Polskie uniwersytety są na dnie najważniejszych rankingów światowych

fot. YouTube
fot. YouTube

Na trzech różnych kontynentach – w Ameryce, Azji i Europie – ogłaszane są cztery główne rankingi uczelni całego świata. Polska oblewa ten egzamin komisyjny.

Nauka i edukacja wyższa jest jedna – globalna – tak jak była za Mikołaja Kopernika i przez tysiąclecia. Stan polskich wyższych uczelni pokazują dziś cztery najwyżej cenione i wpływowe w świecie rankingi globalne. Powstały na trzech kontynentach, mających największe zasoby i sukcesy w nauce, gospodarce i jakości życia ludzi. Rankingi różnią się metodologicznie. Między innymi w różnym stopniu biorą pod uwagę nauki matematyczne i przyrodnicze, społeczne i humanistyczne. Także różną wagę przypisują do badań naukowych uczelni i do osiągnięć profesjonalnych absolwentów. Razem dopełniają się we wszechstronny obraz.

Największą wartość ma określenie pozycji uniwersytetów o z definicji najszerszym zakresie działania. Zbliżony charakter mają liczne politechniki i „instytuty technologii” świata, które zachowują historyczne nazwy, ale wzbogaciły działalność czasem nawet o nauki społeczne i humanistyczne. Rankingi tylko wyjątkowo obejmują i doceniają samodzielne uczelnie wysoko wyspecjalizowane – na przykład medyczne, wojskowe, biznesowe i artystyczne. Lecz mocne uniwersytety muszą być fundamentem nauki i edukacji w każdym kraju.

Ameryka: w stolicy Stanów Zjednoczonych powstał nowy ranking o nazwie U.S. News & World Report Best Global Universities.Waszyngtoński tygodnik „U.S. News & World Report”, wcześniej publikujący najwyżej cenione rankingi uczelni amerykańskich, opracował po raz pierwszy ranking światowy, ometodologii dostosowanej do globalnego – nie tylko amerykańskiego – punktu widzenia. Pierwsze wydanie datowano z wyprzedzeniem na 2015 rok.Uniwersytet Warszawski zajął miejsce 280 w świecie, a Uniwersytet Jagielloński – miejsca 288-289 ex aequo. Ranking obejmuje 500 uczelni, ale już żadnej innej polskiej.

Azja: w Szanghaju – największym mieście Chin, zarazem najbardziej otwartym na świat, nie licząc Hongkongu i miast tajwańskich – opracowywany jest Academic Ranking of World Universities, powszechnie nazywany Rankingiem Szanghajskim. To dzieło Shanghai Ranking Consultancy, zapoczątkowane przez Shanghai Jiaotong University.W wydaniu z 2014 roku Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet się w przedziale miejsc 301-400 w świecie. Brak innych uczelni z Polski wśród 500 objętych rankingiem.

Europa: dwa rankingi ogłaszane są w stolicy Wielkiej Brytanii. Pierwszy to Times Higher Education World University Rankings, opracowywany przez magazyn “Times Higher Education” (THE), dawniej dodatek do wielkiego londyńskiego dziennika “The Times”. W wydaniu rankingu na rok akademicki 2014-2015Uniwersytet Warszawski jest w przedziale miejsc 301-350 na świecie. Wśród 400 uczelni nie ma żadnej innej z Polski.

Drugim rankingiem opracowywanym w Londynie jest QS World University Rankings globalnego wydawnictwa edukacyjnego Quacquarelli Symonds (wcześniej THE i QS publikowały wspólny ranking). W wydaniu datowanym 2014/2015 Uniwersytet Warszawski ma miejsce 335 w świecie, Uniwersytet Jagielloński jest 371, Politechnika Warszawska znajduje się w przedziale miejsc 651-700, a Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytet Wrocławski są w przedziale od miejsca701 do miejsca 863, gdzie ranking się kończy.

Tyle osiągnęła przez 25 lat wolna Polska – od 10 lat w Unii Europejskiej, od 15 lat w NATO i od 23 lat w Radzie Europy. Zagubienie w świecie globalnej edukacji i nauki jest tak wielkie, że wielu Polaków chce rozwiązać problem wracając do systemu edukacyjnego PRL. Ale tam polskie uczelnie już były. Ucieczka możliwa jest tylko naprzód.

————————————————————————————————

Bogata oferta tanich książek, audiobooków oraz unikatowych gadżetów portalu wPolityce.pl

WEJDŹ NA WSKLEPIKU.PL I PRZEKONAJ SIĘ SAM!

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.