Powyższe zdjęcie nasz reporter wykonał w pociągi Intercity na trasie Kraków - Warszawa. Widać na nim wyraźnie - prędkość składu 155 kilometrów na godzinę. A przez chwilę było i 157 km/h. Skład - zwykły, normalny, z polską lokomotywą na czele.
Dlaczego to takie ważne? Bo oto media telewizyjne kilka dni temu z dumą poinformowały iż pan minister Sławomir Nowak osobiście pojedzie do Włoch by zobaczyć jak powstają szykowane tam dla PKP, wysiłkiem włoskiego inżyniera, pracą włoskiego robotnika, ale za pieniądze polskiego podatnika pociągi Pendolino. Polskie koleje kupują ich aż 20, a koszt wyniesie 665 milionów euro czyli ponad 2,5 mld zł!
To supernowoczesne, szybkie pociągi. Kłopot cały w tym, że już wiadomo iż nie pojadą one w Polsce szybciej niż... 160 kilometrów na godzinę. Słowem - będą jeździły dokładnie tak samo jak obecne i jak ten, którego prędkość uwidoczniliśmy powyżej. A i to wtedy gdy tory zostaną zmodernizowane. Nie lepiej byłoby zatem skupić się na polepszeniu jakości torowisk i zapewnić wszędzie choćby te 160 km/h osiąganych przez polskie składy? Na to wychodzi.
Po co więc ten zakup? Cytowany przez TVN24.pl Paweł Olczyk z PKP S.A szczerze odpowiada:
Takie pociągi jeżdżą we Francji, Niemczech, Włoszech - w całej Europie. Nie ma powodu, dlaczego Polacy mieliby być tego pozbawieni.
A zatem chodzi tylko o zabawkę, pozór, blichtr, kolejną kosztowną a bezsensowną imitację innowacji i postępu jakie funduje nam od pięciu lat obecna władza.
I kolejna sprawa. Potrafiliśmy robić lokomotywy i pociągi przed wojną, potrafiliśmy po wojnie, potrafimy i obecnie. Dlaczego nikt, ale to nikt, nie widzi problemu w zakupie tak drogich składów za granicą? Czy w Polsce jest już za dużo miejsc pracy? Brakuje zdolnych inżynierów? Nie można stworzyć programu rozwoju tej gałęzi przemysłu, skoro jest pewny klient?
NA ZDJĘCIU PONIŻEJ: przedwojenna polska lokomotywa Lux Torpeda.
W roku 1936 jedna z tych maszyn ustanowiła niepobity dotąd rekord przejazdu na trasie Kraków – Zakopane: 2 godziny 18 minut.
gim
----------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
Zajrzyj do naszego Sklepiku.pl !!!
Znajdziesz tam tytuły takie jak: "Kolej wilanowska"
autor:Bogdan Pokropiński
Geneza powstania, historia budowy i wykorzystania kolei dojazdowej wilanowskiej. Opis parowozów, wagonów i trakcji.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/159028-krakow-warszawa-dzis-pociag-pedzi-tam-niemal-160-kmh-po-co-wiec-wyrzucamy-25-miliarda-sic-zl-na-wloskie-pociagi-ktore-pojada-do-160-kmh