Naukowcy popierają Dudę! "Jest Pan symbolem społecznego wyczekiwania na zmiany i naprawę Rzeczypospolitej"

PAP/Paweł Supernak
PAP/Paweł Supernak

Ta książka łagodnie mnie napomina nie pozwala

bym zbyt szybko biegł w takt toczącej się frazy

każe wrócić do początku wciąż zaczynać od nowa

Zbigniew Herbert, Książka (ze zbioru Rovigo)

Szanowny Pan

dr Andrzej Duda

Szanowny Panie Doktorze!

Apelujemy do Pana jako potencjalnego Prezydenta Rzeczypospolitej, o zwrócenie uwagi na katastrofalną sytuację nauki polskiej i polskiej edukacji. Nieustanne reformy podporządkowały nauczanie wszystkich stopni urzędnikom. Mimo protestów rodziców i pedagogów, wprowadzono małe dzieci do szkół nieprzygotowanych do nauczania sześciolatków. Szkoły wszystkich szczebli uczą coraz gorzej, a maturzyści są coraz mniej przygotowani do samodzielnych studiów. Uczelnie wyższe, w tym najlepsze uniwersytety Polski, zostały zamienione w szkoły zawodowe mające kształcić fachowców w wąskich specjalnościach. Uzależnienie uczelni i wykładowców od biurokratycznych zarządzeń osiągnęło zastraszające rozmiary.

Tu musi zajść zmiana!

Uniwersytet musi odzyskać swoją godność!

Uczelnia wyższa musi na nowo stać się miejscem intelektualnej wolności, a nie pozostawać obszarem zarządzanym przez urzędników państwowych nie rozumiejących specyfiki akademickiej wspólnoty! Nauka nie może zostać sprowadzona do tabelek ministerstwa. Prawdziwa wiedza to ruch poważnej myśli, sensowne badania i intelektualna uczciwość. Polski filozof Kazimierz Twardowski w słynnym wykładzie „O dostojeństwie uniwersytetu”, wygłoszonym w roku 1932 we Lwowie, zdefiniował swoistą misję instytucji akademickich jako poszukiwanie prawdy naukowej w badaniach, powiązane z przekazywaniem młodemu pokoleniu umiejętności dochodzenia do prawdy. Dziś temu modelowi przeczy traktowanie uczelni jako zakładu usługowego, który sprzedaje państwu oderwaną od badań, samofinansującą się dydaktykę.

Szanowny Panie Doktorze!

Jest Pan symbolem społecznego wyczekiwania na zmiany i naprawę Rzeczypospolitej. Także nauka polska jest chora na skutek niemądrych i nieodpowiedzialnych działań niekompetentnych urzędników i ich politycznych zwierzchników. Prezydent Rzeczypospolitej ma poważny wpływ na kształt nauki polskiej, dlatego zwracamy się do Pana o rozpoczęcie debaty ze środowiskiem naukowym na temat przywrócenia uczonym i uniwersytetom należnej rangi w Ojczyźnie. Nie chodzi nam o prywatne interesy, lecz o możliwość pełnienia najlepszej służby Rzeczypospolitej.

Z poważaniem

prof. zwyczajny dr hab. Stanisław Balbus, teoretyk i historyk literatury, emerytowany wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego

prof. zwyczajny dr hab. Krzysztof Dybciak, historyk i teoretyk literatury, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

prof. zwyczajny dr hab. Tomasz Gąsowski, historyk, Akademia Ignatianum w Krakowie

prof. zwyczajny dr hab. Wojciech Gutowski, filolog, emerytowany profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

prof. dr hab. Grażyna Halkiewicz-Sojak, literaturoznawca, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

prof. zwyczajny dr hab. Mieczysław Inglot, historyk literatury, emerytowany profesor Uniwersytetu Wrocławskiego

prof. zwyczajny dr hab. Roman Mazurkiewicz, historyk literatury, mediewista, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

prof. zwyczajny dr hab. Stanisław Stabryła, filolog klasyczny, emerytowany wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek czynny Polskiej Akademii Umiejętności

prof. UG dr hab. Marek Adamiec, filolog i kulturoznawca, Uniwersytet Gdański

prof. UJ dr hab. Janusz Gruchała, polonista, Uniwersytet Jagielloński

prof. UKSW dr hab. Wojciech Kudyba, poeta, filolog, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

prof. UwB dr hab. Dariusz Kulesza, literaturoznawca, Uniwersytet w Białymstoku

prof. UKSW dr hab. Piotr Müldner-Nieckowski, poeta, językoznawca, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

prof. UKSW dr hab. Magdalena Saganiak, literaturoznawca, filozof, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

prof. AI dr hab. Janusz Smołucha, historyk, Akademia Ignatianum w Krakowie

prof. UKSW dr hab. Zbigniew Stawrowski, filozof, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

prof. UŁ, dr hab. Konrad W. Tatarowski, literaturoznawca, medioznawca, Uniwersytet Łódzki

prof. AJD dr hab. Artur Żywiołek, historyk literatury, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

dr hab. Marek Karwala, literaturoznawca, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

dr hab. Maciej Urbanowski, historyk literatury, Uniwersytet Jagielloński

dr hab. Rafał Żebrowski, historyk, Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie

dr Teresa Bałuk-Ulewiczowa, tłumaczka, historyk literatury i kultury renesansu, emerytowany wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego

dr Monika Bieniek, filolog klasyczny, Uniwersytet Jagielloński

dr Mirosław Boruta, socjolog, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

dr Przemysław Dakowicz, literaturoznawca, Uniwersytet Łódzki

dr Andrzej Gielarowski, filozof, Akademia Ignatianum w Krakowie

dr Adam Hernas, filozof, Instytut Myśli Józefa Tischnera w Krakowie

dr Monika Stankiewicz-Kopeć, literaturoznawca, Akademia Ignatianum w Krakowie

dr Józef Maria Ruszar, literaturoznawca, eseista, Akademia Ignatianum w Krakowie

mgr Jakub Jurkowski, filologia polska i klasyczna, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Do Apelu wykładowców kilkunastu polskich uczelni i instytucji naukowych dołączyli się także twórcy kultury:

Jan Polkowski – poeta

oraz Piotr Załuski (reżyser filmów dokumentalnych o Zbigniewie Herbercie, producent telewizyjny, były dziennikarz Radia Wolna Europa).

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.