Stawiamy sobie cel, aby w przyszłym roku zająć się tematem związanym z autostradami prywatnymi - powiedział w poniedziałek rzecznik rządu Piotr Müller. Dodał, że rząd chce wspólnie z firmami zastanowić się, w jaki sposób objąć te drogi rozwiązaniami o charakterze bezpłatności.
Stawiamy sobie cel, aby w przyszłym roku zająć się tematem związanym z autostradami prywatnymi, tak jak było to deklarowane na kongresie (PiS – PAP)
— powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej rzecznik rządu Piotr Müller.
Wyjaśnił, że w Polsce powstała sytuacja, w której „pewne firmy przez lata zarabiały olbrzymie pieniądze na prywatnych autostradach, ponieważ wiele lata temu zostały podpisane wieloletnie umowy w tym obszarze”.
W związku z tym chcemy w sposób spokojny usiąść do stołu z tymi firmami, które mają te umowy i zastanowić się, w jaki sposób objąć te autostrady rozwiązaniami o charakterze bezpłatności, (…) żeby to odbyło się na zasadach, które też (…) zabezpieczają finanse publiczne i nie stworzą pozycji dominującej dla tych podmiotów
— powiedział Müller.
Pytany przez dziennikarzy, czy chodzi o nacjonalizację prywatnych autostrad, podkreślił, że rozmowy z zarządcami autostrad będą prowadzone w formie dialogu.
Nie mówię w tej chwili o finalnym rozwiązaniu w tym obszarze
— zastrzegł rzecznik rządu.
Müller wskazał, że dzięki wprowadzeniu systemu bezpłatnych autostrad obywatele zyskają kilkaset milionów złotych, których nie zapłacą za korzystanie z tych tras.
Naszą intencją jest, żeby ten system obejmował docelowo wszystkie autostrady, a to, co możemy zrobić, czyli zlikwidować opłaty dla pojazdów osobowych na autostradach publicznych, robimy od razu
— zaznaczył rzecznik rządu.
W niedzielę prezes PiS Jarosław Kaczyński, podsumowując konwencję „Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości”, zapowiedział zniesienie opłat za przejazd aut osobowych autostradami.
Jest kwestia, trochę mniejszej wagi, ale dla bardzo wielu ludzi dolegliwa, dla właścicieli samochodów, którzy jeżdżą po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Jeżeli chodzi o opłaty państwowe to, jeśli tylko uda się uchwalić w odpowiednim czasie ustawy, to w najkrótszym możliwie okresie my to zniesiemy
— powiedział lider PiS.
Te sytuacje, gdzie autostrady są prywatne, albo są w jakiejś dzierżawie, takie wypadki też istnieją, tam obiecujemy, że w ciągu kolejnego roku to załatwimy
— dodał prezes Prawa i Sprawiedliwości.
Spodziewamy się, że zniesienie opłat za przejazd autostradami od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad. Zaoszczędzone zostaną dzięki temu też środki na ich utrzymanie (remonty, modernizacje)
— przekazała z kolei PAP w poniedziałek szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Działalność lotniska w Radomiu
Na ocenę skutków działalności lotniska w Radomiu trzeba poczekać rok, półtora - wskazał w poniedziałek rzecznik rządu Piotr Müller.
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej rzecznik rządu wskazał, że „rok, półtora - to dopiero będzie wystarczająco długi okres, żeby ocenić skuteczność działania lotniska w Radomiu”.
Według Müllera myślenie, że lotniska, drogi ekspresowe czy infrastruktura kolejowa miałyby prowadzić wyłącznie do największych miast w Polsce, jest typowe dla Platformy Obywatelskiej. Jak mówił, partia ta zakładała „rozwój polaryzacyjno-dyfuzyjny”, czyli model, zgodnie z którym rozwijać się powinny głównie duże aglomeracje, a ich bogactwo ma spływać do mniejszych miast.
My realizujemy model rozwoju zrównoważonego, który zakłada, że mniejsze miejscowości również powinny mieć dostęp do dróg szybkiego ruchu, infrastruktury kolejowej, drogowej
— podkreślił rzecznik rządu.
Dodał, że w niektórych miejscach trzeba subsydiować transport i usługi publiczne.
To jest to podejście, które my prezentujemy
— zaznaczył.
Pierwsze połączenia regularne z lotniska w Radomiu będą realizowane przez PLL LOT do Paryża, Rzymu, Prewezy, Tirany i Warny. Według spółki Polskie Porty Lotnicze terminal lotniska będzie mógł na początku działalności przyjąć ok. 1 mln pasażerów w ciągu roku, a docelowo - nawet ponad 3 mln osób rocznie.
Radomskie lotnisko jest przeznaczone głównie dla pasażerów mieszkających w promieniu ok. 100–150 km od Radomia. Polskie Porty Lotnicze spodziewają się, że będą z niego korzystać nie tylko mieszkańcy województwa mazowieckiego, ale także ościennych regionów: świętokrzyskiego, lubelskiego czy łódzkiego.
mly/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/646662-muller-w-przyszlym-roku-sprawa-oplat-za-autostrady-prywatne