Blisko 60 proc. Polaków uważa, że powinny zostać wprowadzone ograniczenia dla udziału zagranicznego kapitału w mediach działających w Polsce - wynika z badania domu mediowego UM (grupa IPG Mediabrands).
Wyniki sondażu publikuje portal Wirtualne Media. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowuje projekt przepisów mających ograniczyć koncentrację kapitałową w sektorze mediów.
Zapowiadane przepisy skrytykowała część środowisk dziennikarskich, m.in. Reporterzy Bez Granic, oceniając, że są one wymierzone w media krytyczne wobec obecnie rządzącego obozu. Jednak z badania domu mediowego UM wynika, że zapowiadane przez rząd zmiany mogą liczyć na poparcie społeczne. Sprzyjają im przede wszystkim osoby aktywne zawodowo (popiera je 63 proc. ankietowanych) oraz osób w wieku 42-51 lat (68 proc. głosów poparcia).
Za projektem opowiedziało się również 58 proc. emerytów i rencistów oraz 50,5 proc. studentów. Najmniej przychylne wprowadzaniu ograniczeń są osoby dobrze sytuowane, zadowolone ze swojej sytuacji materialnej - pomysł popiera 42 proc. z nich.
Projekt wspierają osoby oceniające pozytywnie również inne działania rządu i zadowolone z obecnej sytuacji gospodarczej w kraju (78,5 proc.). Wprowadzenie ograniczeń udziału kapitału zagranicznego w mediach popiera 34 proc. z respondentów deklarujących lewicową lub centro-lewicową orientację polityczną. Takie nastawienie deklarują częściej osoby z wykształceniem podstawowym (67 proc.), mieszkańcy wsi (62 proc.) oraz mężczyźni (63,5 proc.).
Wśród kobiet 54 proc. badanych popiera projekt, a 46 proc. jest mu przeciwna.
Pomysł repolonizacji mediów nie podoba się mieszkańcom mniejszych miast (do 100 tys. mieszkańców). Mniej niż połowa z nich (48 proc.) odpowiedziało, że ograniczenie udziału jest potrzebne, a 52 proc. wyraziło sprzeciw dla projektu. W największych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców) za wprowadzeniem projektu było 58 proc. badanych, a przeciw - 42 proc.
Badanie zrealizowano na zlecenie UM (grupa IPG Mediabrands) na panelu Ariadna metodą CAWI w dniach 24-28 marca br. Próba ogólnopolska osób powyżej 18. roku życia (N=1044). Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.
ansa/ Wirtualne Media
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/334466-pomysl-repolonizacji-mediow-moze-liczyc-na-akceptacje-spoleczna-za-blisko-60-proc-polakow