Udało się „zbajpasować” sprzeciw eurodeputowanych z Platformy Obywatelskiej – Julii Pitery i Jarosława Wałęsy i ich towarzyszy z Europejskiej Partii Ludowej. Unia wprowadziła do porządku swych działań budowę drogi, która wzmocni gospodarczo Polskę wschodnią.
Presja ma sens. Polski rząd włączył do listy projektów możliwych do realizacji w ramach planu Junckera te odcinki S-19 , które nie znalazły się w głównych sieciach TEN-T (Europejska Sieć transportowa – przyp. red.) w tym m.in trasę do granicy ze Słowacją oraz od Lublina do Białegostoku. Teraz potrzebne są kolejne kroki, by zagwarantować realizację tych inwestycji
— poinformował Tomasz Poręba, eurodeputowany PiS z Grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów na stronie internetowej Grupy.
Jeszcze na początku grudnia wydawało się, że PO odniesie sukces i ostatecznie zablokuje projekt drogowego połączenia pomiędzy krajami bałtyckimi a Bałkanami i Grecją, które ma przebiegać wzdłuż polskiej granicy wschodniej. Szczególnie aktywni w „uwalaniu” projektu, który ma przyczynić się do wzmocnienia ekonomicznego wschodnich rejonów kraju byli Jarosław Wałęsa i Julia Pitera, którzy publicznie opowiadali się za zamknięciem petycji w sprawie Via Carpathia.
Petycja to specyficzna instytucja, rodzaj skargi, wniosku, który może złożyć do PE każdy obywatel Unii Europejskiej. Jeśli petycja zostanie przyjęta PE musi podjąć debatę w tej sprawie. Pitera i Wałęsa opowiadali się od początku, aby zamknąć petycję w sprawie Via Carpathia. Wałęsa mówił w PE, że nic nie można w tej sprawie zrobić i zaapelował o zamknięcie petycji raz na zawsze. Zaś Pitera oceniła, że Podkarpacie jest jednym z najlepiej dofinansowanych regionów w Polsce i poddała w wątpliwość zasadność inwestycji.
CZYTAJ WIĘCEJ: Poręba: Platforma Obywatelska przeciwko Via Carpathia w Parlamencie Europejskim
Slaw/ „ecrgroup.eu”
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/226383-na-nic-opor-walesy-i-pitery-trasa-via-carpathia-dostala-szanse-od-unii-i-byc-moze-powstanie