Niewidzialna „wolna ręka” rządu Donalda Tuska. Jerzy Polaczek dla wPolityce.pl o kulisach upadłości spółki DSS, budującej A2

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Blokada drogi krajowej nr 50, pomiędzy Sochaczewem i Żyrardowem na węźle drogowym w Wiskitkach. Trasę blokowali podwykonawcy firmy DSS, budujący autostradę A2. Fot. PAP/Tomasz Gzell
Blokada drogi krajowej nr 50, pomiędzy Sochaczewem i Żyrardowem na węźle drogowym w Wiskitkach. Trasę blokowali podwykonawcy firmy DSS, budujący autostradę A2. Fot. PAP/Tomasz Gzell

Analizując problemy z budową autostrady A-2, a zwłaszcza jej odcinków „post – chińskich”, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii związanych ze źródeł problemów których symbolem w ostatnich dniach była upadłość spółki Dolnośląskie Surowce Skalne S.A. (DSS S.A.). Spółka ta zakupiła od Ministra Skarbu Państwa  w ciągu ostatniego roku dwie kopalnie kruszyw należące do Skarbu Państwa – Kopalnie Surowców Skalnych S.A. w Złotoryi (KSS S.A.) oraz Kieleckie Kopalnie Surowców Mineralnych (KKSM). Pierwsza z tych firm to największy w tym regionie Dolnego Śląska podmiot, a drugi - to świetnie do tej pory prosperująca kopalnia. Warto dzisiaj publicznie przypomnieć, iż Minister Skarbu Państwa w listopadzie 2010 roku podpisał warunkową umowę sprzedaży Kopalni Surowców Skalnych w Złotoryi i nie ujawnił wtedy – ceny transakcji oraz zobowiązań inwestycyjnych i pracowniczych. Do października ubiegłego roku miał zamknąć proces jej prywatyzacji. Do przejęcia akcji KSS S.A. w Złotoryi nie doszło, bowiem DSS S.A. nie wpłacił do dzisiaj na rachunek bankowy Ministerstwa Skarbu Państwa kwoty około 60 mln. zł!

Świetnie prosperujące i sprzedane przez Ministra Skarbu Państwa Kieleckie Kopalnie Surowców Mineralnych po dziesięciu miesiącach od daty ich prywatyzacji zostały zmuszone do złożenia wniosku o upadłość układową! (4 kwietnia br.).

Wybrany z wolnej ręki przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca odcinka C autostrady A-2 spółka Dolnośląskie Surowce S.A. ogłosiła 17 kwietnia upadłość, a jeszcze w lutym br. Minister Sławomir Nowak zapewniał o jej kondycji i wykluczał taki scenariusz (mimo, iż publicznie znany był fakt, iż na koniec ubiegłego roku zobowiązania krótkoterminowe DSS S.A. wynosiły 616 mln zł. -  przy majątku firmy szacowanym na 170 mln zł. i nieregulowaniu od listopada ubiegłego roku płatności podwykonawcom i pracownikom!)

W najbliższych dniach wspólnie z posłem Kazimierzem Michałem Ujazdowskim (posłem z  Dolnego Śląska i byłym Ministrem Kultury) skierujemy w tej bulwersującej opinię publiczną sprawie wystąpienie do premiera rządu -  gdyż jej kulisy są, jak to się mówi … rozwojowe.

Jaki jest dzisiaj efekt tej nieprofesjonalnej prywatyzacji przez Ministerstwo Skarbu Państwa – Ministra Aleksandra Grada dwóch kopalni kruszyw należących do Skarbu Państwa na rzecz nabywcy jak widać pozbawionego wiarygodności finansowej?

„Sukcesem” tym jest upadłość głównego wykonawcy (DSS S.A.) odcinka C autostrady A-2. Po drugie kilkumiesięczne zaległości w wypłacie wynagrodzeń dla blisko 1500 pracowników grupy DSS S.A. oraz czekająca robotników perspektywa bezrobocia.

Pytanie - kto był „niewidzialnym” strategicznym doradcą tego procederu i jakie wziął z tego tytułu wynagrodzenie? Odpowiedź na to pytanie jak sądzę wyjaśni bardzo wiele! Naprawdę bardzo wiele!

Autor

Nowy portal informacyjny telewizji wPolsce24.tv Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych