Rozpoczął się III dzień kongresu „Polska Wielki Projekt”. Prelegenci będą debatować m.in. o trójpodziale władzy, praworządności, prawach człowieka i wartościach europejskich. Odbędzie się również wręczenie Nagrody im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Głos w debacie zabierze wielu ciekawych gości, m.in. dr Tamas Sulyok (prezes sądu konstytucyjnego Węgier), prof. Alejandro Torres Gutierrez, prof. Philippe Beneton, prof. Ryszard Legutko, czy Thomas John Sargent - laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii. Zapraszamy Państwa do śledzenia naszej relacji.
CZYTAJ TAKŻE: RELACJA. II dzień kongresu Polska Wielki Projekt. Wręczono medal „Odwaga i Wiarygodność”. Laureatką Anca-Maria Cernea
III dzień kongresu rozpoczęła debata pt. „Trójpodział władzy i praworządność - jaki model demokracji?”. W dyskusji wzięli udział m.in. dr Tamas Sulyok, prof. Zbigniew Stawrowski, prof. Jarosław Szymanek, prof. Alejandro Torres Gutierrez. Moderatorem dyskusji będzie dr Bartosz Skwara.
17:15 Zakończył się panel dyskusyjny dot. wartości europejskich
17:06
Czasem Wschód postrzega się tylko w kategorii „mieć”. Niektórzy dzisiaj lamentują, że Europa Wschodnia trzyma się USA, a to przecież budowanie trwałych sojuszów. (…) Tak samo w kwestii imigracji. Polska i Węgry mają prawo nie popełniać błędów islamizacji i afrykanizacji. Europa Środkowa broni prawdziwej tożsamości Europy, tożsamości cywilizacyjnej. Oczekuję, że Grupa Wyszehradzka stworzy koalicję, która będzie bronić się przez rządami Zachodu. Jest nadzieja dla Europejczyków, która płynie ze Wschodu. Media we Francji i Niemczech przekonują, że Wschód nie jest europejski. Uważamy, że wartości europejski to jest tylko „mieć”, ale również czasownik „być” jest bardzo ważny
—podkreśla dr Aymeric Chauprade.
17:00
Historia tego miasta drażni Europejczyków, nie dlatego, że były tutaj dwa powstania, ale dlatego, że to miasto heroiczne
—podkreśla wiceprzewodniczący PE.
16:52
Podział na Zachód i resztę Europy staje się anachroniczny. Śmieszy mnie, kiedy Belgia mówi nam co mamy robić w Polsce
—mówi prof. Krasnodębski.
16:50
Wydaje mi się, że w krajach Europy Środkowo-Wschodniej zawsze łączymy wolność z odpowiedzialnością. To jest coś, co możemy wnieść do Europy. Ludzie czują pewien brak, wiedzą, że łatwo można stracić zaufanie pokładane w Unii Europejskiej
—zaznacza Zaborska.
16:49
Być może po 50 latach komunizmu mieliśmy przeświadczenie, że w Unii można mówić wszystko. Często się mówi, ze trzeba wrócić do korzeni. Myślę, że kraje w Europie Środkowo-Wschodniej mają przeciwwirusowy program, który mamy w mózgu i ten system ostrzega nas przed niebezpieczeństwami. Ten program wszczepił nam komunizm
—stwierdza polityk.
16:48
Czy Europa Środkowa może wnieść coś nowego do wojny cywilizacyjnej o kształt Europy?
—pyta Grzegorz Górny Annę Zaborską.
16:45
Dlaczego przez 14 lat od wejścia do UE, była tak trudno nas przyjąć do Unii? Do 2014 roku zwano nas „nowy członkami” UE. Nigdy nie byliśmy równi pod względem szacunku. (…) Jeżeli mówimy o Europie, to nie musimy mówić o takiej Europie, jaką ją widzą federaliści na Zachodzie
—podkreśla.
