Obywatelska Komisja Edukacji Narodowej powołana. Będzie patrzeć władzy na ręce w sprawach edukacji - bo patrzeć trzeba

tvp.pl
tvp.pl

W sobotę w Krakowie, w sali udostępnionej przez Wydział Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego spotkało się ponad 150 osób, które odpowiedziały na apel dawnych działaczy „Solidarności, organizujących od dłuższego czasu protestacyjne głodówki. Głównym celem tych głodówek była zastopowanie zmian w licealnym programie nauczania historii, ale manifestując kilka dni temu przed MEN inicjatorzy protestów wyrażali zaniepokojenie całym kierunkiem, w jakim obecny rząd popycha polską edukację.

Do Krakowa przyjechali naukowcy, nauczyciele, a także ludzie zainteresowani edukacją. Tematem numer jeden stała się naturalnie szkolna historia. Profesor Andrzej Nowak, który zmiany w systemie jej nauczania oprotestowuje od 2008 roku poinformował o odpowiedzi szefowej MEN na list sześciu uczestników okrągłego stołu o prezydenta. Krystyna Szumilas odrzuca możliwość szybkiej zmiany nawet w duchu kompromisu, który zaproponował profesor Nowak, a poparł Bronisław Komorowski. Miałaby ona polegać na wprowadzeniu do programu nowego przedmiotu „Historia i Społeczeństwo” wykładanego w drugiej i trzeciej klasie liceum obowiązkowego bloku tematycznego „Ojczysty Panteon Ojczyste Spory” poświęconego najnowszej historii Polski.

"Pierwszą pobudką naszego działania były zmiany ograniczające nauczanie historii i rozbijające wspólny jej kanon w dwóch ostatnich klasach szkół ponadpodstawowych. Protesty przeciw tym zmianom, jednoczące przedstawicieli środowisk akademickich, nauczycielskich i rodzicielskich, trwają od stycznia 2009 roku" - napisali w dokumencie końcowym członkowie zespołu eksperckiego, który przekształcił się wOkreślili postulat minimalny, dotyczący "młodzieży, która wkracza już w mury szkół średnich 1 września 2012 roku" – mają to być zasady kompromisu wymyślonego przez profesora Nowaka.

Zastrzegli jednak, że "potrzebne są zmiany bez porównania głębsze, przywracające ogólnokształcący charakter liceom" i "rangę nie tylko historii, ale także - równie poszkodowanym w nowej podstawie programowej - tak ważnym przedmiotom jak język polski, fizyka, chemia, biologia, geografia, informatyka".

Przewodniczącym wyłonionej na spotkaniu Obywatelskiej Komisji Edukacji Narodowej został prof. Włodzimierz Suleja, historyk i szef wrocławskiego oddziału IPN. W Komisji zasiedli naukowcy : profesorowie historii Jan Żaryn, Andrzej Nowak, Jakub Basista, Krzysztof Kawalec i Ryszard Terlecki (ten ostatni jest jedynym politykiem, posłem PiS), ale także były kurator oświaty z Krakowa, fizyk z wykształcenia Jerzy Lackowski. Środowisko nauczycielskie reprezentuje dyrektor XII Liceum Ogólnokształcącego z Krakowa Ryszard Nowak, który brał  udział w okrągłym stole u prezydenta, i Piotr Jaworski historyk z Łodzi. Jest także znany bloger Maciej Świrski (występujący jako Szczurbiurowy). Nie jest to ostateczny skład Komisji. Będzie się ona rozszerzać w drodze kooptacji.

Organizatorzy protestów z Adamem Kalitą na czele usunęli się w cień, ale wejdą w skład sekretariatu Komisji. Zapowiadają, że będą tworzyli grupę nacisku, który może się przekształcić w silny ruch społeczny. Podczas obrad – wynika to z uchwały – nie rozmawiano tylko o historii, uczestnicy byli na przykład poruszeni tym, że nowy program redukuje o połowę liczbę godzin informatyki w liceach.

– Będziemy w każdym miejscu, gdzie okażemy się potrzebni, mamy na przykład ambicję opiniowania podręczników szkolnych i zachęcania lub zniechęcania do nich nauczycieli – zapowiada profesor Andrzej Nowak.

Podczas dyskusji padła nawet propozycja wielkiego trzęsienia ziemi w oświacie polegającego na powrocie do dawnego systemu: ośmioletnia podstawówka i czteroletnie liceum.


A oto cała uchwała:

19 maja 2012 roku środowiska protestujących przeciwko wprowadzanej od 23 grudnia 2008 roku reformie programowej zebrały się na ogólnopolskim spotkaniu w Krakowie. Wybrały na nim pierwszy skład Obywatelskiej Komisji Edukacji Narodowej.

Pierwszą pobudką naszego działania były zmiany ograniczające nauczanie historii i rozbijające wspólny jej kanon w dwóch ostatnich klasach szkół ponadpodstawowych. Protesty przeciw tym zmianom, jednoczące przedstawicieli środowisk akademickich, nauczycielskich i rodzicielskich, trwają od stycznia 2009 roku. Ministerstwo zareagowało na nie dopiero z chwilą, kiedy po serii strajków głodowych zainicjowanych w tej sprawie przez byłych opozycjonistów demokratycznych w Krakowie i Warszawie, Prezydent RP, Bronisław Komorowski, zorganizował spotkanie, na które zaprosił zarówno przedstawicieli Ministerstwa Edukacji jak i krytyków ostatniej reformy.
Powtórzony został na tym spotkaniu, zgłaszany przez środowiska akademickie od początku 2009 roku postulat wprowadzenia obowiązkowego charakteru jednego ze wskazanych w podstawie programowej „przedmiotu uzupełniającego” Historia i społeczeństwo (dla klas 2 i 3) modułów: Ojczysty Panteon i ojczyste spory – w podwojonej liczbie godzin. Ta próba ratowania namiastki wspólnej płaszczyzny obywatelskiej wiedzy o historii dla młodych Polaków i Polek w wieku 17-19 lat, została wsparta przez Prezydenta.

To jest nasz postulat MINIMALNY: dotyczy tej grupy  młodzieży, która wkracza już w mury szkół średnich 1 września 2012 roku. Potrzebne są zmiany bez porównania głębsze, przywracające ogólnokształcący charakter liceom, przywracające zarazem rangę nie tylko historii, ale także – równie poszkodowanym w nowej podstawie programowej – tak ważnym przedmiotom, jak język polski, fizyka, chemia, biologia, geografia, informatyka (zmniejszona o 50%!)…

Będziemy opracowywać koncepcje tych zmian, poszerzając zespół merytoryczny naszej Komisji. Będziemy także mobilizować opinię publiczna do stałej uwagi w sprawie dla przyszłości Polski najważniejszej: wychowania i wykształcenia naszych dzieci.

Jako test intencji Ministerstwa w sprawie podjęcia dialogu z przedstawicielami dużej części społeczeństwa już dostrzegającej problem złego kierunku zmian edukacyjnych podejmowanych w ostatnich latach, możemy potraktować wspomniany przed chwilą postulat MINIMALNY. Niestety, sygnał, jaki daje w tej sprawie odpowiedź Pani Minister Krystyny Szumilas na list skierowany w imieniu krytycznych wobec reformy uczestników debaty prezydenckiej przez  red. Piotra Zarembę, budzi nasze głębokie zaniepokojenie. Pani Minister nie chce wciąż zdecydować się na najprostszy, nie pociągający za sobą żadnych zmian w organizacji pracy szkoły, ani też żadnych dodatkowych kosztów postulat uczynienia wspomnianego jednego modułu (Ojczysty Panteon) obowiązkowym. Przemilcza także sprawę podwojenia jego objętości godzinowej.

Będziemy w tej sprawie próbowali apelować nadal.

Będziemy na pewno proponować nowe formy protestu i nacisku obywatelskiego przeciw błędnym decyzjom edukacyjnym. Będziemy szukali wsparcia środowisk akademickich, nauczycielskich i rodzicielskich dla budowania programu naprawy polskiej szkoły.

Prof. dr hab. Włodzimierz Suleja – przewodniczący
Prof. dr hab. Jan Żaryn – wiceprzewodniczący
Dyr. Ryszard Nowak
Dr hab. Jakub Basista
Mgr Piotr Jaworski
Prof. dr hab. Krzysztof Kawalec
Dr Jerzy Lackowski
Prof. dr hab. Andrzej Nowak
Mgr Maciej Świrski
Prof. dr hab. Ryszard Terlecki

CZYTAJ TAKŻE: List minister Krystyny Szumilas. Szefowa MEN popiera kompromis w sprawie lekcji historii w liceach, ale… go nie wcieli w życie

 

PONIŻEJ RELACJA JÓZEFA WIECZORKA:

Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego objął inicjatywę patronatem merytorycznym.

Kongres rozpoczął  się o godz. 13.00 w Auli im. ks. prof. Józefa Tischnera w Collegium Witkowskiego (Kraków, ul. Gołębia 13).

Wcześniej, o godz. 11.00 Msza Święta w kościele św. Stanisława Kostki w Krakowie Dębnikach.

Program spotkania:

11.00 Msza św. w kościele św. Stanisława Kostki w Krakowie Dębnikach

Kongres Organizacyjny Obywatelskiej Komisji Edukacji Narodowej (1) Dębniki

12.00 Krótki koncert kwintetu Capella Nova (kościół w Dębnikach)

Kongres Organizacyjny Obywatelskiej Komisji Edukacji Narodowej (1) Dębniki -Koncert

 

Instytut Historii UJ – sala im. ks. prof. Józefa Tischnera

(zdjęcia i wideo – Józef Wieczorek)

Powitanie uczestników przez Dyrektora IH UJ prof. dr hab. Stanisława A. Srokę

dr Henryk Palkij (UJ), Zmiany w nauczaniu historii i wiedzy o społeczeństwie po 1989 r. oraz ich efekty

dr Maria Stinia (UJ), Reforma nauczania historii w świetle dokumentów

 

dr Jerzy Lackowski, Dlaczego potrzebujemy Obywatelskiej Komisji Edukacji Narodowej

 

 

Autor

Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych