UJAWNIAMY. Próba szantażu wobec Kasy Stefczyka. Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa skierowano do ABW

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. wPolityce.pl
Fot. wPolityce.pl

To co dzieje się wokół SKOK-ów, a Kasy Stefczyka w szczególności, coraz bardziej przypomina film "Układ Zamknięty". Wszystkie chwyty są dozwolone. Do katalogu "normalnych" w III RP działań, jak przecieki do zaprzyjaźnionych z władzą mediów, zmiany prawa dokonywane dla doraźnej korzyści rządzących, ustawione pod dziennikarzy raporty oraz presja władzy dochodzi właśnie kolejny element: podejrzenie szantażu.

Oto podstawowe fakty w historii, która jeży włos na głowie.

1. W piątek, 14 czerwca o godzinie 10.21 do redakcji tygodnika "Sieci" przychodzi list, który jak wiele wskazuje jest próbą szantażu Kasy Stefczyka za pośrednictwem redakcji tygodnika "Sieci". Jego autorem jest bloger i dziennikarz Tomasz Urbaś, publikujący w obecnym tygodniku "Uważam Rze".

Oferta brzmi następująco - możemy kupić artykuł mający uderzyć w Kasy Stefczyka. Ze względu na znane powszechnie pośrednie związki Kasy z wydawcą "Sieci" sprawa jest, określmy to potocznie, śmierdząca. Tym bardziej, że oferta brzmi tak:

Podstawą artykułu są setki stron dokumentów w formie elektronicznej (fotografie) lub w postaci plików pdf. Kluczowe dokumenty (w tym zwłaszcza potwierdzenie kwoty brakujących rezerw w 2010 r., sprawozdania finansowe 2009-2012 oraz informacje o krokach KNF wobec Kasy Stefczyka w 2013 r.) są sfotografowane. Dokumenty źródłowe udostępnię po wyrażeniu zainteresowania publikacją i określeniu powyższych istotnych elementów umowy w formie umowy warunkowej lub przedwstępnej.

Pan Tomasz Urbaś podkreśla, że cena zależy od tego ile materiałów chcemy kupić i czy na wyłączne czy też jednorazowe użycie. To nie są typowe sformułowania używane w relacjach autor-redakcja. Autor twierdzi, że podobne oferty skierował do innych gazet. W miarę możliwości sprawdzamy - nie ma potwierdzenia, wszystko wskazuje, że mejl dotarł tylko do "Sieci".

2. Informujemy o sprawie odpowiednie organy Kasy Stefczyka. Firma decyduje się zgłosić sprawę do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, co następuję w sobotę. Nie chodzi o sam proponowany artykuł, będący mieszaniną niesprawdzonych plotek i faktów, ale o obietnicę sprzedaży "setek stron" sfotografowanych dokumentów państwowego nadzoru finansowego. Zwłaszcza, że to nie pierwsze takie działanie - wszystko wskazuje, że ktoś chce zniszczyć ważną część systemu finansowego w Polsce.

3. Redakcja decyduje się podjąć prowokację dziennikarską i nawiązuje kontakt z oferentem panem Tomaszem Urbasiem. Wcześniej (sobota, godzina 15.10) powstaje opisująca sprawę notatka służbowa skierowana do Wydawcy i Redaktora Naczelnego "Sieci", zostaje wysłana mejlem. Redakcja informuje w niej o podjęciu prowokacji dziennikarskiej.

Już pierwszy nawiązany kontakt potwierdza, że nie chodzi o materiał dziennikarski, nie o sprzedaż, a o szantaż. W nadesłanym esemesie czytamy:

"Witam. W związku z tym, że nie mieliśmy okazji poznać się osobiście, z uwagi na troskę o oszczędności zgromadzone w Kasie i wagę każdego słowa uprzejmie proszę o kontakt pisemny. Pozdrawiam Tomasz Urbaś".

Trudno oczekiwać od jakiejkolwiek redakcji troski o czyjekolwiek finanse. Odpisujemy, że ciekawi jesteśmy ceny. Na odpowiedź czekamy kilkanaście godzin. Przychodzi - oferent schładza ton, wycofuje się z oferty. Czy dlatego, że dowiedział się o złożeniu zawiadomienia do ABW? Koincydencja wydaje się oczywista. Co dalej?

Dawid Adamski, rzecznik prasowy Kasy Stefczyka, mówi nam:

Kasa Stefczyka skierowała do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zawiadomienie o popełnieniu przez nieustalonych sprawców przestępstwa polegającego na podejmowaniu zorganizowanych działań w prasie ogólnokrajowej mających na celu wywołanie niepokoju na rynku finansowym.

O sprawie będziemy informowali, złożymy też odpowiednie zawiadomienie do prokuratury.

gim

Autor

Nowy portal informacyjny telewizji wPolsce24.tv Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych