Boni: od 2014 r. karta ubezpieczenia zdrowotnego i numer 112

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. PAP / J. Turczyk
fot. PAP / J. Turczyk

Od 2014 r. chcemy wprowadzić kartę ubezpieczenia zdrowotnego i w pełni wdrożyć numer 112, umożliwiający wzywanie pomocy

- zapowiedział minister administracji i cyfryzacji Michał Boni.

Od 2014 roku chcemy wprowadzić kartę ubezpieczenia zdrowotnego, w takiej formule, w której z jednej strony będzie karta ubezpieczenia społecznego, jeden terminal i karta specjalisty medycznego

- powiedział Boni na czwartkowej konferencji prasowej.

Szef MAC przypomniał, że od 1 stycznia 2013 r. za pomocą PESELU będzie możliwa weryfikacja online ubezpieczenia zdrowotnego w przychodniach i szpitalach. Testy systemu ruszyły 15 października.  "Lekarz nie będzie się zajmował potwierdzaniem tego, czy pacjent ma uprawnienie, tylko będzie się zajmował leczeniem" - podkreślił Boni.

Minister zapowiedział, że od 1 stycznia 2014 r. w pełni będzie wdrożony numer 112, umożliwiający wezwanie pomocy.

Myślimy o tym, jak różne rodzaje władzy publicznej mogą informować ludzi o różnego rodzaju zagrożeniach: pożar, powódź, wścieklizna w lesie, czy dziecko, które zginęło w galerii handlowej

- powiedział Boni. Dodał, że koszt takiego systemu ostrzegawczego to około 40 mln zł, a powinien on zostać wdrożony do 2015 r.

W poniedziałek oddziały NFZ z województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego i kujawsko- pomorskiego rozpoczęły przyjmowanie wniosków i wydawanie upoważnień świadczeniodawcom, którzy wezmą udział w testach systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ). Kolejne województwa będą przystępowały do testów w drugiej połowie października i listopadzie. Od 1 stycznia pacjenci udający się do lekarza - w szpitalu, przychodni czy w gabinecie będą mogli przedstawić tylko PESEL i dokument potwierdzający tożsamość.

W ramach testów świadczeniodawcy uzyskają dostęp do rzeczywistych danych pacjentów z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU). Nie zwolni ich to jednak z obowiązku potwierdzania prawa do świadczeń. Tę możliwość uzyskają dopiero po 1 stycznia.

W pierwszym okresie o kolejności nadawania dostępu do eWUŚ będą decydowały oddziały NFZ. Pozostałe wnioski mają być rozpatrywane w miarę ich napływania do Funduszu. Wydane upoważnienia będą obowiązywały także po 1 stycznia i nie będzie potrzeby ich uaktualniania.

Sejm uchwalił pod koniec lipca nowelizację ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która wprowadza dostęp online do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, który prowadzi NFZ. System pozwoli na sprawdzenie, czy osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych jest ubezpieczona.

Pracownicy rejestracji w placówkach medycznych, wpisując do systemu informatycznego PESEL pacjenta, będą mogli w ciągu kilku sekund otrzymać z NFZ informację o jego ubezpieczeniu. W przypadku noworodków i niemowląt do trzeciego miesiąca życia podawany będzie mógł być PESEL rodziców. Pacjent w rejestracji będzie musiał okazać dokument z numerem PESEL.

Po otrzymaniu informacji o braku ubezpieczenia pacjent będzie mógł złożyć oświadczenie, że je posiada, i na tej podstawie otrzyma świadczenie zdrowotne. Informacja o braku ubezpieczenia może być przekazana przez NFZ np. w sytuacji, gdy pracodawca w wyniku zaniedbania nie zgłosił pracownika do rejestru. Pacjent, składając oświadczenie, będzie ponosił odpowiedzialność za przekazane w nim informacje.

NFZ będzie płacił za wykonane świadczenia, a potem sprawdzał, czy pacjent był uprawniony, by je otrzymać. Proponowane rozwiązania gwarantują świadczeniodawcy, że NFZ nie odmówi rozliczenia takiego świadczenia z powodu braku uprawnień, gdy okaże się, że udzielił świadczenia pacjentowi, którego prawo zostało potwierdzone (elektronicznie, przez złożenie oświadczenia lub okazanie dokumentu).

W przypadku, gdy okaże się, że pacjent był nieuprawniony do świadczenia, np. złożył fałszywe oświadczenie, to NFZ będzie egzekwował od niego zwrot kosztów usługi oraz nienależnej refundacji leku. NFZ będzie miał możliwość odzyskania tych środków w postępowaniu egzekucyjnym na drodze administracyjnej, a nie sądowej. Dotychczas to na świadczeniodawcy ciążył obowiązek egzekwowania od nieuprawnionej osoby kosztów udzielonego mu świadczenia.

Zintegrowany System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce, który będzie obejmował numer 112 i inne numery alarmowe, ma działać w szesnastu Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego i dodatkowo w Radomiu i funkcjonować w całym kraju do końca 2013 roku. Obecnie działa on tylko w Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie, Wrocławiu i w Kielcach, obsługując tereny powiatów - stolic województw.

Obecnie, zgodnie z ujednoliconą procedurą, operator odbierając zgłoszenie, zbiera równocześnie podstawowe dane rozmówcy i ma możliwość nawiązania kontaktu z policją, strażą pożarną lub pogotowiem. Przekazuje zgłoszenie odpowiednim służbom i zapisuje dane na specjalnej "formatce". W przyszłości to ona, wraz z mapą miejsca zdarzenia, trafi bezpośrednio do ratowników.

 

Autor

Na chłodne dni... ciepłe e-booki w prezencie! Sprawdź subskrypcję Premium wPolityce.pl   Sieci Na chłodne dni... ciepłe e-booki w prezencie! Sprawdź subskrypcję Premium wPolityce.pl   Sieci Na chłodne dni... ciepłe e-booki w prezencie! Sprawdź subskrypcję Premium wPolityce.pl   Sieci

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych