Murdoch nie poddaje się w wojnie z internetem - taki złośliwy tytuł nosi komentarz na temat nowego projektu News Corp. na wpływowym serwisie GigaOm. Nowy projekt Murdocha może być albo przełomem jeśli chodzi o nowe media, albo przynajmniej ciekawym eksperymentem. Może też być totalną porażką, kosztującą 30 milionów dolarów.
Założenia nowego projektu są całkiem proste. "The Daily" ma być ogólnotematycznym dziennikiem, który tym różni się od papierowego, że wydawany jest wyłącznie na iPada w formie aplikacji, podobnej nieco do istniejących już aplikacji Wall Street Journal czy Times/Sunday Times. "The Daily" ma pojawiać się raz dziennie jako zamknięta całość. Nie jest jasne jak często aplikacja będzie aktualizowana w ciągu dnia. News Corp. zainwestował w ten projekt 30 milionów dolarów. Pracuje przy nim 100 osób. Siedzibą redakcji jest Nowy Jork. Subskrypcja ma kosztować tylko 99 centów tygodniowo.
The Daily nie będzie miał - jak podaje Guardian - klasycznej wersji internetowej, a co najwyżej stronę "reklamową" która ma pokazywać przykładową treść dziennika. Treśc która ma być tworzona "oryginalnie", bez agregacji, z niewielkim wsparciem Fox Sports jeśli chodzi o materiały sportowe.
Komentatorzy zastanawiają się czy projekt - który ma zostać ogłoszony oficjalnie na początku grudnia - odniesie sukces. Przeważają sceptyczne opinie. Scott Rosenberg pisze o "zamknięciu" nowego projektu na linki wychodzące i przychodzące - z twittera, facabooka i tak dalej. "The Daily" nie będzie częścią konwersacji. Nie będzie też przypominał szybko aktualizowanej strony internetowej - po co więc płacić za brak szybkości, za produkt który jest jednocześnie wolniejszy i mniej użyteczny niż darmowa konkurencja jak Huffington Post, The Daily Beast, gawker.com, albo agregatory takie jak Instapaper na iPada? Czy treść bedzie wystarczająco dobra (a ma być ogólna, nie wyspecjalizowana) by stać się niezbędna dla ludzi którzy jednym kliknięciem mogą przeczytać coś - i podzielić się tym ze znajomymi - w otwartej sieci? No i liczne pytania o kwestie finansowego takiego projektu. Łatwiej zarabiać na aplikacjach w ekosystemie Apple niż na treści w sieci, ale nadal mowa tu o stosunkowo słabo rozpowszechnionym urządzeniu.
Pomysł Murdocha by stworzyć coś nowego o takiej skali na nowej platformie jest jednak bardzo śmiały, zwłaszcza biorąc pod uwagę że News Corp. ma na koncie klęskę MySpace i słabe wyniki eksperymentu z płatną treścią The Times/Sunday Times. Czy "The Daily" odniesie sukces - zobaczymy.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/107719-news-corp-tworzy-the-daily-pierwszy-na-swiecie-dziennik-tylko-na-ipada
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.