Niewidzialna „wolna ręka” rządu Donalda Tuska. Jerzy Polaczek dla wPolityce.pl o kulisach upadłości spółki DSS, budującej A2

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Blokada drogi krajowej nr 50, pomiędzy Sochaczewem i Żyrardowem na węźle drogowym w Wiskitkach. Trasę blokowali podwykonawcy firmy DSS, budujący autostradę A2. Fot. PAP/Tomasz Gzell
Blokada drogi krajowej nr 50, pomiędzy Sochaczewem i Żyrardowem na węźle drogowym w Wiskitkach. Trasę blokowali podwykonawcy firmy DSS, budujący autostradę A2. Fot. PAP/Tomasz Gzell

Analizując problemy z budową autostrady A-2, a zwłaszcza jej odcinków „post – chińskich”, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii związanych ze źródeł problemów których symbolem w ostatnich dniach była upadłość spółki Dolnośląskie Surowce Skalne S.A. (DSS S.A.). Spółka ta zakupiła od Ministra Skarbu Państwa  w ciągu ostatniego roku dwie kopalnie kruszyw należące do Skarbu Państwa – Kopalnie Surowców Skalnych S.A. w Złotoryi (KSS S.A.) oraz Kieleckie Kopalnie Surowców Mineralnych (KKSM). Pierwsza z tych firm to największy w tym regionie Dolnego Śląska podmiot, a drugi - to świetnie do tej pory prosperująca kopalnia. Warto dzisiaj publicznie przypomnieć, iż Minister Skarbu Państwa w listopadzie 2010 roku podpisał warunkową umowę sprzedaży Kopalni Surowców Skalnych w Złotoryi i nie ujawnił wtedy – ceny transakcji oraz zobowiązań inwestycyjnych i pracowniczych. Do października ubiegłego roku miał zamknąć proces jej prywatyzacji. Do przejęcia akcji KSS S.A. w Złotoryi nie doszło, bowiem DSS S.A. nie wpłacił do dzisiaj na rachunek bankowy Ministerstwa Skarbu Państwa kwoty około 60 mln. zł!

Świetnie prosperujące i sprzedane przez Ministra Skarbu Państwa Kieleckie Kopalnie Surowców Mineralnych po dziesięciu miesiącach od daty ich prywatyzacji zostały zmuszone do złożenia wniosku o upadłość układową! (4 kwietnia br.).

Wybrany z wolnej ręki przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca odcinka C autostrady A-2 spółka Dolnośląskie Surowce S.A. ogłosiła 17 kwietnia upadłość, a jeszcze w lutym br. Minister Sławomir Nowak zapewniał o jej kondycji i wykluczał taki scenariusz (mimo, iż publicznie znany był fakt, iż na koniec ubiegłego roku zobowiązania krótkoterminowe DSS S.A. wynosiły 616 mln zł. -  przy majątku firmy szacowanym na 170 mln zł. i nieregulowaniu od listopada ubiegłego roku płatności podwykonawcom i pracownikom!)

W najbliższych dniach wspólnie z posłem Kazimierzem Michałem Ujazdowskim (posłem z  Dolnego Śląska i byłym Ministrem Kultury) skierujemy w tej bulwersującej opinię publiczną sprawie wystąpienie do premiera rządu -  gdyż jej kulisy są, jak to się mówi … rozwojowe.

Jaki jest dzisiaj efekt tej nieprofesjonalnej prywatyzacji przez Ministerstwo Skarbu Państwa – Ministra Aleksandra Grada dwóch kopalni kruszyw należących do Skarbu Państwa na rzecz nabywcy jak widać pozbawionego wiarygodności finansowej?

„Sukcesem” tym jest upadłość głównego wykonawcy (DSS S.A.) odcinka C autostrady A-2. Po drugie kilkumiesięczne zaległości w wypłacie wynagrodzeń dla blisko 1500 pracowników grupy DSS S.A. oraz czekająca robotników perspektywa bezrobocia.

Pytanie - kto był „niewidzialnym” strategicznym doradcą tego procederu i jakie wziął z tego tytułu wynagrodzenie? Odpowiedź na to pytanie jak sądzę wyjaśni bardzo wiele! Naprawdę bardzo wiele!

Autor

Na chłodne dni... ciepłe e-booki w prezencie! Sprawdź subskrypcję Premium wPolityce.pl   Sieci Na chłodne dni... ciepłe e-booki w prezencie! Sprawdź subskrypcję Premium wPolityce.pl   Sieci Na chłodne dni... ciepłe e-booki w prezencie! Sprawdź subskrypcję Premium wPolityce.pl   Sieci

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych