Z dużym odzewem spotkała się sprawa unijnej dotacji dla inwestycji Via Carpathia. W Parlamencie Europejskim nie udało się zgłosić petycji w sprawie dofinansowania ważnej dla Polski inwestycji drogowej. Via Carpathia nie otrzymała silnego wsparcia na forum europarlamentu. Jak informował portal wPolityce.pl, w tej sprawie bardzo złą rolę odegrali europosłowie Platformy Obywatelskiej, Julia Pitera oraz Jarosław Wałęsa.
CZYTAJ TAKŻE: Polska zdradzona przez europosłów PO. Pitera i Wałęsa zadali śmiertelny cios Via Carpathia. WIDEO
To właśnie tych dwoje polityków aktywnie zwalczali petycję ważną dla Polski.
Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski
— mówił podczas posiedzenia komisji petycji Jarosław Wałęsa.
W sukurs partyjnemu koledze przyszła Julia Pitera.
Jest to petycja polityczna. (…) Nie jest prawdą, że polski rząd nie ponosi nakładów i nie czyni starań, aby województwo podkarpackie nadrobiło zaległości, które przez lata w tym województwie narosły. Przyłączam się aby tą petycje zamknąć
— mówiła Julia Pitera.
To dzięki m.in. ich sprzeciwowi sprawa drogi prowadzącej wzdłuż wschodniej granicy Polski nie otrzymała wsparcia na forum unijnym. Politycy PO pogrzebali ten projekt!
Działania polskich polityków można określić mianem szkodzenia Polsce. Cała sprawa budzi zdumienie i wygląda jak próba zrobienia na złość politykom PiSu, którzy stali za petycją ws. Via Carpathia.
Co jednak ciekawe, działania Wałęsy i Pitery to również działanie wbrew publicznym deklaracjom rządu PO-PSL! Oficjalnie resort infrastruktury i rozwoju informuje, że inicjatywę traktuje priorytetowo.
W odpowiedzi na interpretację poseł Beaty Mazurek Podsekretarz stanu w MIiR Zbigniew Klepacki zapewniał, że rząd aktywnie działa na rzecz inwestycji Via Carpathia.
Budowa drogi S61 na odcinku koniec obwodnicy Augustowa - granica państwa, której ukończenie planowane jest w 2020 r. Odcinek ten został wpisany na listę podstawową projektów drogowych zgłoszonych do finansowania w ramach instrumentu Connecting Europe Facility. Ogłoszenie pierwszego konkursu w ramach CEF planowane jest na drugą połowę 2014 r. (…) Jednocześnie należy zauważyć, że aktywne zabiegi Polski w trakcie procesu modyfikacji transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T na rzecz szlaku drogowego Via Carpatia zarówno w ramach międzynarodowej współpracy wielostronnej, jak i w relacjach z instytucjami Unii Europejskiej przyniosły wymierny efekt. Znaczna część tego projektu na fragmencie dotyczącym obszaru Polski została włączona do sieci TEN-T zgodnie z przebiegiem postulowanym przez siedem państw sygnatariuszy deklaracji Via Carpatia. Odzwierciedleniem tego są mapy drogowe sieci TEN-T stanowiące załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE. (…) Fakt włączenia Via Carpatii do sieci TEN-T daje stronie polskiej możliwość ubiegania się o fundusze europejskie w celu współfinansowania niniejszego przedsięwzięcia. (…) Obecnie trwają prace nad nowym ˝Programem budowy dróg krajowych na lata 2014-2020˝ (program), w którym ujęte będą wszystkie inwestycje planowane na przyszłą perspektywę UE 2014-2020. Dokument implementacyjny do ˝Strategii rozwoju transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)˝ z marca 2014 r. wskazuje, które zadania na ciągach dróg ekspresowych mają szansę ubiegać się o dofinansowanie UE, czyli mogą być też ujęte w nowym programie.
Resort infrastruktury i rozwoju podczas wyboru inwestycji drogowych ma na względzie maksymalizację finansowania z funduszy europejskich projektów, które spełniają kryteria ujęte w dokumencie implementacyjnym do ˝Strategii rozwoju transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)˝. Z uwagi na możliwość uzyskania wsparcia inwestycji ze wspólnotowego instrumentu CEF na listę podstawową wpisano projekt S61: odcinek obwodnica Augustowa - granica państwa. Dodatkowo na listę rezerwową CEF wpisano budowę S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa.
W cytowanym piśmie resort przekonuje, że rząd poważnie traktuje inwestycję Via Carpathia, a jego model finansowania zakłada również pozyskiwanie środków unijnych. Ta sprawa jest jednoznaczna, więc sprzeciw polityków partii rządzącej jest absurdalny i niezrozumiały.
Dlaczego Pitera i Wałęsa w PE aktywnie niszczyli i atakowali petycję w sprawie budowy drogi, którą rząd chce finansować m.in. z pieniędzy unijnych? To przecież w sposób oczywisty osłabia możliwości pozyskania przez Polskę środków. Czy chodzi jedynie o niechęć do partii Jarosława Kaczyńskiego i przenoszenie na forum unijne krajowej walki politycznej? A może rząd de facto nie chce jednak budować tej drogi, a w odpowiedziach na interpelacje poselską zwyczajnie kłamie?
Sytuacja dot. Via Carpathia wydaje się absurdalna, a działanie posłów PO wygląda na przejaw ślepej zajadłości. Wygląda na to, że Julia Pitera i Jarosław Wałęsa pałając niechęcią do PiSu i jego inicjatywy zaszkodzili na unijnym forum Polsce a także rządowi swojej własnej partii. Reakcja Ewy Kopacz pokaże, czy rząd poważnie traktuje Sejm oraz plany budowy drogi, które sam formułuje.
Można jednak sądzić, że zacietrzewienie i walka z PiSem okażą się dla premier ważniejsze…
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/226166-paradne-pitera-i-walesa-na-zlosc-pis-zablokowali-via-carpathia-choc-rzad-wspiera-inicjatywe-nienawisc-jest-slepa