16:40
Wolność, która wywodzi się z chrześcijaństwa, została zawłaszczona przez liberalizm. Powiedziałbym, że odczuwam, to w taki sposób jakby była tutaj hegemonia liberalna, która sięgnęła swojego szczytu. (…) Doszło do utworzenia pewnych kręgów liberalnych, które zawłaszczyły Europę. (…)
—stwierdza Schopflin.
16:38
Być może będzie będziemy niedługo świadkami pokolenia bardziej religijnego, bo obecnie więcej dzieci mają rodziny religijne, niż nie wierzące
—stwierdza polityk.
16:32 Głos zabiera prof. Gyorgy Schopflin, węgierski polityk, nauczyciel akademicki.
Jeżeli chodzi o pustkę aksjologiczną, to nie mamy do czynienia o tyle co z pustką, co z walką pomiędzy aksjologiami. (…) Świat liberalny odcina się od wszystkich poglądów, które uważa za błędne. Tymczasem demokracja dla nas, nie musi uciekać się do żadnych pojęć liberalnych. Życie w PE to trudny proces. Gdy przybyłem tam ponad dekadę temu, nie było tam takiej polaryzacji. (…) Istota ludzka jest z natury rzeczy istotą tworzącą wartości. Są wartości, które uważamy za najważniejsze i nie jest łatwo budzić zaufanie jako wartość, łatwiej budzić nieufność. Jeżeli mamy do czynienia z dwoma aksjologiami: liberalną i nieliberalną, i jeżeli zobaczymy, gdzie jest źródło tego, to zobaczmy, że w oświeceniu. Możemy dystansować od sekularyzmu, to tak naprawdę chodzi, że świat laicki jest przeciwstawiony światowi religijnemu, który jest reprezentowany w większości przez dziedziców judeo-chrześcijaństwa
—mówi Węgier.
16:26
Unia Europejska przekształca moralność chrześcijańską w coś innego niż jest. (…) Demokracja została zmieniona. Instytucje kościelne przygotowały grunt demokracji, a dzisiaj nie jest ona respektowana jeżeli chodzi o poziom obywatelski. (…) Polska, Węgry są dla Unii państwami, które zaprzeczają wszystkim wartościom. Wszystkie wartości UE wywodzą się z chrześcijaństwa, a Unia przypisuje je sobie
—mówił Francuz.
16:22
Wartości są stale odwracane do góry nogami. (…) Siłą naszej cywilizacji jest to, że racjonalizm jest u nas chwalebną cechą, ale jeżeli hellenizm był wystarczający na swoim etapie, to było mimo wszystko niewolnictwo. Pewne idee przyszły dopiero z chrześcijaństwem. (…) Inną wartością jest prawo. Oczywiście prawo rzymskie zostało rozwinięte przez chrześcijaństwo i papiestwo. Jaka była rola chrześcijaństwo? Wprowadziło moralność do prawa rzymskiego, które było pogańskie
—podkreśla.
16:16 Głos zabiera dr Aymeric Chauprade, francuski polityk.
Wartości europejskie istnieją, nadają się do zdefiniowana i są wynikiem chrześcijaństwa. Paradoks polega na tym, że wartości, które wymienia UE uległy zmianie. (…) Wypisałem kilka wartości z różnych rezolucji: praworządność, demokracja, wolność jednostki, poszanowanie życia prywatnego. Otóż genezą każdej z tych wartości jest chrześcijaństwo, gdyby nie ono, nie byłoby tej wartości. Chrześcijaństwo odegrało samo z siebie tę rolę, albo w przypadku spotkania z innymi ideami. (…) Grzech pierworodny sprawia, że świat nie wygląda tak jak mógłby wyglądać. Wolność jest chrześcijańską wartością i polega na tym, że mamy czynić dobro, UE mówi o wolności, ale jej tendencją jest nieufność.
16:15
Dzisiaj w polityce światowej nie można nie brać po uwagę religii jako czynnika wpływającego na politykę międzynarodową. (…)
—podkreśla wiceprzewodniczący PE.
16:01 Głos zabiera prof. Zdzisław Krasnodębski, wiceprzewodniczący PE.
Europa ma korzenie chrześcijańskie. (…) Jak jestem w PE, to mam poczucie bycia w przestrzeni jest zagęszczona aksjologia, moralność. (…) Mam jednak przekonanie, że to inne rozumienie dobra i zła, które jednak ma swoje korzenie w chrześcijaństwie. (…) Jak Juncker wysyłał ostatnio życzenia kanclerz Merkel, ręcznie dopisał, aby „Bóg ją błogosławić”. (…)
—mówi.
16:00
Wartości nie zależą od deklaracji praw człowieka, Nie potrzebujemy stosów papierów, które zostały zapisane. Więc dlaczego przyjęliśmy te konwencje? Dlatego, że podczas II wojny światowej prawa nie zostały poszanowane. Spisano dlatego listę uniwersalnych praw, których się nie kwestionuje
—mówi.
15:54 Jako pierwsza głos zabiera Anna Zaborska.
Gdy mówimy o wartościach europejskich, to Europa, to nie jest tylko Unia Europejska. Traktat lizboński mówi, że Europa oparta jest na wolności, równości, poszanowaniu praw człowieka, to definicja oficjalna. Figuruje ona na początku traktatu. (…) Wydaje mi się, że te wartości osadzone są w chrześcijaństwie, ale największym problemem jest definicja tych wartości. Kiedy mówimy o godności ludzkiej, to niektórzy mówią, że eutanazja należy do tych wartości. (…) Tolerancja stała się terminem dwuznacznym, bo co to znaczy? Mogę tolerować zło? Nie
—podkreśliła słowacka polityk.
15:52 Grzegorz Górny pyta o definicję wartości europejskie. Czy w Europie są wspólnie podzielane wartości? Czy wartości mogą być oparte na fundamencie chrześcijańskim? Czy struktury unijne są elementem procesu sekularyzacji, czy sami padają jej ofiarą?
15:51 Grzegorz Górny przedstawił prelegentów, którzy wezmą udział w panelu dyskusyjnym.
15:50 Zakończyła się przerwa obiadowa. Rozpoczyna się kolejne prelekcja. Tematem dyskusji będą wartości europejskie, a debatować o nich będą europosłowie. Moderatorem rozmowy będzie Grzegorz Górny.
14:30 Kończy się dyskusja, w której bierze udział laureat Nagrody Nobla. Po przerwie obiadowej konferencja dot. wartości europejskich. Wśród prelegentów m.in. prof. Schopflin, Anna Zaborska, czy prof. Zdzisław Krasnodębski. Moderatorem będzie publicysta tygodnika „Sieci” i portalu wPolityce.pl Grzegorz Górny.
14:25 NASZ WYWIAD z jednym z prelegentów kongresu „Polska Wielki Projekt” prof. Zbigniewem Stawrowskim.
CZYTAJ WIĘCEJ: NASZ WYWIAD. Prof. Stawrowski z kongresu Polska Wielki Projekt: „To, co nazywa się dziś demokracją, tak naprawdę jest widmem”
Tak naprawdę trójpodział władzy to taka bajka dla niegrzecznych rzeczy, które koniecznie chcą zajmować się polityką. Świadomość tego jaka jest historia, tego jak to funkcjonuje, ale także tego jak wygląda rzeczywistość państwa pokazuje, że tak naprawdę nie ma o co kruszyć kopii
—mówi prof. Zdzisław Stawrowski rozmowie z Kamilem Kwiatkiem.
14:24
14:09
Ekonomiści muszą zrozumieć człowieka, nie po to, aby go kontrolować, ale żeby poznać reakcję na różne działania podmiotów (…)
—podkreśla.
14:05
Spójrzmy na Chiny, wszyscy wiemy jak wygląda kwestia praw obywatelskich, ale rynek jest bardzo liberalny. (…) Dzięki rynkowi udało się Chińczykom zyskać pewien margines wolności. Większość z nas, większość życia poświęca pracy. Wcześniej Chińczycy nie mogli wybierać, dzisiaj młodzi Chińczycy mogą wybierać i to wszystko dzięki gospodarce, dzięki ekonomii
—zauważył.
13:53
Wspólnie z przyjaciółmi piszę teoretyczne modele gospodarki. Później zbieram dane i porównuje je z teoriami i okazuje się, że te dane nie pasują do danego modelu. Ciągle zdarzają się wątpliwości. Nie chcę powiedzieć, że teoria nie jest potrzebna
—zaznacza.
13:51
Można zadać pytanie: jaka część PKB powinna przechodzić przez ręce rządu? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. (…) Wydaje się trudno określić jedną liczbę, po prostu to co rząd ma, musi dobrze wydać
—stwierdza.
13:44 Rozpoczyna się mini-debata. Sargent pytany jest o rolę rządu w gospodarce. Rząd czy niewidzialna ręka rynku?
Wiem, że w USA mamy podobne dylematy. To co wydaje rząd w kraju, za to płacą obywatele. Chyba, że jest agresywna polityka zagraniczna i wtedy grabimy inne kraje. (…) Pewne rzeczy muszą być zapewnione przez rząd, to są dobra publiczne. (…) Czy możemy sprywatyzować dobra publiczne? Może lepiej może nie eksperymentować, nie wiem, czy istniał kiedyś prywatny system sądownictwa. Weźmy na przykład szkolnictwo, musi istnieć szkolnictwo publiczne. (…)
—podkreśla.
Dobre państwo odgrywa dużą rolę w budowaniu dobrych ram dla gospodarki
—zaznacza.
13:41
Gospodarka planowana wymaga kogoś, kto będzie planował, a taka osoba często narzuca przemocą swoją wolę
—zakończył.
13:32
13:30
Polska tradycja statystyki mówi o pozyskiwaniu dowodów. (…) Nadeszła epoka, kiedy ludzie zaczęli domagać się dowodów. Dochodzimy tutaj do Oscara Lange. Miał on raczej lewicowe poglądy, ale jednocześnie chciał sprawdzić, który model jest lepszy: kapitalizm, wolny rynek czy socjalizm. Zaczął więc studiować matematykę, udał się się z Polski do USA i jego dorobek był imponujący. (…)
13:26
Alan Smith stwierdził, że zachłanność jest czymś dobrym, przy jednoczesnej nienawiści do ludzi zachłannych. (…) To nie dobroć piekarza, czy rzeźnika decyduje o jakości naszego obiadu, oni muszą być zachłanni. (…) Konkurencja pomiędzy rynkami polega, że nikt nie decyduje o wysokości cen. Sam rynek reguluje ceny. Smith twierdził, że to dobre rozwiązanie. Nie ma planistyki, nie ma planistów. (…)
—mówi.
13:20
W każdej gospodarce podstawowym zasobem są ludzie. (…)
—podkreśla
13:17 Rozpoczyna się wykład Thomasa J. Sargenta
Jestem zwolennikiem wolnego handlu, wiele rzeczy importowałem z Polski. Byli polscy matematycy, którzy byli bardzo ważni dla tej nauki. (…) Mamy fantastycznych polskich statystyków, matematyków, którzy pracują w Stanach Zjednoczonych. (…) Jest pewien gen, w kulturze czy tradycji polskiej, który sprawia, że w Polsce rodzą się wybitni matematycy
—stwierdza laureat Nagrody Nobla.
CIĄG DALSZY NA NASTĘPNEJ STRONIE.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Rozpoczął się III dzień kongresu „Polska Wielki Projekt”. Prelegenci będą debatować m.in. o trójpodziale władzy, praworządności, prawach człowieka i wartościach europejskich. Odbędzie się również wręczenie Nagrody im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Głos w debacie zabierze wielu ciekawych gości, m.in. dr Tamas Sulyok (prezes sądu konstytucyjnego Węgier), prof. Alejandro Torres Gutierrez, prof. Philippe Beneton, prof. Ryszard Legutko, czy Thomas John Sargent - laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii. Zapraszamy Państwa do śledzenia naszej relacji.
CZYTAJ TAKŻE: RELACJA. II dzień kongresu Polska Wielki Projekt. Wręczono medal „Odwaga i Wiarygodność”. Laureatką Anca-Maria Cernea
III dzień kongresu rozpoczęła debata pt. „Trójpodział władzy i praworządność - jaki model demokracji?”. W dyskusji wzięli udział m.in. dr Tamas Sulyok, prof. Zbigniew Stawrowski, prof. Jarosław Szymanek, prof. Alejandro Torres Gutierrez. Moderatorem dyskusji będzie dr Bartosz Skwara.
17:15 Zakończył się panel dyskusyjny dot. wartości europejskich
17:06
Czasem Wschód postrzega się tylko w kategorii „mieć”. Niektórzy dzisiaj lamentują, że Europa Wschodnia trzyma się USA, a to przecież budowanie trwałych sojuszów. (…) Tak samo w kwestii imigracji. Polska i Węgry mają prawo nie popełniać błędów islamizacji i afrykanizacji. Europa Środkowa broni prawdziwej tożsamości Europy, tożsamości cywilizacyjnej. Oczekuję, że Grupa Wyszehradzka stworzy koalicję, która będzie bronić się przez rządami Zachodu. Jest nadzieja dla Europejczyków, która płynie ze Wschodu. Media we Francji i Niemczech przekonują, że Wschód nie jest europejski. Uważamy, że wartości europejski to jest tylko „mieć”, ale również czasownik „być” jest bardzo ważny
—podkreśla dr Aymeric Chauprade.
17:00
Historia tego miasta drażni Europejczyków, nie dlatego, że były tutaj dwa powstania, ale dlatego, że to miasto heroiczne
—podkreśla wiceprzewodniczący PE.
16:52
Podział na Zachód i resztę Europy staje się anachroniczny. Śmieszy mnie, kiedy Belgia mówi nam co mamy robić w Polsce
—mówi prof. Krasnodębski.
16:50
Wydaje mi się, że w krajach Europy Środkowo-Wschodniej zawsze łączymy wolność z odpowiedzialnością. To jest coś, co możemy wnieść do Europy. Ludzie czują pewien brak, wiedzą, że łatwo można stracić zaufanie pokładane w Unii Europejskiej
—zaznacza Zaborska.
16:49
Być może po 50 latach komunizmu mieliśmy przeświadczenie, że w Unii można mówić wszystko. Często się mówi, ze trzeba wrócić do korzeni. Myślę, że kraje w Europie Środkowo-Wschodniej mają przeciwwirusowy program, który mamy w mózgu i ten system ostrzega nas przed niebezpieczeństwami. Ten program wszczepił nam komunizm
—stwierdza polityk.
16:48
Czy Europa Środkowa może wnieść coś nowego do wojny cywilizacyjnej o kształt Europy?
—pyta Grzegorz Górny Annę Zaborską.
16:45
Dlaczego przez 14 lat od wejścia do UE, była tak trudno nas przyjąć do Unii? Do 2014 roku zwano nas „nowy członkami” UE. Nigdy nie byliśmy równi pod względem szacunku. (…) Jeżeli mówimy o Europie, to nie musimy mówić o takiej Europie, jaką ją widzą federaliści na Zachodzie
—podkreśla.
16:40
Wolność, która wywodzi się z chrześcijaństwa, została zawłaszczona przez liberalizm. Powiedziałbym, że odczuwam, to w taki sposób jakby była tutaj hegemonia liberalna, która sięgnęła swojego szczytu. (…) Doszło do utworzenia pewnych kręgów liberalnych, które zawłaszczyły Europę. (…)
—stwierdza Schopflin.
16:38
Być może będzie będziemy niedługo świadkami pokolenia bardziej religijnego, bo obecnie więcej dzieci mają rodziny religijne, niż nie wierzące
—stwierdza polityk.
16:32 Głos zabiera prof. Gyorgy Schopflin, węgierski polityk, nauczyciel akademicki.
Jeżeli chodzi o pustkę aksjologiczną, to nie mamy do czynienia o tyle co z pustką, co z walką pomiędzy aksjologiami. (…) Świat liberalny odcina się od wszystkich poglądów, które uważa za błędne. Tymczasem demokracja dla nas, nie musi uciekać się do żadnych pojęć liberalnych. Życie w PE to trudny proces. Gdy przybyłem tam ponad dekadę temu, nie było tam takiej polaryzacji. (…) Istota ludzka jest z natury rzeczy istotą tworzącą wartości. Są wartości, które uważamy za najważniejsze i nie jest łatwo budzić zaufanie jako wartość, łatwiej budzić nieufność. Jeżeli mamy do czynienia z dwoma aksjologiami: liberalną i nieliberalną, i jeżeli zobaczymy, gdzie jest źródło tego, to zobaczmy, że w oświeceniu. Możemy dystansować od sekularyzmu, to tak naprawdę chodzi, że świat laicki jest przeciwstawiony światowi religijnemu, który jest reprezentowany w większości przez dziedziców judeo-chrześcijaństwa
—mówi Węgier.
16:26
Unia Europejska przekształca moralność chrześcijańską w coś innego niż jest. (…) Demokracja została zmieniona. Instytucje kościelne przygotowały grunt demokracji, a dzisiaj nie jest ona respektowana jeżeli chodzi o poziom obywatelski. (…) Polska, Węgry są dla Unii państwami, które zaprzeczają wszystkim wartościom. Wszystkie wartości UE wywodzą się z chrześcijaństwa, a Unia przypisuje je sobie
—mówił Francuz.
16:22
Wartości są stale odwracane do góry nogami. (…) Siłą naszej cywilizacji jest to, że racjonalizm jest u nas chwalebną cechą, ale jeżeli hellenizm był wystarczający na swoim etapie, to było mimo wszystko niewolnictwo. Pewne idee przyszły dopiero z chrześcijaństwem. (…) Inną wartością jest prawo. Oczywiście prawo rzymskie zostało rozwinięte przez chrześcijaństwo i papiestwo. Jaka była rola chrześcijaństwo? Wprowadziło moralność do prawa rzymskiego, które było pogańskie
—podkreśla.
16:16 Głos zabiera dr Aymeric Chauprade, francuski polityk.
Wartości europejskie istnieją, nadają się do zdefiniowana i są wynikiem chrześcijaństwa. Paradoks polega na tym, że wartości, które wymienia UE uległy zmianie. (…) Wypisałem kilka wartości z różnych rezolucji: praworządność, demokracja, wolność jednostki, poszanowanie życia prywatnego. Otóż genezą każdej z tych wartości jest chrześcijaństwo, gdyby nie ono, nie byłoby tej wartości. Chrześcijaństwo odegrało samo z siebie tę rolę, albo w przypadku spotkania z innymi ideami. (…) Grzech pierworodny sprawia, że świat nie wygląda tak jak mógłby wyglądać. Wolność jest chrześcijańską wartością i polega na tym, że mamy czynić dobro, UE mówi o wolności, ale jej tendencją jest nieufność.
16:15
Dzisiaj w polityce światowej nie można nie brać po uwagę religii jako czynnika wpływającego na politykę międzynarodową. (…)
—podkreśla wiceprzewodniczący PE.
16:01 Głos zabiera prof. Zdzisław Krasnodębski, wiceprzewodniczący PE.
Europa ma korzenie chrześcijańskie. (…) Jak jestem w PE, to mam poczucie bycia w przestrzeni jest zagęszczona aksjologia, moralność. (…) Mam jednak przekonanie, że to inne rozumienie dobra i zła, które jednak ma swoje korzenie w chrześcijaństwie. (…) Jak Juncker wysyłał ostatnio życzenia kanclerz Merkel, ręcznie dopisał, aby „Bóg ją błogosławić”. (…)
—mówi.
16:00
Wartości nie zależą od deklaracji praw człowieka, Nie potrzebujemy stosów papierów, które zostały zapisane. Więc dlaczego przyjęliśmy te konwencje? Dlatego, że podczas II wojny światowej prawa nie zostały poszanowane. Spisano dlatego listę uniwersalnych praw, których się nie kwestionuje
—mówi.
15:54 Jako pierwsza głos zabiera Anna Zaborska.
Gdy mówimy o wartościach europejskich, to Europa, to nie jest tylko Unia Europejska. Traktat lizboński mówi, że Europa oparta jest na wolności, równości, poszanowaniu praw człowieka, to definicja oficjalna. Figuruje ona na początku traktatu. (…) Wydaje mi się, że te wartości osadzone są w chrześcijaństwie, ale największym problemem jest definicja tych wartości. Kiedy mówimy o godności ludzkiej, to niektórzy mówią, że eutanazja należy do tych wartości. (…) Tolerancja stała się terminem dwuznacznym, bo co to znaczy? Mogę tolerować zło? Nie
—podkreśliła słowacka polityk.
15:52 Grzegorz Górny pyta o definicję wartości europejskie. Czy w Europie są wspólnie podzielane wartości? Czy wartości mogą być oparte na fundamencie chrześcijańskim? Czy struktury unijne są elementem procesu sekularyzacji, czy sami padają jej ofiarą?
15:51 Grzegorz Górny przedstawił prelegentów, którzy wezmą udział w panelu dyskusyjnym.
15:50 Zakończyła się przerwa obiadowa. Rozpoczyna się kolejne prelekcja. Tematem dyskusji będą wartości europejskie, a debatować o nich będą europosłowie. Moderatorem rozmowy będzie Grzegorz Górny.
14:30 Kończy się dyskusja, w której bierze udział laureat Nagrody Nobla. Po przerwie obiadowej konferencja dot. wartości europejskich. Wśród prelegentów m.in. prof. Schopflin, Anna Zaborska, czy prof. Zdzisław Krasnodębski. Moderatorem będzie publicysta tygodnika „Sieci” i portalu wPolityce.pl Grzegorz Górny.
14:25 NASZ WYWIAD z jednym z prelegentów kongresu „Polska Wielki Projekt” prof. Zbigniewem Stawrowskim.
CZYTAJ WIĘCEJ: NASZ WYWIAD. Prof. Stawrowski z kongresu Polska Wielki Projekt: „To, co nazywa się dziś demokracją, tak naprawdę jest widmem”
Tak naprawdę trójpodział władzy to taka bajka dla niegrzecznych rzeczy, które koniecznie chcą zajmować się polityką. Świadomość tego jaka jest historia, tego jak to funkcjonuje, ale także tego jak wygląda rzeczywistość państwa pokazuje, że tak naprawdę nie ma o co kruszyć kopii
—mówi prof. Zdzisław Stawrowski rozmowie z Kamilem Kwiatkiem.
14:24
14:09
Ekonomiści muszą zrozumieć człowieka, nie po to, aby go kontrolować, ale żeby poznać reakcję na różne działania podmiotów (…)
—podkreśla.
14:05
Spójrzmy na Chiny, wszyscy wiemy jak wygląda kwestia praw obywatelskich, ale rynek jest bardzo liberalny. (…) Dzięki rynkowi udało się Chińczykom zyskać pewien margines wolności. Większość z nas, większość życia poświęca pracy. Wcześniej Chińczycy nie mogli wybierać, dzisiaj młodzi Chińczycy mogą wybierać i to wszystko dzięki gospodarce, dzięki ekonomii
—zauważył.
13:53
Wspólnie z przyjaciółmi piszę teoretyczne modele gospodarki. Później zbieram dane i porównuje je z teoriami i okazuje się, że te dane nie pasują do danego modelu. Ciągle zdarzają się wątpliwości. Nie chcę powiedzieć, że teoria nie jest potrzebna
—zaznacza.
13:51
Można zadać pytanie: jaka część PKB powinna przechodzić przez ręce rządu? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. (…) Wydaje się trudno określić jedną liczbę, po prostu to co rząd ma, musi dobrze wydać
—stwierdza.
13:44 Rozpoczyna się mini-debata. Sargent pytany jest o rolę rządu w gospodarce. Rząd czy niewidzialna ręka rynku?
Wiem, że w USA mamy podobne dylematy. To co wydaje rząd w kraju, za to płacą obywatele. Chyba, że jest agresywna polityka zagraniczna i wtedy grabimy inne kraje. (…) Pewne rzeczy muszą być zapewnione przez rząd, to są dobra publiczne. (…) Czy możemy sprywatyzować dobra publiczne? Może lepiej może nie eksperymentować, nie wiem, czy istniał kiedyś prywatny system sądownictwa. Weźmy na przykład szkolnictwo, musi istnieć szkolnictwo publiczne. (…)
—podkreśla.
Dobre państwo odgrywa dużą rolę w budowaniu dobrych ram dla gospodarki
—zaznacza.
13:41
Gospodarka planowana wymaga kogoś, kto będzie planował, a taka osoba często narzuca przemocą swoją wolę
—zakończył.
13:32
13:30
Polska tradycja statystyki mówi o pozyskiwaniu dowodów. (…) Nadeszła epoka, kiedy ludzie zaczęli domagać się dowodów. Dochodzimy tutaj do Oscara Lange. Miał on raczej lewicowe poglądy, ale jednocześnie chciał sprawdzić, który model jest lepszy: kapitalizm, wolny rynek czy socjalizm. Zaczął więc studiować matematykę, udał się się z Polski do USA i jego dorobek był imponujący. (…)
13:26
Alan Smith stwierdził, że zachłanność jest czymś dobrym, przy jednoczesnej nienawiści do ludzi zachłannych. (…) To nie dobroć piekarza, czy rzeźnika decyduje o jakości naszego obiadu, oni muszą być zachłanni. (…) Konkurencja pomiędzy rynkami polega, że nikt nie decyduje o wysokości cen. Sam rynek reguluje ceny. Smith twierdził, że to dobre rozwiązanie. Nie ma planistyki, nie ma planistów. (…)
—mówi.
13:20
W każdej gospodarce podstawowym zasobem są ludzie. (…)
—podkreśla
13:17 Rozpoczyna się wykład Thomasa J. Sargenta
Jestem zwolennikiem wolnego handlu, wiele rzeczy importowałem z Polski. Byli polscy matematycy, którzy byli bardzo ważni dla tej nauki. (…) Mamy fantastycznych polskich statystyków, matematyków, którzy pracują w Stanach Zjednoczonych. (…) Jest pewien gen, w kulturze czy tradycji polskiej, który sprawia, że w Polsce rodzą się wybitni matematycy
—stwierdza laureat Nagrody Nobla.
CIĄG DALSZY NA NASTĘPNEJ STRONIE.
Strona 1 z 4
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/394996-relacja-iii-dzien-kongresu-polska-wielki-projekt-dr-chauprade-polska-i-wegry-maja-prawo-nie-popelniac-bledow-islamizacji-i-afrykanizacji