Brytyjski naukowiec: "Wszystkie badania potwierdzają, że wczesna edukacja szkolna raczej szkodzi dzieciom niż im pomaga"

Fot. freeimages.com
Fot. freeimages.com

Wszystkie badania naukowe potwierdzają, że wczesna edukacja szkolna raczej szkodzi dzieciom niż im pomaga - mówi „Naszemu Dziennikowi” prof. David Whitebread, wykładowca psychologii i pedagogiki na Uniwersytecie Cambridge.

Z prowadzonych w wielu państwach długookresowych badań wynika, że większe sukcesy akademickie odnoszą studenci, którzy mieli w dzieciństwie dobrze zorganizowaną edukację przedszkolną z przemyślaną nauką przez zabawę, a nie ci, którzy wcześnie poszli do szkoły

— wyjaśnia ekspert.

Większość dzieci przed 7. rokiem życia ma trudności z nauką w sformalizowanym kontekście – przekonuje prof. Whitebread, stojący na czele akcji „Too Much, Too Soon” (Zbyt dużo, zbyt wcześnie), która ma uświadamiać zagrożenia związane ze zbyt wczesną edukacją szkolną w Wielkiej Brytanii.

Dzieci w wieku 6 lat nie są w stanie rozwijać się prawidłowo w sformalizowanych warunkach klasy szkolnej – znajdować się dłuższy czas w jednym miejscu, rozumieć i wykonywać polecenia, być poddanymi kontroli – wylicza.

A gdy dzieci w tym wieku znajdą się w takiej sytuacji, tracą zaufanie do otoczenia, pewność siebie, motywację do nauki – mówi. Zdolne dzieci, które uwielbiają się uczyć, tracą zainteresowanie nauką, gdy naciska się na nie i próbuje kształcić w nieodpowiedni sposób, a naturalne zainteresowania zostają często stłumione – podkreśla ekspert.

Różnica pomiędzy nauką przez zabawę a nauką sformalizowaną jest niedoceniana

— podkreśla prof. Whitebread.

W brytyjskich szkołach prawdziwym problemem jest depresja dziecięca, na którą cierpi ok. 10 tys. uczniów – wskazuje.

To jest zresztą problem międzynarodowy, np. w USA dostrzeżono wyraźną korelację pomiędzy wczesnym wiekiem pójścia do pierwszej klasy a późniejszymi zaburzeniami w psychicznymi w wieku 10 lat. A jeśli chodzi o nastolatków, to jest to eksplozja różnych problemów zdrowia psychicznego, nie tylko depresji, ale zwłaszcza zaburzeń odżywiania

— alarmuje naukowiec.

bzm/”ND”/PAP

Czytaj także: Do tych, którzy chcą rozliczać Andrzeja Dudę z obietnic: pierwszy dzień urzędowania prezydenta elekta i pierwszy krok w kierunku dotrzymania słowa wykonany

Szefowa MEN nie ma czasu na rozmowę o sześciolatkach. Szczyt ignorancji!


Uwaga! Trwa konkurs dla dzieci. Wygraj jedną ze 115 niesamowitych nagród.

Już po raz trzeci tygodnik „wSieci” proponuje swoim czytelnikom niezwykły konkurs. Temat jest prosty: „Polska, moja Ojczyzna”. Technika – dowolna. Opowiedzmy o Polsce razem z dziećmi.

Regulamin konkursu na:www.wSieci.pl.

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.