Rozwiązania w zakresie edukacji były głównym tematem wtorkowego posiedzenia klubu PiS - poinformowała po spotkaniu rzeczniczka PiS Anita Czerwińska. Szef MEiN Przemysław Czarnek powiedział, że rozmawiano o projekcie „Lex Czarnek 2.0” oraz o zasadach przyjmowania ukraińskich dzieci do polskich szkół.
Posiedzenie klubu PiS
Anita Czerwińska poinformowała w TVP Info, że we wtorek odbyło się posiedzenie klubu PiS, którego głównym punktem były rozwiązania w zakresie edukacji.
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek relacjonował w rozmowie z dziennikarzami, że spotkanie dotyczyło m.in. zasad przyjmowania dzieci ukraińskich uchodźców do polskich szkół. Podkreślił, że posłowie zostali poinformowani o szczegółach „tej bardzo skomplikowane, generującej mnóstwo wyzwań operacji”. Podkreślił, że z sali padło mnóstwo pytań, bo - jak mówił - każdy poseł ma doświadczenia dotyczące szkół ze swojego okręgu wyborczego.
To było pod tym względem niezwykle cenne spotkanie, byśmy i my nabyli wiedzę z poszczególnych części naszego kraju, jak ta operacja przebiega i byśmy dalej uelastyczniali ten system oświatowy na potrzeby przyjmowania ukraińskich uchodźców. Ale z zastrzeżeniem, że w pierwszej kolejności w trosce o to, by polskie dzieci, w polskich szkołach, mimo tej trudnej sytuacji, mogły dalej normalnie kontynuować swój proces edukacyjny
— zaznaczył minister.
Jak zauważył „było kilka wątpliwości dotyczących przyjmowania do klas polskich, dzieci ukraińskich nieznających języka polskiego i tworzenia oddziałów przygotowawczych”.
Te wątpliwości wyjaśniliśmy, z czego się bardzo cieszę, bo tu jest dużo nieporozumień. Oczywiście, że prostym sposobem jest przyjmowanie dzieci ukraińskich do polskich klas, ale nie możemy doprowadzić do sytuacji, w której klasy będą nieprawdopodobnie przeludnione, zwłaszcza w wielkich miastach, bo system tego nie wytrzyma
— zaznaczył Czarnek.
Po to elastyczne tworzenie oddziałów przygotowawczych z elastycznym programem, bo wymagamy - na 20 godzin tygodniowo - zaledwie minimum 6 godzin języka polskiego. Cała reszta to jest decyzja dyrektora szkoły i rady pedagogicznej, uzależniona od możliwości kadrowych i organizacyjnych szkół. Może to być równie dobrze 20 godzin języka polskiego
— dodał minister. Podkreślił, że oddziały przygotowawcze mogą znajdować się również poza szkołami, „w infrastrukturze dziś niewykorzystywanej na cele szkoły, co pozwala na nieingerowanie w polski system oświaty”.
Jak dodał Czarnek, wtorkowe spotkanie klubu służyło również „omówieniu postępu prac nad nową ustawą zmieniającą Prawo oświatowe”. „‘Lex Czarnek 2.0’, tak to roboczo nazywamy” - powiedział szef MEiN. Projekt ten Czarnek zapowiedział na początku marca po tym, jak prezydent Andrzej Duda zawetował poprzednią nowelizację Prawa oświatowego.
Co zakładała ustawa „Lex Czarnek”?
Zawetowana przez prezydenta nowela, przygotowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, przewidywała m.in. wzmocnienie pozycji kuratora oświaty, jeśli chodzi o wspólne kompetencje organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego; zawierała także przewidzianą procedurą odwołania dyrektora szkoły przez kuratora oświaty, gdyby nie realizował zaleceń kuratorium w kierowaniu szkołą. Nowelizację krytykowała m.in. opozycja, samorządowcy oraz organizacje społeczne. Prezydent Duda, uzasadniając zawetowanie propozycji wskazywał, że propozycja wzbudzała duże kontrowersje, a w obecnej sytuacji na scenie politycznej potrzebna jest jedność, zgoda i skupienie się na sprawach bezpieczeństwa Polski.
We wtorek do Sejmu wpłynął rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw. Sejm zajmie się projektem na posiedzeniu rozpoczynającym się w środę. Projekt przewiduje m.in. zmiany, które wynikają z konieczności przygotowania rozwiązań dotyczących organizacji i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w latach szkolnych 2021/2022–2023/2024, w których egzaminy te zdawać będą uczniowie i absolwenci, którzy dużą część swego kształcenia realizowali w warunkach stanu epidemii, tj. realizowali zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zmiany w sposobie przeprowadzania ww. egzaminów, wynikające ze skutków realizacji kształcenia w warunkach stanu epidemii uregulowano w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej. W związku z tym, że to rozporządzenie ma czasowy charakter obowiązywania, konieczne jest określenie sposobu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024.
W projekcie zaproponowano też wprowadzenie obowiązku uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty jako warunku wpisania niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego lub niepublicznego centrum kształcenia zawodowego do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, a także poszerzenie katalogu informacji i danych zawartych w zgłoszeniu do ewidencji. Przewidziano także poszerzenie katalogu informacji, jakie powinien określać odpowiednio statut niepublicznej szkoły lub placówki, które są istotne z punktu widzenia organizacji pracy. Wprowadza się obowiązek posiadania akredytacji dla kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez podmioty poza systemu oświaty, czyli instytucje rynku pracy.
tkwl/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/591093-jakie-kwestie-omowiono-na-posiedzeniu-klubu-pis