17 września odbędzie się uroczystość otwarcia Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. „W tym symbolicznym dniu zerwiemy z dominacją Rosji w regionie” - podkreśla w specjalnym nagraniu wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
17 września uruchomiony zostanie Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną!
Otwieramy Przekop Mierzei. Na ten moment czekaliśmy wiele, wiele lat. 17 września uruchomiony zostanie Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. W tym symbolicznym dniu zerwiemy z dominacją Rosji w regionie. Statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i co najważniejsze - do portu morskiego w Elblągu
— powiedział Marek Gróbarczyk w nagraniu zamieszczonym na Twitterze Ministerstwa Infrastruktury.
W ten sposób zakończy się pierwszy, najważniejszy etap tej inwestycji. Dla Elbląga, Warmii i całej Polski Wschodniej otworzą się nowe możliwości rozwojowe
— dodał.
Wiceminister zaprosił na uroczyste otwarcie Kanału Żeglugowego, które ma być połączone z atrakcjami na Mierzei Wiślanej.
W tym ważnym dniu bądźmy razem. (…) Do zobaczenia 17 września!
— zakończył wiceszef MI.
SZCZEGÓŁY NA STRONIE OTWARCIE-MIERZEI.PL
Wielka inwestycja!
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września, co stanowi pierwszy etap budowy nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.
Po pogłębieniu toru wodnego, przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.
Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu. Ma ona wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić nasz kraj od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez cieśninę pilawską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Gróbarczyk: przekop Mierzei to tylko pierwszy etap, chcemy ożywić gospodarczo Zalew Wiślany
Przekop Mierzei Wiślanej, to pierwszy etap ożywiania gospodarczego Zalewu Wiślanego; planujemy budowę terminali zewnętrznych dla masowców na wodach akwenu na wysokości Suchacza - przekazał w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Wiceminister podkreślił, że otwarcie samego przekopu Mierzei, jak i planowane dalsze inwestycje są niezbędne ze względów bezpieczeństwa państwa; mają też ożywić gospodarczo region.
Obecnie wszystkie statki, jakie chciałyby wyjść na Bałtyk bądź wyjść z Bałtyku na Zalew, muszą przechodzić przez Cieśninę Piławską, która jest w jurysdykcji Rosji. Wszystkie decyzje o przejściu jednostek są podejmowane w Moskwie, co determinowało konieczność budowy alternatywnego przejścia, czyli przekopu Mierzei Wiślanej
— powiedział.
Jak podkreślił, ta „inwestycja jest strategiczna i powstała ze względów bezpieczeństwa państwowego”.
Ważną przyczyną budowy nowej drogi wodnej na Bałtyk, były też względy gospodarcze i chęć ożywiania gospodarczego tego regionu Gróbarczyk podkreślił, że sam przekop Mierzei Wiślanej, to pierwszy element inwestycji, który zamknie się kwotą poniżej 1 mld zł.
Dodał, aby Kanał Żeglugowy był funkcjonalny, potrzebne były i są inwestycje uzupełniające.
Przypomniał, że drugi etap obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. W tym zakresie prace już się toczą. Trzeci etap obejmuje pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym - wskazał.
Cała inwestycja jest warta ok. 1,8 mld zł, a wszystkie prace mają zakończyć się - zgodnie z planem - we wrześniu 2023 r.
— poinformował Gróbarczyk. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.
Wiceminister poinformował, że zgodnie z przygotowywaną przez rząd strategią planowana jest budowa terminali zewnętrznych na Zalewie Wiślanym. Wyjaśnił, że miałby one w przyszłości powstać na wysokości Suchacza.
Miałyby do nich zawijać masowce w suchymi towarami jak np. zboże, czy węgiel, potem towar mógłby być przeładowywany na barki. Chodzi też o stworzenie portu feederowego (współpracującego małego portu z większymi - PAP) dla Gdańska i Gdyni
— wskazał.
Gróbarczyk podkreślił ponadto, że „duża żegluga” np. kontenerowców nigdy nie była planowana na Zalewie Wiślanym.
Przedstawiciel resortu infrastruktury poinformował ponadto, że w ubiegłym tygodniu doszło do pierwszego spotkania zespołu roboczego, w którym uczestniczyli przedstawiciele MI, Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz zarządu portu w Elblągu.
Wypracowaliśmy harmonogram, zakres działań w zakresie portu w Elblągu. Przyjęliśmy wspólne rozwiązanie co do konieczności modernizacji portu i określiliśmy konieczne prace jakie należy wykonać. W pierwszej kolejności zarząd portu ma przedstawić biznesplan, strategię rozwoju. Zarząd ma przedstawić również informację co do ewentualnych zmian właścicielskich. Chodzi o to, czy port miałby być sprzedany, czy chciałby partycypować we wspólnych inwestycjach z rządem, bądź czy ma jakąś inną optykę w tej sprawie
— powiedział.
Gróbarczyk zapewnił, że strona rządowa jest w pełni otwarta „na możliwe sposoby partycypowania, tak aby doprowadzić do w pełni funkcjonalnego rozwiązania, przygotowania Elbląga do przeładunków w ramach nowej drogi wodnej”.
Dodał, że Skarb Państwa jest gotowy do finansowej partycypacji w tym przedsięwzięciu.
olnk/PAP/Twitter/otwarcie-mierzei.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/612945-17-wrzesnia-otwarcie-przekopu-mierzei-symboliczny-dzien