Ochronić wolność Polaków. "Rząd jest ofiarą oskarżeń o ograniczanie swobód obywatelskich i budowanie groźnych dla demokracji rozwiązań. To niedorzeczne insynuacje"

fot. MSWiA/ Policja
fot. MSWiA/ Policja

Coraz większa determinacja organizacji terrorystycznych wymusza nowe podejście do osób podejrzanych o działalność terrorystyczną. Również dlatego ustawa wprowadza większe możliwości w zakresie pobierania obrazu linii papilarnych lub utrwalania wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem RP. Takie informacje będzie można pobierać w chwili, gdy pojawią się podejrzenia dotyczące możliwych związków osoby kontrolowanej z terroryzmem. Wobec swobodnego przepływu osób w Unii Europejskiej oraz coraz głośniejszego problemu udziału obywateli krajów europejskich w szkoleniach terrorystycznych, należy uznać, że skuteczna identyfikacja osób podejrzanych o terroryzm staje się jednym z kluczowych zadań służb. Rząd mając świadomość skali udziału obywateli krajów europejskich w szkoleniach terrorystycznych zdecydował się wprowadzić także nieznane wcześniej zapisy penalizujące udział w szkoleniu terrorystyczny oraz przekraczanie granicy Rzeczypospolitej Polskiej w celu wzięcia udziału w takim szkoleniu. Takich rozwiązań nie ma do tej pory, zaś ich wprowadzenie wychodzi naprzeciw wymogom Konwencji Ryskiej. Rząd w ustawie usprawnia również procedurę wydalania cudzoziemców podejrzewanych o terroryzm z Polski. Od tej decyzji osoba wydalona będzie mogła się odwołać już spoza terytorium naszego kraju. Takie postępowanie daje państwu narzędzia potrzebne do natychmiastowej neutralizacji zagrożenia płynącego z działalności osoby podejrzanej. Współczesna wojna z terrorem jest walką asymetryczną i wymaga od państwa działania nie tylko skutecznego, ale i szybkiego, wymaga stosowania szczególnych rozwiązań prawnych. To dlatego w ustawie antyterrorystycznej rząd wprowadza mechanizmy pozwalające szefowi ABW na stosowanie kontroli operacyjnej wobec cudzoziemców bez zgody sądu. Rząd mając świadomość, że terroryzm nie jest zgodny z polską tradycją, że jest metodą działania dla Polaków obcą, uznaje, że Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego powinna mieć możliwość traktowania cudzoziemców w inny sposób niż obywateli Polski. Takie rozwiązanie proponowało MSW już kilka lat temu. W 2014 roku projekt Ustawy o ABW dawał Szefowi Agencji możliwość kontrolowania cudzoziemców w każdej sprawie, bez kontroli, w sposób nieograniczony. Z opinii prawnych wynika, że są to zapisy dopuszczalne przez polską Konstytucję. Obecny rząd uważa, że tak dalekie uprawnienia szefa ABW nie są dziś konieczne, jednak daje ABW prawo do kontrolowania cudzoziemców w ramach uproszczonej procedury. Rządzący wskazują również, że służby powinny mieć prawo aresztowania, na mocy decyzji sądu, podejrzanych o działalność terrorystyczną na 14 dni. Ma to uniemożliwić terrorystom prowadzenie groźnych dla Polaków działań, zablokować ewentualną ucieczkę i zacieranie śladów. Służbom zaś da czas na zbieranie danych i zapobieganie zamachom. Jednocześnie ustawa buduje mechanizmy kontroli i nadzoru nad omawianymi działaniami ABW, by uniemożliwić nadużywanie przepisów.

Państwa europejskie angażują liczne siły wojskowe do zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom, widać to m.in. w przekazach medialnych dotyczących krajów Zachodu. Rząd uznaje, że władze Polski powinny również mieć takie możliwości. Ustawa antyterrorystyczna wprowadza uproszczenia dotyczące wykorzystania Sił Zbrojnych w tym zakresie. Dzięki nowej ustawie MON będzie mógł wydać decyzję o użyciu SZ, gdyby użycie jednostek Policji mogło okazać się niewystarczające lub było niewystarczające. Obecne przepisy wprowadzają skomplikowane procedury, uniemożliwiając szybkie sięgnięcie po pomoc wojska.

« poprzednia strona
1234
następna strona »

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.