Proponowana przez PiS opłata audiowizualna jest niższa niż abonament radiowo-telewizyjny
— mówi poseł PiS Wojciech Skurkiewicz w rozmowie z portalem Polityce.pl.
Polityce.pl: Sprawy dotyczące finansowania mediów publicznych spotkały się z olbrzymimi problemami. Jakiej natury są to problemy?
Wojciech Skurkiewicz, poseł PiS: Przede wszystkim natury biurokratycznej. Obowiązujący w tej chwili abonament radiowo-telewizyjny płaci zaledwie 8 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju, to jest naprawdę niewielka liczba i przede wszystkim kwota nie wystarczająca na pokrycie misji i funkcjonowania mediów publicznych. Dlatego też pomysł PiS związany z wprowadzeniem tzw. składki audiowizualnej. Naszym zamiarem było to, aby ta opłata była powszechna i niższa niż obecny abonament radiowo-telewizyjny, który wynosi obecnie 22 zł 70 groszy. Proponujemy opłatę audiowizualną w wysokości 15, a może nawet 12 zł miesięcznie. Chodziło nam jednak o to, aby to była opłata powszechna. Niestety opinie ekspertów i Biura Analiz Sejmowych wskazują, że przyjęcie takich rozwiązań w sprawie opłaty audiowizualnej będzie wymagała notyfikacji Komisji Europejskiej. Ten proces notyfikacyjny jest żmudny i długotrwały, może trwać nawet dwa lata, a my chcemy, żeby ta sprawa została rozwiązana jak najszybciej, najlepiej byłoby, gdyby zakończyła się z początkiem 2017 r.
wPolityce.pl: A jeżeli nie uda się dotrzymać tego terminu?
Dlatego też pojawił się kolejny pomysł w parlamencie, aby przyjąć tzw. ustawy pomostowe. Pierwszą z nich będzie ustawa o Radzie Mediów Narodowych, której pierwsze czytanie już się odbyło w Sejmie. Drugą będzie nowelizacja ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym, która uszczelni zbieranie abonamentu. Celem nowelizacji jest, aby więcej osób płaciło abonament, oczywiście pomijając osoby, które zostały ustawowo zwolnione z tej opłaty oraz żeby te środki realnie wpływały do budżetu.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Proponowana przez PiS opłata audiowizualna jest niższa niż abonament radiowo-telewizyjny
— mówi poseł PiS Wojciech Skurkiewicz w rozmowie z portalem Polityce.pl.
Polityce.pl: Sprawy dotyczące finansowania mediów publicznych spotkały się z olbrzymimi problemami. Jakiej natury są to problemy?
Wojciech Skurkiewicz, poseł PiS: Przede wszystkim natury biurokratycznej. Obowiązujący w tej chwili abonament radiowo-telewizyjny płaci zaledwie 8 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju, to jest naprawdę niewielka liczba i przede wszystkim kwota nie wystarczająca na pokrycie misji i funkcjonowania mediów publicznych. Dlatego też pomysł PiS związany z wprowadzeniem tzw. składki audiowizualnej. Naszym zamiarem było to, aby ta opłata była powszechna i niższa niż obecny abonament radiowo-telewizyjny, który wynosi obecnie 22 zł 70 groszy. Proponujemy opłatę audiowizualną w wysokości 15, a może nawet 12 zł miesięcznie. Chodziło nam jednak o to, aby to była opłata powszechna. Niestety opinie ekspertów i Biura Analiz Sejmowych wskazują, że przyjęcie takich rozwiązań w sprawie opłaty audiowizualnej będzie wymagała notyfikacji Komisji Europejskiej. Ten proces notyfikacyjny jest żmudny i długotrwały, może trwać nawet dwa lata, a my chcemy, żeby ta sprawa została rozwiązana jak najszybciej, najlepiej byłoby, gdyby zakończyła się z początkiem 2017 r.
wPolityce.pl: A jeżeli nie uda się dotrzymać tego terminu?
Dlatego też pojawił się kolejny pomysł w parlamencie, aby przyjąć tzw. ustawy pomostowe. Pierwszą z nich będzie ustawa o Radzie Mediów Narodowych, której pierwsze czytanie już się odbyło w Sejmie. Drugą będzie nowelizacja ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym, która uszczelni zbieranie abonamentu. Celem nowelizacji jest, aby więcej osób płaciło abonament, oczywiście pomijając osoby, które zostały ustawowo zwolnione z tej opłaty oraz żeby te środki realnie wpływały do budżetu.
Strona 1 z 3
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/296122-nasz-wywiad-skurkiewicz-chcemy-aby-rada-mediow-narodowych-w-sposob-znaczacy-pozbawila-rzad-wplywu-na-to-co-dzieje-sie-w-mediach-publicznych?strona=1