Dlaczego nie ma krzyża na Giewoncie? Autor spotu: "Ktoś mógłby się poczuć urażonym..." Burmistrz Zakopanego protestuje

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
klip
klip

Spór o brak krzyża na Giewoncie w spocie MSZ promującym Polskę wydaje się nie mieć końca. Autor klipu tak tłumaczył „ocenzurowany” wygląd gór w opowiadaniach chłopca:

Trudno by było umieścić na nosie skalnego wielkoluda krzyż, bo myślę, że wtedy rzeczywiście ktoś mógłby mieć powody, by się poczuć urażonym

— mówił na antenie tvn24 Paweł Borowski.

Odwoływał się przy tym do wyobraźni bohatera klipu, który miał po prostu… nie zapamiętać krzyża na Giewoncie.

CZYTAJ WIĘCEJ: 60 sekund promocji Polski na zamówienie MSZ. Smok, śpiący gigant i walka w centrum Warszawy. ZOBACZ WIDEO!

Jest w nim dużo postprodukcji, rzeczy, które - jak wyciąganie stadionu z morza czy podpisywanie przez smoka dokumentów - są w świecie wyobraźni dziecka, to rzeczywistość wykreowana. Przystępując do tego konkursu pomyślałem, że chciałbym mieć pomysł, który w trochę inny sposób podejdzie do promocji Polski, pokaże rodzaj dystansu, który mamy do siebie. Pokazać coś, co ma jakiś humor, absurd, co nie jest do końca wprost

— przekonywał.

CZYTAJ WIĘCEJ: Spot promujący Polskę bez krzyży? Autor: nieścisłości jest więcej. Smoki nie istnieją, a już na pewno nie noszą garniturów

Innego zdania jest jednak burmistrz Zakopanego Janusz Majcher. W jego ocenie niepełny obraz Giewontu jest po prostu czymś nie do zaakceptowania.

Krzyż na szczycie Giewontu, zamontowany został przez zakopiańskich parafian 19 sierpnia 1901 roku. Jest on ważnym symbolem dla wszystkich mieszkańców naszego kraju, znakiem przywiązania do kultury chrześcijańskiej, niezależnie od sytuacji politycznej naszego kraju. (…) W odniesieniu do filmu reklamowego wyprodukowanego na zamówienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez firmę Platige Image „Polska. Where the unbelivable happens” - abstrahując od wartości artystycznej, informacyjnej i promocyjnej obrazu - pragnę z przykrością stwierdzić, iż wizja jego producentów, związana z usunięciem krzyża na szczycie Giewontu, jest zabiegiem nietrafionym i budzącym liczne kontrowersje, w szczególności wśród nas - mieszkańców Podhala. Krzyż na szczycie Giewontu, zamontowany został przez zakopiańskich parafian 19 sierpnia 1901 roku. Jest on ważnym symbolem dla wszystkich mieszkańców naszego kraju, znakiem przywiązania do kultury chrześcijańskiej, niezależnie od sytuacji politycznej naszego kraju. Od przeszło dziesięciu stuleci jest on symbolem powszechnie obecnym w codziennym życiu Polaków. Ubolewam nad tym, że w kadrach filmu nie został uwzględniony rzeczywisty widok Giewontu wraz z krzyżem, będącym również wyjątkowym znakiem rozpoznawczym i identyfikacyjnym naszego miasta. Jednocześnie zapewniam, że dołożymy wszelkich starań, aby w filmie reklamowym widok krzyża na szczycie Giewontu został przywrócony

— czytamy.

lw, niezalezna.pl, tvn24.pl

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych