Presja ma sens. Parafianie wygrali z giełdą. Rzeźby byka w centrum Warszawy nie będzie

Fot. freeimages.com
Fot. freeimages.com

Warszawska giełda chciała, tak jak na nowojorskiej Wall Street, postawić w centrum miasta pomnik byka i niedźwiedzia. Figur nie będzie, lokalna parafia uznała, że rzeźby staną się symbolem pogańskiego kultu – pisze portal „Dziennik.pl”.

Warszawska giełda chciała na placu Trzech Krzyży, z tyłu kościoła, postawić figury byka i niedźwiedzia, które w gospodarce symbolizują wzrost i spowolnienie. Rzeźby, postawione blisko mu i innych ważnych państwowych pomników miałyby przypominać politykom o gospodarce.

Tym pomnikiem chcieliśmy też uczcić siłę polskiej gospodarki, wyjątkowo dobrze radzącej sobie podczas światowego kryzysu. Chcieliśmy, żeby był symbolem siły Polski i jej rozwoju, a nie konfliktów - tłumaczy portalowi gazeta.pl Maciej Wiewiór, rzecznik GPW.

Właścicielem placu jest miasto, a do proboszcza zwróciliśmy się „po sąsiedzku”. Byliśmy otwarci na propozycje odgrodzenia rzeźby, na przykład drzewkami

—dodaje. Z planów nic nie wyszło. Proboszcz i parafianie nie zgodzili się na propozycję GPW. Rada duszpasterska, jak pisze gazeta.pl zaalarmowała, że powstanie wrażenie, że rzeźby są integralnie złączone z budynkiem kościoła, co może budzić mylne przekonanie, iż są symbolem biblijnego cielca spod góry Synaj, symbolu pogańskiego kultu.

Do tego wskazano też na inne utrudnienia. Bezpośrednie sąsiedztwo Kościoła stanowi tradycyjnie przestrzeń wykorzystywaną do kultu religijnego, np. procesja Bożego Ciała, procesja rezurekcyjna i inne.

Usytuowanie rzeźb utrudni wiernym uczestnictwo w procesji

—czytamy w oświadczeniu.

Ryb, Dziennik.pl

[Przeczytaj całość artykułu na Dziennik.pl](http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/463726,parafianie-kontra-gpw-gielda-przegrala-walke-o-rzezbe-byka.html

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.