Dochody rafinerii "Orlen Lietuva" rosną jak na drożdżach - napisał w poniedziałek litewski portal gospodarczy vz.lt. Spółka, której właścicielem jest PKN Orlen zajęła pierwsze miejsce w rankingu wzrostu dochodu wśród 1000 spółek działających na Litwie.
Portal wskazuje, że w 2011 roku rafineria Orlen Lietuva miała stratę w wysokości 7,5 mln litów (2,8 mln dolarów), a w 2012 roku dochód rafinerii, przed odliczeniem podatków, wyniósł ponad 236 mln litów (88 mln dolarów).
W ocenie dyrektora generalnego rafinerii Ireneusza Fąfary, o dobrych wynikach przedsiębiorstwa zadecydowało doskonalenie procesu produkcji i sprzedaży, a także wdrożenia inwestycji.
W ubiegłym roku w rafinerii Orlen Lietuva został przeprowadzony największy w historii tego przedsiębiorstwa remont kapitalny, którego koszt wyniósł 65 mln dolarów.
Ranking litewskich przedsiębiorstw pod względem wzrostu dochodu przygotował dziennik gospodarczy "Verslo Żinios". Drugie miejsce w rankingu zajęło przedsiębiorstwo Linas Agro Group, którego dochód ciągu roku wzrósł o ponad 137 mln. litów (51 mln dolarów).
Przed kilkoma tygodniami litewski rząd powołał grupę roboczą, która do 1 października ma przedstawić propozycje rozstrzygnięcia problemów logistycznych rafinerii Orlen Lietuva, co ma również przyczynić się zwiększyć jej dochodów. Rozważa się m.in. możliwość budowy rurociągu produktowego z Możejek, gdzie się znajduje rafineria, do terminalu morskiego w Kłajpedzie, a także odbudowy 19-kilometrowego odcinka torów kolejowych pomiędzy rafinerią a granicą z Łotwą.
Od kilku lat Orlen Lietuva występuje z propozycją zainwestowania w budowę rurociągów łączących port w Kłajpedzie z rafinerią, co znacznie obniżyłoby koszta transportu produktów przewożonych obecnie koleją.
Rafineria zabiega też o odbudowę rozebranego w 2008 roku przez Koleje Litewskie odcinka trasy kolejowej z Możejek do łotewskiego miasta Renge. Przez tę rozbiórkę produkty z Orlen Lietuva wożone są do portów na Łotwie okrężną trasą, to zaś zwiększa koszty transportu i negatywnie wpływa na konkurencyjność produktów.
Orlen Lietuva, której od 2006 roku właścicielem jest PKN Orlen, jest jedyną rafinerią ropy naftowej w krajach bałtyckich, ma ona dominującą pozycję na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii. Do przejęcia rafinerii doszło za rządów PiS i wskutek silnej presji śp. Lecha Kaczyńskiego. Prasa długo szydziła z tej inwestycji i wykazywała rzekomą nieopłacalność. Trzema głównymi kanałami sprzedaży produktów paliwowych są: litewski rynek lokalny, eksport lądowy na Łotwę i Ukrainę oraz do Polski i Estonii, eksport drogą morską do Europy Zachodniej i USA z wykorzystaniem terminalu Klajpedos Nafta.
gim, PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/161455-a-jak-szydzili-inwestycja-orlenu-na-litwie-przeforsowana-dzieki-sp-lechowi-kaczynskiemu-okazala-sie-strzalem-w-10