Ministerstwo edukacji: Zlikwidujemy gimnazja. Opór przed ich wygaszaniem ma mały zasięg

Fot.zdjęcie ilustracyjne youtube.pl
Fot.zdjęcie ilustracyjne youtube.pl

Specjaliści z zakresu pedagogiki podkreślają – trwający 16 lat edukacyjny eksperyment z gimnazjami zakończył się całkowitym fiaskiem.

Coraz częściej podnoszony jest postulat dotyczący likwidacji gimnazjów i powrotu do dawnego systemu edukacji. W dyskusji częściej słychać głosy polityków i publicystów niż nauczycieli i pedagogów.

3 lata to okres bardzo krótki. Między uczniami nie ma żadnych więzi, a nauczyciele nie są w stanie poznać ucznia i dostosować jakiegoś indywidualnego trybu nauczania

—mówi w rozmowie z Radiem Maryja Michał Grześ, nauczyciel informatyki z Poznania.

Okazuje się, że gimnazjum – tak wynika z naszych badań – nie spełnia pokładanych w nim nadziei, nie realizuje też założeń

—podkreśla dr Maria Bąk, pedagog z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Do pomysłu likwidacji gimnazjów pozytywnie odniósł się profesor Stanisław Mikołajczak. Jak podkreślił, powrót do dawnego systemu jest niezbędny.

Łatwiej uzyskiwało się spiralny sposób kształtowania treści nauczania. Co jest niesamowicie ważne, że jest element nowości, ale z utrwalaniem tego, co było dotąd

—zaznaczył prof. Stanisław Mikołajczak z Instytutu Filologii Polskiej UAM.

Minister edukacji Anna Zalewska w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” mówi, że celem reformy edukacji będzie przywrócenie 4-letniego liceum i likwidacja gimnazjów. Realny termin tej zmiany to 2017 rok.

Tak, ta data wydaje się jak najbardziej realna. Zastanawiamy się nad szczegółami. Musimy dokonać skrupulatnych analiz i konsultacji. Jeden z kłopotów to podręczniki. Nadejdzie taki moment, w którym będziemy potrzebować i tego do pierwszej klasy gimnazjum, i tego do siódmej szkoły podstawowej

—mówi Anna Zalewska.

Staramy się szukać takiej koncepcji, która wprowadzi najmniej chaosu. Dlatego w tym roku chcę się zająć zerówką i klasami I-III. To najważniejszy okres dla młodego człowieka – tu rodzi się jego stosunek do szkoły. Dobry nauczyciel determinuje późniejszy pozytywny stosunek ucznia do szkoły. W drugiej kolejności zajmiemy się gimnazjami. Te zmiany chcemy przeprowadzić jak najspokojniej. Zależy nam na rozbudowaniu 4-letniego liceum. Jedyny kłopot, to problem organizacyjny. Dlatego już rozmawiamy z samorządami, jaka opcja byłaby najlepsza

—zapowiada minister edukacji i zaznacza, że nie dopuści do chaotycznych zmian.

Cały harmonogram, a później mechanizm, zostanie przedyskutowany z nauczycielami, organami prowadzącymi, związkami, rodzicami

—deklaruje szefowa resortu edukacji.

Czytaj też:

Przyszła szefowa MEN o wygaszaniu gimnazjów, wzmocnieniu liceów i sześciolatkach w szkołach. „Najważniejsze jest, by pokazać nauczycielom, rodzicom i uczniom, że nic złego się nie wydarzy”

Nowa jakość w resorcie edukacji! Wszystkie zmiany będą konsultowane i ankietowane - deklaruje minister edukacji narodowej Anna Zalewska

ann/radiomaryja.pl/Dziennik Gazeta Prawna


Idealny prezent na Święta - dobra książka!

Zapraszamy do naszej portalowej księgarni „wSklepiku.pl”. Znajdziesz tam szeroką ofertę interesujących wydawnictw, audiobooki oraz gry edukacyjne. Gwarantujemy pewną i szybką wysyłkę.

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.