Dlaczego film „Smoleńsk” nie otrzymał dotacji i z jakimi trudnościami musi radzić sobie PISF - Agnieszka Odorowicz mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” o kulisach działalności swojego instytutu.
Już na początku rozmowy Odorowicz podkreśla, że pretensje reżyserów i scenarzystów do decyzji PISF są czymś naturalnym.
Do PISF trafia około 90 projektów fabularnych w roku, a pieniędzy mamy na 40. Pół setki potencjalnych producentów i reżyserów może więc czuć się rozczarowanych, że nie będą mogli zrealizować filmów, nad którymi pracują. I ta statystyka się nie zmieni, bo więcej pieniędzy nie będzie. A ja zostałam wynajęta przez państwo polskie do podejmowania decyzji – także tych, które są niepopularne i trudne
— przekonywała.
W wywiadzie pojawia się również kwestia odmowy dofinansowania filmu „Smoleńsk” reżyserowanego przez Antoniego Krauzego.
Odorowicz nie widzi w tej decyzji niczego nadzwyczajnego:
Ten projekt został oceniony jak każdy inny film, w systemie dwuetapowym. Komisja pierwszego etapu dostrzegła w nim zalety i wady, ale – jak napisał lider Sylwester Chęciński – ze względu na wagę i upolitycznienie tematu został on skierowany do drugiego etapu. Tam pozostali liderzy dopatrzyli się w scenariuszu usterek, które ich zdaniem dyskwalifikują ten projekt. Była to decyzja profesjonalna, nie polityczna
— urwała szefowa PISF.
Przy okazji ponarzekała nieco na działania rządu:
Tęsknimy za silnymi mediami publicznymi, które oferują wysokiej jakości treści i wyznaczają standardy na rynku. Chodzi też o alternatywę wobec swoistego monopolu PISF. Chciałabym, żeby młody człowiek, którego projekt nie dostanie wsparcia u nas, mógł pójść do silnej stacji telewizyjnej i profesjonalnie zadebiutować. Rząd nie daje się też wciąż namówić do wprowadzenia – niezbędnych moim zdaniem – zachęt podatkowych dla sektora kreatywnego
— zakończyła Odorowicz.
Grunt, że pieniądze na produkcje na potrzeby rządu - jak film Kolendy-Zaleskiej - zawsze się znajdą. Pani dyrektor, spocznij.
lw, „Rzeczpospolita”
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/194286-szefowa-pisf-tlumaczy-dlaczego-film-smolensk-nie-dostal-dotacji-i-dodaje-zostalam-wynajeta-przez-panstwo-polskie-do-podejmowania-decyzji-takze-niepopularnych-i-trudnych