Polska do 2030 r. zbuduje więcej dróg wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T niż pierwotnie zakładano - poinformował we wtorek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przypomniał, że w ramach tej sieci w Polsce powstanie do 2030 r. 3 tys. 800 km dróg.
3300 km dróg już oddanych
Mówimy o korytarzach komunikacyjnych sieci TEN-T. Ten próg wyznaczony, ilości korytarzy do 2030 roku, to 3 tys. 800 km. Tylko dróg o charakterze autostradowym i dróg ekspresowych. Z tego w Polsce wykonano już 3 tys. 300 km. Zrealizowaliśmy już 87 proc. sieci TEN-T w ramach inwestycji drogowych, których powinniśmy i mamy obowiązek zrealizować do roku 2030
— powiedział szef resortu infrastruktury, który uczestniczył we wtorek w międzynarodowej Konferencji z cyklu Europa Karpat: „Redefinicja łańcuchów logistycznych w świetle nowej polityki transportowej TEN–T”. Dodał, że „na pewno te limity, te wielkości w Polsce przekroczymy”.
Adamczyk ocenił, że Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) w Polsce pozwoli na utworzenie w relacjach transgranicznych wspólnej sieci komunikacyjnej.
Wzrost znaczenia wschodnich odcinków TEN-T
Minister przypomniał, że w skład sieci TEN-T wchodzą najważniejsze w Unii Europejskiej drogi, linie kolejowe, porty morskie i lotnicze. TEN-T definiuje priorytety inwestycyjne i określa parametry systemu transportowego Unii Europejskiej, a od niedawna również Ukrainy i Mołdawii.
Szef resortu infrastruktury podkreślił „kluczową rolę” państw Europy Środkowej, krajów Inicjatywy Trójmorza, ze względu na toczącą się wojną w Ukrainie.
Toczy się walka o przyszłość Ukrainy, a tym samym również i o naszą przyszłość. I o tym musimy pamiętać
— dodał.
Minister powiedział, że sieć komunikacyjna w Polsce musi być integralną częścią sieci komunikacyjnej nie tylko naszych sąsiadów, ale także sięgać dalej.
Via Carpatia
Adamczyk przypomniał, że w grudniu ub.r. trasa Via Carpatia została wpisana do sieci bazowej TEN-T. Zaznaczył jednocześnie, że jeszcze kilka lat temu „Via Carpatia” była pojęciem kompletnie nierozpoznawalnym wśród ministrów transportu UE. Przypomniał, że odcinek trasy Via Carpatia przebiegający przez Polskę wzdłuż naszej wschodniej granicy ma zostać ukończony w 2026 roku.
Minister przyznał, że szlak Via Carpatia to nie tylko korytarz o znaczeniu społecznym czy gospodarczym, ale także krytyczny korytarz o znaczeniu militarnym, który biegnie praktycznie wzdłuż frontu działań wojennych.
Adamczyk poinformował ponadto, że trasa S3, która biegnie od Świnoujścia na południe do Czech, zostanie ukończona w przyszłym roku.
Drogę ekspresową S3 na terenie Rzeczypospolitej, to jest drogę o parametrach autostradowych, ukończymy już w przyszłym roku. Będzie w pełni funkcjonalna, na całym swoim przebiegu, wzdłuż zachodniej granicy od portu w Świnoujściu do granicy z Republiką Czeską
— powiedział.
Szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Łączna długość Via Carpatii w Polsce wyniesie około 700 km. Droga na terenie Polski będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. W skład tego szlaku drogowego wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa).
CZYTAJ TAKŻE:
rdm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/634351-polska-zbuduje-wiecej-drog-w-sieci-ten-t-niz-zakladano