Głos gen. Błasika nie został zidentyfikowany w kokpicie przez żadną z komisji, żadną z dotychczasowych specjalistycznych ekspertyz
— powiedział prof. Krzysztof Nowaczyk, wiceprzewodniczący podkomisji smoleńskiej, podczas konferencji prasowej ukazującej wyniki jej ustaleń i badań.
Stwierdził, że zespół pracujący przy Macieju Lasku dokonał nadinterpretacji analizy, sugerując, że jest tam głos gen. Błasika.
Prof. Nowaczyk ocenił także, gdzie rozpoczął się rozpad samolotu. Stało się to na dużo wcześniej niż wskazywał to raport Millera. Konstrukcja tupolewa rozpadła się na odcinku ok. 900 metrów.
Z ustaleń podkomisji wynika, że odłamki samolotu spadły na ziemię 60 metrów przez brzozą. Wiele z tych cząstek była nadpalona i okopcona.
Jak wykonały manipulacje i fałszerstwa w zapisach czarnych skrzynek? Z raportu wykonanego przez ATM i dostarczonego komisji Millera możemy się dowiedzieć, że zapis polskiej skrzynki kończy się w punkcie TAWS 38, przed zamrożeniem pamięci komputera. Natomiast rosyjski zapis czarnej skrzynki kończy się jeszcze dużo wcześniej. Jakie znaczenie mają zapisy rejestratorów? Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że pierwszym poszukiwanym przyrządem na miejscu tragedii są czarne skrzynki. To podstawowy dowód i materiał badawczy
— mówił.
Podkomisja znalazła w materiałach źródłowych KBWLLP pełne zapisy polskiej skrzynki i rosyjskiej skrzynki. Jeżeli porównamy to z poprzednią informacją z raportu ATM, to widać, że z polskiej skrzynki zostały wycięte ok. 3 sekundy, a z rosyjskiej - ok. 5 sekund
— dodał ekspert.
Wiceszef komisji wskazał także, że udało się dotrzeć do wyciętego fragmentu z rejestratora, na którym są zapisy wskazujące m.in. na nieprawidłowości silnika i generatora.
Jesteśmy w trakcie analizy, która jest bardzo żmudna, ale już znaleźliśmy sygnał niesprawności pierwszego silnika, niesprawność pierwszego generatora, niesprawność obu wysokościomierzy radiowych
— zaznaczył.
To wszystko się dzieje pomiędzy TAWS-38 a miejscem zamrożenia pamięci FMS, w powietrzu, 15 metrów nad gruntem
— wyjaśnił ekspert.
ak,lw/polsatnews.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/smolensk/308442-prof-nowaczyk-awaria-nastapila-przed-katastrofa-sygnaly-o-niesprawnosci-silnika-i-wysokosciomierza-pojawily-sie-15-metrow-nad-ziemia