NASZ WYWIAD. Krajewski: „40 miesięcy walczyłem w sądach z Hanną Gronkiewicz-Waltz o ujawnienie podstawowych informacji publicznych”

Fot. Demotywatory.pl
Fot. Demotywatory.pl

Na początek kilka cytatów-zagadek. Kto i kiedy składał takie obietnice: „Wodolot kursujący po Wiśle. Tego typu statek wodny, m.in. ze względu na małe zanurzenie, mógłby kursować po Wiśle, stanowiąc dużą atrakcję turystyczną”, „Celem inteligentnej urbanizacji stolicy jest Warszawa — awangardowa Metropolia-Ogród XXI wieku”, „Decentralizacja zapobiegnie nadmiernemu upolitycznieniu administracji”, „Wyłączenie Starego Miasta i Traktu Królewskiego dla demonstracji i zgromadzeń”?  Autorką jest Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas koncertu życzeń w czasie kampanii wyborczej w 2006 r…


wPolityce.pl: Może nad wodolotem spuśćmy zasłonę milczenia. Z jakich najważniejszych obietnic prezydent się nie wywiązała?

Jarosław Krajewski, warszawski radny Prawa i Sprawiedliwości: Niespełnione obietnice pani prezydent można wymieniać bardzo długo, zaczynając od obwodnicy śródmiejskiej, trasy N-S, mostu Krasińskiego, mostu Na Zaporze, poprzez zabudowę otoczenia Pałacu Kultury i Nauki, rozbudowę zintegrowanego systemu zarządzania ruchem, a kończąc na Szpitalu Południowym. Po zakończeniu kampanii wyborczych Hanna Gronkiewicz-Waltz bardzo szybko rezygnowała z zapowiadanych inwestycji, przeznaczając miliony złotych na nagrody dla swoich współpracowników. W ciągu ostatnich 6 lat wydano na ten cel z budżetu miasta ponad 300 mln zł!

Do tego dochodzi niemal 1 mld zł rocznie na utrzymanie administracji, a miejskie podatki i opłaty nieustannie rosną. Czy rzeczywiście za wszystko odpowiada kryzys?

Obecny kryzys gospodarczy jest często wykorzystywany przez Hannę Gronkiewicz-Waltz do podnoszenia opłat dla mieszkańców stolicy, np. z tytułu użytkowania wieczystego, nawet o 2000%. W tym samym czasie wartość nagród dla urzędników w ratuszu nie maleje, liczba pracowników w urzędzie miasta ma zwiększyć się w 2013 r. o kolejnych 200 osób – dzisiaj jest w nim zatrudnionych ok. 7700 osób.

Ze strony mieszkańców słychać coraz większe oburzenie i wyraźnie akcentowany brak zgody na kolejne podwyżki. Jednak radni Platformy Obywatelskiej, którzy mają w Radzie Warszawy samodzielną większość, już przegłosowali kolejną podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej, która wejdzie w życie od stycznia 2014 r. Od 2011 r. będzie to już trzecia podwyżka cen biletów, która przeczy deklaracjom pani prezydent o zachęcaniu do korzystania z komunikacji miejskiej.

Hanna Gronkiewicz-Waltz wygrała walkę o ratusz m.in. pod hasłami dialogu z mieszkańcami i większej transparentności działań urzędników. Co zostało z tych założeń?

Zasada jawności jest zapisana w kodeksie etyki obowiązującym w warszawskim ratuszu. Tak zapisano w teorii, bo w praktyce wyglądało to tak, że przez 40 miesięcy musiałem walczyć w sądach z Hanną Gronkiewicz-Waltz o ujawnienie podstawowych informacji publicznych, czyli imion i nazwisk zleceniobiorców ratusza. Pani prezydent cały czas twierdziła, że stoi na straży prywatności osób fizycznych i nie zamierza dzielić się informacjami o wydatkach publicznych.

Dopiero niedawny prawomocny wyrok Sądu Okręgowego i wyrok Sądu Najwyższego o oddaleniu skargi kasacyjnej ratusza zmusiły Hannę Gronkiewicz-Waltz do szerszego udostępniania danych z umów cywilnoprawnych. Od 2007 r. wydano na takie umowy z budżetu miasta prawie 150 mln zł.

Do porażek należy też zaliczyć brak ulg miejskich dla rodzin wielodzietnych. Na jakim etapie są prace w tej sprawie?

W ostatnich dniach otrzymałem odpowiedź z ratusza, że nie przewidują w bliskiej perspektywie wprowadzenia Karty Dużej Rodziny z powodu, jak to określono, wysokich kosztów uruchomienia i funkcjonowania Karty czy krytyki poprzedniego projektu, przedstawionego w ubiegłym roku przez organizacje pozarządowe. To oznacza, że mimo składanych licznych obietnic z inicjatywy władz miasta nie doczekamy się projektu uchwały. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodzin wielodzietnych, złożyliśmy do przewodniczącej Rady Warszawy projekt uchwały rozszerzający uprawnienie do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla dzieci z rodzin wielodzietnych do ukończenia przez nie 20. roku życia.

Wrocław i Poznań mają obwodnice, a prezydent nie umiała przekonać do ich budowy kolegów z rządu…

To poważny grzech zaniechania. Brak obwodnicy blokuje szybszy rozwój gospodarczy stolicy i utrudnia codzienne życie większości mieszkańców, tych korzystających z komunikacji miejskiej, jak i własnych samochodów. Wszyscy stoimy w gigantycznych korkach. Niestety, należymy do nielicznych europejskich metropolii, które nie posiadają choć jednej, pełnej obwodnicy.

Jeszcze gorzej wygląda budowa obwodnic: śródmiejskiej i miejskiej, które mają być realizowane przez samorząd stolicy. Wiadomo, że do końca tej kadencji Hanny Gronkiewicz-Waltz nie powstanie żaden nowy odcinek tych arterii.

Czy widzi pan jakąś nadzieję na zmianę?

Hanna Gronkiewicz-Waltz sprawia wrażenie osoby znudzonej samorządem, administrującej, ale nieradzącej sobie z efektywnym zarządzaniem. Charakterystyczny jest brak pomysłu na usprawnienie działań administracji oraz brak energii potrzebnej do inicjowania działań prorozwojowych dla Warszawy. Sądzę, że Hanna Gronkiewicz-Waltz od dłuższego czasu myśli wyłącznie o następnych wyborach, a nie o następnych pokoleniach.

Zwróćmy uwagę, że w ciągu 6 lat rządów Platformy Obywatelskiej zadłużenie Warszawy wzrosło ponad dwukrotnie, co oznacza, że na jednego jej mieszkańca przypada już ponad 3000 zł długu, który będziemy spłacać do 2038 r.

Rozmawiał Wojciech Michalski

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.