Portu na Okęciu nikt nie zamknie. Zawsze się planuje, że stare lotnisko ma zostać zamknięte, kiedy nowe przejmuje główny ruch lotniczy. I nigdzie jeszcze się tak nie stało
— mówi w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” szef Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) Alexandre de Juniac. Odniósł się w ten sposób do pogłosek o możliwym zamknięciu lotniska na Okęciu.
Szef IATA podkreślił, że transport lotniczy należy do najbezpieczniejszych sposobów poruszania się. Dodał, że Zreszenie podejmuje działania na rzecz uproszczonych procedur na lotniskach, obniżenia cen podróży i inwestowania w nowe technologie zapewniające większy komfort pasażerom. Nawiązał również do zależności cen biletów z rosnącymi cenami paliwa.
Jeśli chodzi o ceny biletów, to oczekujemy, że wzrosną o 3,5 proc., głównie z powodu rosnących kosztów. Na razie jednak nic takiego nie nastąpiło. Jeśli jednak wydatki przewoźników nadal będą rosły, zwłaszcza chodzi mi o paliwo, to przyjdzie taki dzień, że część tej zwyżki zostanie przerzucona na pasażerów. I to też będzie uzależnione od konkretnych rynków i konkretnych przewoźników
— tłumaczył de Juniac.
Szef IATA podkreślił, że należy włożyć wiele wysiłku, aby nadrobić braki w liczbie pilotów.
Linie same muszą pokazywać, jak ten brak jest dla nich ważny, by doszło do bliskiej współpracy między rządami, przewoźnikami i regulatorami rynku lotniczego. Trzeba się więc poważnie zastanowić nad otwarciem prywatnych szkół dla pilotów, położeniem większego nacisku na ich kształcenie w państwowych szkołach
— stwierdził.
Francuz odniósł się też do starań utworzenia „wspólnego nieba” nad Europą.
W tej chwili musimy poczekać na nową Komisję Europejską, która da nam nowy mandat do rozmów
— tłumaczył de Juniac.
Zdaniem szefa IATA, Centralny Port Lotniczy jest bardzo potrzebny.
Znacznie poprawi skomunikowanie Polski z resztą świata, da miejsca pracy, wesprze w rozwoju narodowego przewoźnika. Nie jest tajemnicą, że obecne warszawskie lotnisko Chopina jest zbyt małe nie tylko jako główny port w Polsce, ale i dla samej stolicy
— podkreślał.
De Juniac nawiązał również do nałożenia przez prezydenta USA Donalda Trumpa ceł na stal i aluminium z Unii Europejskiej.
Branża naprawdę obawia się jakichkolwiek barier, które wyhamują nasz rozwój. Zwłaszcza tych ograniczających handel i przemieszczanie się ludzi. Nam są potrzebne otwarte granice i globalizacja, z której dzisiaj żyjemy
— wyjaśniał szef IATA.
PZ/Rzeczpospolita
-
W najnowszym „Sieci”: „Wielkie wyciszenie” - Michał Karnowski o rozpoczynającym się okresie przedwyborczym. Przeczytaj koniecznie!
Kup nasze pismo w kiosku lub skorzystaj z bardzo wygodnej formy e - wydania dostępnej na: http://www.wsieci.pl/prenumerata.html.
Zapraszamy też do subskrypcji tygodnika w Sieci Przyjaciół – www.siecprzyjaciol.pl i oglądania ciekawych audycji telewizji internetowej www.wPolsce.pl.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/399491-szef-iata-chwali-plany-utworzenia-cpk-znacznie-poprawi-skomunikowanie-polski-z-reszta-swiata-portu-na-okeciu-nikt-nie-zamknie