A jak szydzili! Inwestycja Orlenu na Litwie, przeforsowana dzięki śp. Lechowi Kaczyńskiemu, okazała się strzałem w 10!

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. wPolityce.pl
Fot. wPolityce.pl

Dochody rafinerii "Orlen Lietuva" rosną jak na drożdżach - napisał w poniedziałek litewski portal gospodarczy vz.lt. Spółka, której właścicielem jest PKN Orlen zajęła pierwsze miejsce w rankingu wzrostu dochodu wśród 1000 spółek działających na Litwie.

Portal wskazuje, że w 2011 roku rafineria Orlen Lietuva miała stratę w wysokości 7,5 mln litów (2,8 mln dolarów), a w 2012 roku dochód rafinerii, przed odliczeniem podatków, wyniósł ponad 236 mln litów (88 mln dolarów).

W ocenie dyrektora generalnego rafinerii Ireneusza Fąfary, o dobrych wynikach przedsiębiorstwa zadecydowało doskonalenie procesu produkcji i sprzedaży, a także wdrożenia inwestycji.

W ubiegłym roku w rafinerii Orlen Lietuva został przeprowadzony największy w historii tego przedsiębiorstwa remont kapitalny, którego koszt wyniósł 65 mln dolarów.

Ranking litewskich przedsiębiorstw pod względem wzrostu dochodu przygotował dziennik gospodarczy "Verslo Żinios". Drugie miejsce w rankingu zajęło przedsiębiorstwo Linas Agro Group, którego dochód ciągu roku wzrósł o ponad 137 mln. litów (51 mln dolarów).

Przed kilkoma tygodniami litewski rząd powołał grupę roboczą, która do 1 października ma przedstawić propozycje rozstrzygnięcia problemów logistycznych rafinerii Orlen Lietuva, co ma również przyczynić się zwiększyć jej dochodów. Rozważa się m.in. możliwość budowy rurociągu produktowego z Możejek, gdzie się znajduje rafineria, do terminalu morskiego w Kłajpedzie, a także odbudowy 19-kilometrowego odcinka torów kolejowych pomiędzy rafinerią a granicą z Łotwą.

Od kilku lat Orlen Lietuva występuje z propozycją zainwestowania w budowę rurociągów łączących port w Kłajpedzie z rafinerią, co znacznie obniżyłoby koszta transportu produktów przewożonych obecnie koleją.

Rafineria zabiega też o odbudowę rozebranego w 2008 roku przez Koleje Litewskie odcinka trasy kolejowej z Możejek do łotewskiego miasta Renge. Przez tę rozbiórkę produkty z Orlen Lietuva wożone są do portów na Łotwie okrężną trasą, to zaś zwiększa koszty transportu i negatywnie wpływa na konkurencyjność produktów.

Orlen Lietuva, której od 2006 roku właścicielem jest PKN Orlen, jest jedyną rafinerią ropy naftowej w krajach bałtyckich, ma ona dominującą pozycję na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii. Do przejęcia rafinerii doszło za rządów PiS i wskutek silnej presji śp. Lecha Kaczyńskiego. Prasa długo szydziła z tej inwestycji i wykazywała rzekomą nieopłacalność. Trzema głównymi kanałami sprzedaży produktów paliwowych są: litewski rynek lokalny, eksport lądowy na Łotwę i Ukrainę oraz do Polski i Estonii, eksport drogą morską do Europy Zachodniej i USA z wykorzystaniem terminalu Klajpedos Nafta.

gim, PAP

Autor

Nowy portal informacyjny telewizji wPolsce24.tv Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych