Hanna Gronkiewicz-Waltz lansuje się z nową i na razie jedyną tzw. seryjną wiatą przystankową. ZDJĘCIA

fot.PAP/Tomasz Gzell
fot.PAP/Tomasz Gzell

Są praktyczne, obszerne i wyglądem nawiązują do tzw. Ł-ek, czyli zadaszeń z lat 70. Hanna Gronkiewicz-Waltz uroczyście odsłoniła pierwszą, nową tzw. seryjną wiatę przystankową. To jeden z trzech rodzajów nowych zadaszeń montowanych w mieście.

W październiku ub. roku rozpoczęło się stawianie nowych wiat przystankowych w ramach projektu „Przystanek Komunikacji Miejskiej”. W zależności od charakteru przestrzeni, instalowane są trzy rodzaje wiat. Konkursowe - w najbardziej reprezentacyjnych i ważnych komunikacyjnie lokalizacjach, konserwatorskie – w obszarach objętych nadzorem konserwatorskim i seryjne - w centrach dzielnic oraz przy głównych ciągach komunikacyjnych poza ścisłym centrum. W sumie do końca 2016 r. w Warszawie ma pojawić się 1580 nowych zadaszeń.

Ustawiono już 200 wiat - 81 konkursowych, 118 konserwatorskich i jedną seryjną. 58 zamontowano na przystankach tramwajowych a 142 - na autobusowych.

W czwartek odsłonięto pierwszą seryjną wiatę na przystanku autobusowym przy ul. Piotra Wysockiego na Targówku, gdzie powstaje także nowa ścieżka rowerowa oraz chodnik.

Zmieniamy oblicze takich miejsc, jak ta ulica na Targówku, nie tylko (miejsc) w samym centrum, nie tylko po lewej stronie Wisły, ale też po prawej stronie rzeki

—podkreśliła Gronkiewicz-Waltz.

Przypomniała, że miasto nie wydaje na wiaty „ani złotówki z budżetu”. Stawia je firma AMS SA, która będzie zarabiać na ekspozycji reklamy zewnętrznej na wiatach.

Wiaty seryjne są aluminiowe i mogą mieć 2,8m, 4,2m lub 5,6m długości. Dach wiaty ma ograniczać nagrzewanie się wnętrza latem. W środku oprócz gabloty z rozkładem jazdy, umieszczono długą ławkę przystankową. Wiata seryjna została zaprojektowana przez firmę AMS SA, w odróżnieniu od wiaty konserwatorskiej i konkursowej, które są projektami miasta.

Zgodnie z umową AMS SA w ramach koncesji w ciągu trzech lat wybuduje łącznie 1580 przystanków (413 konkursowych, 212 konserwatorskich i 955 seryjnych). Jak przypomniał prezes AMS SA Marek Kuzaka, projekt „Przystanek Komunikacji Miejskiej” jest finansowany z reklam na wiatach.

Wszystkie nowe wiaty będą interaktywne - standardowo wyposażono je w technologię Near Field Communication (NFC) oraz kody QR. Dzięki tej technologii, poprzez bramkę gateams.com, pasażerowie mogą skorzystać z szeregu funkcjonalności – zaplanować podróż, zapoznać się z informacjami o mieście, lub pobrać darmowe treści. Ponadto w wiatach konkursowych i konserwatorskich, dostępne jest również darmowe WiFi (w lokalizacjach umożliwiających efektywne wykorzystanie tej technologii).

ann/PAP

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.