie oceniły szanse, by ktokolwiek przeżył katastrofę. Ekipy ratunkowe podkreśliły, że obok 230 pasażerów Boeinga 787-8 Dreamlinera, 10 osób personelu pokładowego i dwóch pilotów wśród ofiar tragedii jest też wiele osób, które przebywały w budynku, na który spadł samolot, oraz w najbliższym sąsiedztwie.
Krótko wcześniej policja cytowana przez Reutersa podała, że do miejscowych szpitali przetransportowano ciała ponad 100 osób.
Tragedia w Ahmadabadzie to jedna z największych katastrof lotniczych w historii Indii
– podał Reuters.
W reakcji na katastrofę w Ahmadabadzie do Indii z całego świata napływają kondolencje i wyrazy współczucia. Przede wszystkim przekazali je rządzący krajami, których obywatele przebywali na pokładzie maszyny: król Wielkiej Brytanii Karol z małżonką oraz premier Keir Starmer, a także szefowie rządów Kanady - Mark Carney i Portugalii - Luis Montenegro. Wyrazy współczucia przekazali też prezydent Andrzej Duda i premier Donald Tusk.
Kondolencje Prezydenta RP w związku z katastrofą lotniczą w Indiach do Prezydent Republiki Indii Droupadi Murmu: Z głębokim smutkiem przyjąłem wiadomość o katastrofie indyjskiego samolotu pasażerskiego w pobliżu lotniska w Ahmadabadzie oraz o wielu ofiarach śmiertelnych i rannych. Pragnę również przekazać słowa uznania dla indyjskich służb ratowniczych, które niezwłocznie podjęły akcję ratunkową. Składam na Pani ręce najszczersze kondolencje oraz wyrazy głębokiego współczucia dla rodzin ofiar oraz rannych w tej katastrofie. W tych godzinach myśli Polaków są ze wszystkimi osobami dotkniętymi tą tragedią.
— czytamy na profilu Kancelarii Prezydenta RP.
Pierwsza katastrofa Dreamlinera
Katastrofa Boeinga 787-8 Dreamlinera w Indiach, to pierwsze tego typu zdarzenie w historii tych samolotów. Na całym świecie eksploatowano 1116 maszyn tego modelu. LOT posiada 15 Dreamlinerów w dwóch wersjach.
Boeing 787 Dreamliner to rodzina szerokokadłubowych samolotów zaprojektowanych do długodystansowych, w tym międzykontynentalnych, połączeń. Obejmuje trzy wersje: 787-8, 787-9 i 787-10, różniące się długością kadłuba, liczbą pasażerów oraz zasięgiem lotu.
W przeszłości doszło do kilku incydentów z udziałem tej maszyny.
24 stycznia 2025 r. samolot 787-8 linii United Airlines, lecący z Lagos do Waszyngtonu, gwałtownie zmniejszył wysokość. W wyniku zdarzenia 15 osób odniosło lekkie obrażenia, a jedna wymagała hospitalizacji. Maszyna zawróciła i bezpiecznie wylądowała w Lagos.
W październiku 2024 r. Boeing 787-8 kolumbijskich linii Avianca, lecący z Bogoty do Madrytu, stracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie lądował na wyspie Sao Miguel na Azorach.
W sierpniu 2024 r. 787-10 United Airlines na trasie Tel Awiw – Newark podczas lądowania napotkał silne turbulencje. 20 pasażerów odniosło obrażenia, a 7 z nich trafiło do szpitala. Maszyna awaryjnie wylądowała na lotnisku Stewart w Nowym Jorku.
W marcu 2024 r. 787-9 australijskich linii LATAM lecący z Sydney do Santiago de Chile niespodziewanie obniżył pułap o ok. 90 m. W zdarzeniu ucierpiało 50 osób, z czego 12 wymagało hospitalizacji. Samolot wylądował w Auckland.
W 2018 r. na lotnisku w Stambule Boeing 787-8 Royal Air Maroc podczas kołowania uderzył w ogon zaparkowanego Boeinga 777-300 Turkish Airlines.
W 2017 r. Boeing 787-9 British Airways lecący z Londynu do Delhi nad Belgią utracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie wylądował w Brukseli.
Pierwszy lot testowy samolotu Dreamliner 787-8 odbył się w grudniu 2009 r. Maszyna otrzymała certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w sierpniu 2011 r., wówczas uruchomiono produkcję seryjną. Pierwszym przewoźnikiem, który włączył do swojej floty 787-8 był japoński All Nippon Airways (ANA).
787-9 ma dłuższy kadłub niż wcześniejsza wersja, w efekcie czego zabiera na pokład więcej pasażerów. W zależności od konfiguracji miejsc w poszczególnych klasach, to od 280 do 296 osób (w przypadku 787-8 to od 242 do 248). Ta wersja otrzymała certyfikat FAA w 2014 r. i również wtedy roku ruszyła jej produkcja.
787-10 jest większy od poprzedników. W konfiguracji dwuklasowej (business i ekonomicza) zabiera na pokład 318 pasażerów, natomiast w jednoklasowej – nawet 429. Produkcja seryjna tych maszyn ruszyła w 2017 r., a certyfikację FAA wydała w styczniu 2018 r.
We wszystkich wersjach Dreamlinera wykorzystywane są silniki turbowentylatorowe, w tym modelami GEnx-1B produkowane przez General Electric oraz Trent-1000 produkowane przez Rolls-Royce.
Do czwartku rano na całym świecie eksploatowano 1116 Dreamlinerów, w tym 387 egzemplarzy wersji 787-8, 621 sztuk 787-9 oraz 98 sztuk 787-10.
Najwięcej tych maszyn jest we flotach All Nippon Airways (86), United Airlines (78), American Airlines (63), Qatar Airways (54).
Air India, właściciel maszyny, która rozbiła się w czwartek rano obecnie ma 33 Dreamlinery.
LOT posiada 8 sztuk 787-8 oraz 7 sztuk 787-9. Samoloty te obsługują regularne połączenia z Warszawy do Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Pekinu, Tokio, Seulu, Singapuru, Delhi, Dubaju, Bangkoku, Hongkongu, Ho Chi Minh, Hanoi oraz Male (Malediwy – PAP).
Dreamlinery to pierwsze szerokokadłubowe samoloty, których kadłub i skrzydła wykonano w większości z włókien węglowych (w przypadku innych konstrukcji to głównie aluminium). Dzięki temu obniżono wagę maszyny, a pośrednio – zmniejszono zużycie paliwa i wydłużono jej zasięg.
Najdłuższym regularnym połączeniem rejsowym bez międzylądowania realizowanym z wykorzystaniem Dreamlinera (w wersji 787-9) jest lot z Melbourne w Australii do Dallas w Teksasie (USA) obsługiwany przez linie Quantas. To prawie 15 tys. kilometrów, a lot trwa prawie 18 godzin.
mly/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/732253-to-pierwsza-katastrofa-dreamlinera-rosnie-liczba-ofiar
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.