Tegoroczni absolwenci liceów i techników, którzy pisali w czwartek egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym, musieli wykazać się na nim znajomością pojęcia funkcji, własności figur geometrycznych oraz wykazać się umiejętnością rozwiązywania równań i nierówności.
Arkusz rozwiązywany przez nich - który opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna - zawierał 34 zadania, w tym 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi oraz 9 zadań otwartych, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.
Podczas rozwiązywania zadań maturzyści mogli korzystać z zestawu wzorów matematycznych oraz z kalkulatora prostego.
Zdający egzamin musieli wykazać się umiejętnością wykonywania działań na liczbach rzeczywistych, m.in. wykonać działania na potęgach o wykładniku ujemnym, obliczyć logarytm, w którym podstawa i liczba logarytmowana zapisane były w postaci pierwiastka. Rozwiązanie jednego z zadań wymagało od maturzystów obliczenia błędu względnego przybliżenia. Ważna też była umiejętność rozwiązywania równań i nierówności.
Wśród zadań znalazło się równanie stopnia trzeciego w postaci iloczynowej, równanie wymierne, a także nierówność stopnia drugiego.
Część zadań dotyczyła znajomości pojęcia funkcji, umiejętności korzystania z ich własności. Jedno z zadań polegało na odczytaniu z wykresu zbioru wartości funkcji, inne na znalezieniu wartości minimalnej funkcji w danym przedziale. Niektóre z zadań dotyczyły wyznaczania wartości funkcji trygonometrycznych kątów.
Maturzyści zmierzyli się z zagadnieniami z zakresu geometrii płaskiej. Musieli znać własności figur geometrycznych m.in. prostych, wielokątów, kątów wpisanych i środkowych. Dwa zadania dotyczyły własności figur podobnych, w jednym z nich należało przeprowadzić dowód - wykazać, że dwa trójkąty są podobne.
Część zadań dotyczyła geometrii przestrzennej. W jednym z nich należało np. wyznaczyć cosinus kąta, jaki tworzą wysokość ściany bocznej i płaszczyzna podstawy w danym ostrosłupie. W innym obliczyć objętość stożka, w którym dany był kąt rozwarcia i tworząca oraz obliczyć kąt, jaki tworzy przekrój graniastosłupa z jego podstawą.
Zadania sprawdzały też znajomość ciągów i ich własności, np. należało wyznaczyć siódmy wyraz ciągu arytmetycznego, w którym dany był wyraz czternasty i różnica tego ciągu, czy też wyznaczyć pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (x, 2x + 3, 4x + 3).
W arkuszu znalazły się też zadania, w których należało obliczyć prawdopodobieństwo, np.: „Ze zbioru wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych losujemy kolejno dwa razy po jednej liczbie bez zwracania. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma wylosowanych liczb będzie równa 30”.
Maturzystki z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Norwida w Białymstoku oceniły w rozmowie z PAP, że matura z matematyki nie była łatwa. Iza myślała, że będzie trudniejsza. Dodała, że o ile zadania zamknięte były do rozwiązania, to otwarte były trudniejsze.
Powinnam zdać
— powiedziała Agata, choć - jak dodała - nie jest dobra z matematyki.
W jej ocenie było kilka trudnych zadań, ale zrobiła wszystkie.
Ciąg dalszy na następnej stronie ===>
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Tegoroczni absolwenci liceów i techników, którzy pisali w czwartek egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym, musieli wykazać się na nim znajomością pojęcia funkcji, własności figur geometrycznych oraz wykazać się umiejętnością rozwiązywania równań i nierówności.
Arkusz rozwiązywany przez nich - który opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna - zawierał 34 zadania, w tym 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi oraz 9 zadań otwartych, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.
Podczas rozwiązywania zadań maturzyści mogli korzystać z zestawu wzorów matematycznych oraz z kalkulatora prostego.
Zdający egzamin musieli wykazać się umiejętnością wykonywania działań na liczbach rzeczywistych, m.in. wykonać działania na potęgach o wykładniku ujemnym, obliczyć logarytm, w którym podstawa i liczba logarytmowana zapisane były w postaci pierwiastka. Rozwiązanie jednego z zadań wymagało od maturzystów obliczenia błędu względnego przybliżenia. Ważna też była umiejętność rozwiązywania równań i nierówności.
Wśród zadań znalazło się równanie stopnia trzeciego w postaci iloczynowej, równanie wymierne, a także nierówność stopnia drugiego.
Część zadań dotyczyła znajomości pojęcia funkcji, umiejętności korzystania z ich własności. Jedno z zadań polegało na odczytaniu z wykresu zbioru wartości funkcji, inne na znalezieniu wartości minimalnej funkcji w danym przedziale. Niektóre z zadań dotyczyły wyznaczania wartości funkcji trygonometrycznych kątów.
Maturzyści zmierzyli się z zagadnieniami z zakresu geometrii płaskiej. Musieli znać własności figur geometrycznych m.in. prostych, wielokątów, kątów wpisanych i środkowych. Dwa zadania dotyczyły własności figur podobnych, w jednym z nich należało przeprowadzić dowód - wykazać, że dwa trójkąty są podobne.
Część zadań dotyczyła geometrii przestrzennej. W jednym z nich należało np. wyznaczyć cosinus kąta, jaki tworzą wysokość ściany bocznej i płaszczyzna podstawy w danym ostrosłupie. W innym obliczyć objętość stożka, w którym dany był kąt rozwarcia i tworząca oraz obliczyć kąt, jaki tworzy przekrój graniastosłupa z jego podstawą.
Zadania sprawdzały też znajomość ciągów i ich własności, np. należało wyznaczyć siódmy wyraz ciągu arytmetycznego, w którym dany był wyraz czternasty i różnica tego ciągu, czy też wyznaczyć pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (x, 2x + 3, 4x + 3).
W arkuszu znalazły się też zadania, w których należało obliczyć prawdopodobieństwo, np.: „Ze zbioru wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych losujemy kolejno dwa razy po jednej liczbie bez zwracania. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma wylosowanych liczb będzie równa 30”.
Maturzystki z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Norwida w Białymstoku oceniły w rozmowie z PAP, że matura z matematyki nie była łatwa. Iza myślała, że będzie trudniejsza. Dodała, że o ile zadania zamknięte były do rozwiązania, to otwarte były trudniejsze.
Powinnam zdać
— powiedziała Agata, choć - jak dodała - nie jest dobra z matematyki.
W jej ocenie było kilka trudnych zadań, ale zrobiła wszystkie.
Ciąg dalszy na następnej stronie ===>
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/291854-blisko-350-tys-maturzystow-mierzylo-sie-z-egzaminem-z-matematyki-co-musieli-wiedziec-sprawdz