„Jak niespodziewane okoliczności wpływają na zachowanie. Czy nieprzyjemne prawdy są lepsze od przyjemnych złudzeń” – takie do wyboru były - według maturzystów z techników - tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego. Tematy te odnosiły się do fragmentów „Pana Tadeusza” i „Przedwiośnia”.
Maturzyści z techników mogli też zinterpretować wiersz Ewy Lipskiej.
Tematy podali PAP - po wyjściu z egzaminu - maturzyści z Technikum Łączności nr 14 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Zespole Szkół Łączności w Krakowie.
Tematy w technikach
W tym roku egzaminy przeprowadzane są w dwóch formułach - inne arkusze egzaminacyjne rozwiązują maturzyści z czteroletnich liceów ogólnokształcących (zdają w nowej formule), a inne maturzyści z czteroletniego technikum (zdają w starej formule).
Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym w starej formule składa się z dwóch części. Maturzyści musieli rozwiązać test i napisać tekst własny. Mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów lub przeprowadzić analizę tekstu poetyckiego.
W temacie rozprawki jest podany problem, którego ma ona dotyczyć. Maturzysta musi przedstawić swoje stanowisko, uzasadnić je, odwołując się do podanego fragmentu tekstu literackiego (zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym) oraz innych, wybranych przez siebie, tekstów kultury (np. tekstu literackiego, obrazu, filmu).
Według maturzystów z krakowskiego technikum jeden z tematów brzmiał: „Jak niespodziewane okoliczności wpływają na zachowanie człowieka”. Punktem wyjścia do rozważań był fragment „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Drugi temat brzmiał: „Czy nieprzyjemne prawdy są lepsze od przyjemnych złudzeń”. Punktem wyjścia do rozprawki był fragment „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego.
W przypadku analizy tekstu poetyckiego nie ma podanego problemu, który maturzysta powinien poruszyć w swoim tekście, jest tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Według maturzystów z krakowskiego technikum w tym roku należało zinterpretować wiersz Ewy Lipskiej „Mogę”.
Na napisanie egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym maturzyści z techników mają 170 minut.
Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym pisany w czwartek przez maturzystów Centralna Komisja Egzaminacyjna ma ujawnić po południu na swojej stronie internetowej.
Tematy licealne
„Człowiek – istota pełna sprzeczności” i „Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem” – takie do wyboru były – według maturzystów z liceów – tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.
Tematy te podali PAP po wyjściu z egzaminu maturzyści z XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego w Warszawie.
Na napisanie egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym maturzyści z liceów mają 240 minut.
W tym roku egzaminy przeprowadzane są w dwóch formułach - inne arkusze egzaminacyjne rozwiązują maturzyści z czteroletnich liceów ogólnokształcących (zdają w nowej formule), a inne maturzyści z czteroletniego technikum (zdają w starej formule).
Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy i napisać tekst własny. Mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów.
Pisząc tekst własny maturzyści z liceów muszą odwołać się do utworów literackich i do wybranych kontekstów (np. historycznolitereckiego, literackiego, biograficznego, kulturowego, religijnego, mitologicznego, biblijnego, historycznego, filozoficznego, egzystencjalnego, politycznego, społecznego). Jednym z utworów musi być lektura obowiązkowa.
Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym pisany w czwartek przez maturzystów Centralna Komisja Egzaminacyjna ma ujawnić po południu na swojej stronie internetowej.
CZYTAJ TEŻ:
pn/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/645150-matura-z-polskiego-mickiewicz-i-sprzecznosci-czlowieka