Metro na Pradze budowane bez zabezpieczeń?

fot. PAP / P. Supernak
fot. PAP / P. Supernak

"Metro budują. Targową rujnują!", "Ratujmy Targową" - takie transparenty towarzyszyły mieszkańcom Pragi Północ w proteście przeciw niewystarczającemu zabezpieczeniu kamienic przed skutkami budowy drugiej linii metra w Warszawie. Kilkudziesięciu prażan pikietowało dziś przy pl. Wileńskim, alarmując że w wyniku zaniedbań konsorcjum ściany w ich kamienicach pękają.

Jak powiedział mieszkaniec tej ulicy Targowej Jakub Gawlikowski, pikietujący domagają się zaprzestania budowy metra w rejonie pl. Wileńskiego, dopóki wykonawca (konsorcjum AGP Metro Polska - PAP) nie zabezpieczy w dostateczny sposób budynków. Podkreślił, że szczeliny w mieszkaniach przy ul. Targowej podczas ostatnich kilku miesięcy znacznie się powiększyły.

Mieszkańcy obawiają się o swoje życie

- zaznaczył.

Niektórzy mieszkańcy mówili, że pęknięcia w mieszkaniach pojawiły się dopiero po rozpoczęciu prac związanych z budową metra.

Nie wykupiłabym mieszkania, gdyby budynek był pękający

- powiedziała właścicielka mieszkania przy ul. Targowej Ewa Godun.

Zaznaczyła, że w związku z pęknięciami w mieszkaniach, z inicjatywy mieszkańców złożono do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Praga Północ zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez konsorcjum AGP Metro Polska.

Rzecznik konsorcjum AGP Metro Polska Mateusz Witczyński zaznaczył we wtorek, że na trasie budowy drugiej linii metra na Pradze znajduje się 180 budynków, które były monitorowane jeszcze przed rozpoczęciem budowy i będą monitorowane w jej trakcie, a także rok po zakończeniu budowy.

Podkreślał wówczas, ze za każdym razem, gdy mieszkańcy zgłaszają uszkodzenia, zalecana jest ekspertyza, czy powstały one w związku z budową metra i jeśli uszkodzenia powstały z winy wykonawcy, naprawę szkód pokrywa AGP Metro Polska.

Według AGP Metro Polska najtrudniejszy odcinek ze względu na stan budynków znajduje się między ul. Targową a ul. Zamoyskiego. Witczyński podkreślił, że fundamenty niektórych budynków zostały już wzmocnione za pomocą tzw. przewiertów sterowanych. Poza tym na budynkach umieszczono czujniki, które dokonują pomiarów.

Zapowiedział, że pierwsza z tarcz, które wydrążą tunel drugiej linii metra z pl. Wileńskiego na Powiśle zacznie pracę w lutym.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka drugiej linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

 

PAP/mall

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.