Tylko u nas: Telewizja Polska łamie ustawę hazardową? Ministerstwo Finansów proponuje zdjęcie z anteny autopromocyjnego filmu

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź

W gabinetach przy Woronicza konsternacja. Jak się dowiedzieliśmy, pod koniec sierpnia resort finansów wysłał do prezesa TVP pismo sugerujące zaprzestanie emisji autoreklamy programu pierwszego.

Chodzi o jingiel znajdujący się w tym filmie (ostatni):

 

 

W dokumencie podpisanym przez wiceministra Jacka Kapicę czytamy:

W związku z emitowaną przez TVP1 reklamą programu 1 Telewizji Polskiej, w której wykorzystano elementy jednoznacznie kojarzące się z grami hazardowymi, w tym w szczególności karty do gry, zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie rezygnacji z emitowania tego typu reklam, w szczególności w kontekście postanowień art. 29 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, który m.in. zawiera szczegółowe regulacje dotyczące zakazu reklamy i promocji gier hazardowych, w tym gry w karty.

Należy mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach.

Przez reklamę i promocję gier hazardowych wymienionych w art. 29 ww. ustawy, rozumie się m.in. rozpowszechnianie symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych.

Wykorzystanie w monitorowanych reklamach motywu gry w karty, nasuwającego skojarzenia z uprawianiem gier hazardowych może być zatem uznane za naruszenie zakazu reklamy gry w karty i stać się przedmiotem postępowania wyjaśniającego.

W związku z powyższym proszę o rozważenie rezygnacji z dalszego rozpowszechniania tego typu reklam.

 

W Telewizji Polskiej, jak zwykle w takich przypadkach, rozpoczęło się chaotyczne załatwianie sprawy. Prezes Juliusz Braun o przygotowanie odpowiedzi dla ministerstwa w trybie pilnym poprosił Biuro Reklamy i Handlu. Niestety, prezes niecelnie wskazał kompetentną jednostkę. Dyrektor owego biura Zbigniew Badziak odpisał (pisownia oryginalna):

W zakresie działania Biura Reklamy i Handlu nie znajdują się zadania związane z emisją autopromocji. (…) W związku z tym, powodu braku wiedzy w ww. temacie, nie mamy możliwości właściwie ustosunkować się do zarzutów Ministerstwa Finansów. Stąd zwracamy się z prośbą o przekazanie sprawy do jednostki właściwej rzeczowo.

W tej sytuacji kłopot sporządzenia wyjaśnień dla ministerstwa spadł najpierw na dyrektor Programu 1 Iwonę Schymallę, a ostatecznie szefową Biura Oprawy Katarzynę Nazarewicz.

Sądząc z miękkości pisma z ministerstwa, telewizja raczej nie będzie miała kłopotów z powodu łamiącej prawo antyhazardowe autoreklamy.

Cała sprawa zabawnie pokazuje jednak, jak enigmatyczny nawet dla samego prezesa jest podział kompetencji pomiędzy poszczególne biura TVP.

Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że ludzi Platformy w przejętej telewizji najpoważniejsza afera tej kadencji nie nauczyła czujności.

epme

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych