Przygotowanie podręczników dla klasy II i III szkoły podstawowej, wzmocnienie szkolnictwa zawodowego i nauczania matematyki, podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkołach - to priorytety MEN przedstawione w środę w Sejmie przez minister Joannę Kluzik-Rostkowską.
Przede wszystkim napiszemy podręcznik do klasy II i III
—podkreśliła minister.
Poinformowała, że pierwsza część „Naszego elementarza” - bezpłatnego przygotowanego na zlecenie MEN podręcznika dla uczniów klas I szkół podstawowych - już czeka na nich w szkołach.
Zaznaczyła, że przygotowanie podręczników dla uczniów niższych klas szkoły podstawowej to:
element większej całości, fundamentalna zmiana na rynku podręczników, która budziła bardzo wiele namiętności w ciągu ostatnich miesięcy. Zmiana ta w sensie prawnym została już przeprowadzona. Przypomnę: do 2017 roku zarówno w szkołach podstawowych, jak i gimnazjach będą podręczniki wieloletnie, bezpłatne z punktu widzenia rodziców, będące własnością szkoły przekazywaną kilku rocznikom
— powiedziała Kluzik-Rostkowska.
Szefowa resortu edukacji podała także, że zbliżający się rok szkolny 2014/2015 będzie dedykowany szkolnictwu zawodowemu.
Dziś młodzi ludzie w Polsce nadal bardzo szanują sobie dobre wykształcenie ogólne. Jest również, co raz większe zainteresowanie, oczekiwanie, żeby to dobre wykształcenie ogólne łączyć z zawodowym
— zaznaczyła.
Podkreśliła, że tam, gdzie szkolnictwo zawodowe jest trochę zaniedbane musi zostać odbudowane, musi być bardzo solidna oferta dla tych, którzy chcą uczyć się w szkolnictwie zawodowym, musi być też korelacja i współpraca szkolnictwa zawodowego z lokalnym rynkiem pracy.
Rzecz trzecia - bezpieczeństwo w szkole. Przemoc w szkole jest faktem. Mówią o tym zarówno badania MEN, jak i Najwyższej Izby Kontroli. Często nauczyciele nie bardzo chcą na ten temat rozmawiać, bo mają małe zewnętrzne wsparcie, lub nie mają go w ogóle
—zauważyła Kluzik-Rostkowska.
Dlatego - jak zaznaczyła - ważnym zadaniem ministerstwa edukacji na najbliższe miesiące będzie przygotowanie solidnego pakietu wsparcia dla nauczycieli. Zapowiedziała też uruchomienie infolinii dotyczącej kwestii przemocy w szkołach.
Czwartym priorytetem MEN ma być nauczanie matematyki.
Wiemy, że egzamin maturalny z matematyki w tym roku nie poszedł najlepiej. Matematyka, która może być przedmiotem fascynującym, która może być doskonałą zabawą pod warunkiem, że uczeń ma dobrego przewodnika. Są nauczyciele, którzy radzą sobie bardzo dobrze. Są też nauczyciele, którzy potrzebują od nas wsparcia, tak by zajęcia prowadzić w sposób bardziej fascynujący uczniów
—mówiła minister.
Dlatego - zaznaczyła - także temu przedmiotowi poświęcone będzie w tym roku bardzo dużo uwagi, poczynając od nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
Mam takie swoje marzenie - zawsze bardzo ceniłam matematyczną szkołę lwowską, polskich matematyków okresu dwudziestolecia - by udało się pokazać, że mieliśmy wtedy nie tylko wielkich polityków, ale też wielkich matematyków, którzy zaważyli na losach świata. Gdyby się to udało, byłabym bardzo szczęśliwa
—tymi słowami Kluzik-Rostkowska zakończyła swoje sejmowe wystąpienie.
ann/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/211063-obiecywac-kazdy-moze-troche-lepiej-lub-troche-gorzej-wiec-men-ma-gest