Punktem kulminacyjnym środowego dnia w Sejmie była debata i głosowanie ws. wniosku o wotum nieufności wobec ministra obrony narodowej, który złożyła Platforma Obywatelska. Na nic zdała się sejmowa burza i gromy ciskane z trybuny przez posłów opozycji. Antoni Macierewicz pozostanie na stanowisku. Za wnioskiem o wotum nieufności zagłosowało 190 posłów, przeciw było 238, wstrzymało się 14.
Debata nad wnioskiem ws. Antoniego Macierewicza rozpoczęła się wcześnie rano na posiedzeniu sejmowej komisji obrony narodowej, która negatywnie zopiniowała wniosek złożony przez posłów PO. Następnie dyskusja przeniosła się do sali plenarnej przy Wiejskiej.
Portal wPolityce.pl przeprowadzi relację z tego wydarzenia.
15.15 GŁOSOWANIE. Na nic zdała się sejmowa burza i gromy ciskane z trybuny przez posłów opozycji. Antoni Macierewicz pozostanie na stanowisku. Za wnioskiem o wotum nieufności zagłosowało 190 posłów, przeciw było 238, wstrzymało się 14.
15:10. Trzy minuty przerwy. Następnie głosowanie w sprawie wotum nieufności.
15:08. Na mównicy Tomasz Siemoniak w trybie sprostowania:
To wystąpienie ministra Macierewicza pokazało, że każda godzina sprawowania przez jego tej funkcji to godzina za dużo. Pani premier nie broniła go w swoim wystąpieniu, poświęcając je innym tematom. Macierewicz powiedział kilka bzdur, pokazywał jakieś pismo.
Niech pan prezes Kaczyński poprosi Mariusz Kamińskiego o audyt w Polskiej Grupie Zbrojeniowej i zapyta, dlaczego prezes Siwko wyleciał. (…) Ostatnie kłamstwo: amerykańskie wojska są w Polsce od roku 2014, w czasach PO podpisaliśmy umowę o tarczy antyrakietowej
— mówi poseł Platformy.
15:05. Macierewicz zwraca się do Siemoniaka, wskazując, że pozwolił, by jeden z generałów miał 100 tys. euro miesięcznie.
Przeznaczył Pan gigantyczne pieniądze na przyjaciół z WSI. Dlatego chcę się zobowiązać przed Wysoką Izbą i raz jeszcze złożyć przyczenie na służbę Polsce i polskiej armii. By mogła być ona silna, by w przyszłości była w stanie odeprzeć każdego przeciwnika
— powiedział szef MON, zwracając również uwagę na obecność wojsk USA na terenie naszego kraju.
Wam się o tym nie marzyło! Nie mieliście odwagi postawić takiego postulatu i dążyć do realizacji takiego celu. Jeżeli się chce naprawdę, by Polska była silna i niepodległa, trzeba mieć sojuszników i silną, własną armię
— dodaje Macierewicz.
15:03. Minister obrony narodowej nawiązuje do Wojsk Obrony Terytorialnej.
Te wojska, szanowni Państwo, są rzeczywiście efektem nie tylko wielkiego poruszenia patriotycznego młodzieży, która widząc, jak armia była minimalizowana i rozgrabiana, niszczona, sama podjęła wysiłek tworzenia struktur proobronnych. Ale to przede wszystkim odpowiedź na realne zagrożenia - te, które nazywamy hybrydowymi, które możemy oglądać na Ukrainie, a wcześniej w Gruzji. Oby one nigdy nas nie dotknęły
— podkreśla Macierewicz.
15:00. Macierewicz wskazuje, że rząd premier Szydło jest pierwszym od lat, który wydał pieniądze przygotowane na modernizację MON.
Pan, panie Siemoniak, nie potrafił tego robić. Miał Pan kadry przesiąknięte korupcją i nieudolnością. My kontrakty broniące niepodległości zapewniliśmy. A to tylko skromny fragment problemu, który przed nami stoi
— dodaje szef MON.
14:55. Na mównicy Antoni Macierewicz. Szef MON dziękuje premier Szydło za przemówienie i zwraca się do posłów:
Zostaliście wybrani po to, by Ojczyzna nawet w najgorszej zawierusze była cała i niepodległa. Do tego niezbędna jest armia ufundowana na polskim patriotyzmie i uzbrojeniu, które daje możliwość rzeczywistego odparcia wroga
— mówi minister obrony narodowej.
Macierewicz wskazuje na podpisany przez Tomasza Siemoniaka dokument, którego efektem miała być konieczność rezygnacji z narodowego potencjału produkcyjnego.
To była konkluzja tego dokumentu, a to jest ten dokument z podpisem pana Siemoniaka
— prezentuje go szef MON.
14:52. Szydło zwraca się do elit europejskich.
Powstań z kolan, Europo, bo będziesz opłakiwała codziennie swoje dzieci! (…) Dlaczego o tym mówię? Bo musimy sobie wszyscy odpowiedzieć, czy chcemy polityków, którzy mówią, że musimy przyzwyczaić się do ataków? Czy chcemy polityków silnych, którzy dostrzegają zagrożenie i skutecznie z im walczą, a takim politykiem jest Antoni Macierewicz
— przekonuje.
14:50. Beata Szydło wskazuje, że budowanie bezpieczeństwa Polski to dla jej rządu skuteczna współpraca między służbami i dlatego wspomina o problemie uchodźców.
Dziś, m.in. dzięki wysiłkom ministra Macierewicza, wojsko doskonale współpracuje z policją, strażą pożarną i graniczną. Efekty widzieliśmy podczas Światowych Dni Młodzieży, które odbyły się w Polsce. (…) Bezpieczna Polska to wielkie zadanie
— dodaje.
Nawiązując do ataku terrorystycznego w Manchesterze, Szydło mówi:
Chcecie się na to zgodzić? Chcecie, by Polska była bezbronna?! Dziś ta debata nad wotum nieufności jest przede wszystkim debatą nad stanem bezpieczeństwa Polski. My to bezpieczeństwo odbudowujemy i nie dopuścimy do tego, by polskie dzieci nie mogły bezpiecznie pójść do klubu, szkoły i na plac zabaw. Nigdy się na to nie zgodzimy
— przekonuje premier.
14:47. Premier Szydło wskazuje na rosnące morale żołnierzy oraz postawę ochotników, którzy zgłaszają się do WOT.
Od rana rozmawiamy na tej sali o bezpieczeństwie - mówimy o funkcjonowaniu polskiej armii. My w polskim rządzie bardzo poważnie traktujemy bezpieczeństwo Polski i Polaków. Kryzys migracyjny jest najlepszym na to dowodem i przykładem. Rząd absolutnie nie zgadza się z utopią otwarcia granic. Nie wiem, co opozycja ma realnie do zaproponowania w tej sprawie, tyle razy zmienialiście zdanie
— przekonuje wiceprezes PiS, dodając, że gdyby obowiązywały decyzje Ewy Kopacz, to dziś musielibyśmy przyjąć uchodźców.
Chcemy pomagać i pomagamy - rozwijamy pomoc humanitarną, angażujemy się w pomoc w Syrii, ale nie zgodzimy się na żadne szantaże ze strony UE! (…) Nie będziemy brać udziału w szaleństwie brukselskich elit! Pomagamy tym, którzy tego potrzebują, ale tam - na miejscu
— dodaje.
14:45. Szefowa rządu wskazuje na duże inwestycje MON.
Łączymy bezpieczeństwo i rozwój, bo to dwa elementy, na których budujemy fundamenty przyszłości Polski. Nie wyprzedajemy zakładów, ale je odbudowujemy i będziemy konsekwentnie to robić
— tłumaczy pani premier.
Szydło wylicza też kontrakty i umowy podpisywane w ostatnim czasie przez MON, co określa mianem „inwestycji bez precedensu”.
Wy woleliście polski przemysł likwidować
— dodaje.
14:42. Premier Szydło przekouje, że budowa bezpiecznej Polski to wspólne zadanie wszystkich posłów, a podważanie pozycji szefa MON jest „niemądre i nieodpowiedzialne”.
To nasz priorytet i cel. Nie ma nic cenniejszego niż bezpieczeństwo Ojczyzny i naszych obywateli. Nie powinno być tutaj różnic zdań i wątpliwości. Nas, polityków, dzielą poglądy, ale powinna łączyć troska o Polaków i Polskę. O spokój obywateli i ich bezpieczeństwo
— mówi.
Czyny i słowa zostaną zapamiętane, a to będzie dla Was gorzki rachunek. (…) Polska nigdy wcześniej nie była tak wspierana przez sojuszników
— zapewnia, odwołując się do obecności wojsk USA w Polsce.
14:40. Na mównicy pojawia się premier Beata Szydło.
Dzisiejsza debata to dobra okazja do dyskusji o bezpieczeństwie Polski. Odnosząc się do zarzutów, odpowiem krótko: Antoni Macierewicz odbudowuje to, co zrujnowaliście
— powiedziała szefowa rządu.
Zdaniem pani premier kwestie bezpieczeństwa Polski powinny być sprawami wyłączonymi z bieżącego sporu politycznego.
14:35. Ostatni głos w debacie - Robert Winnicki (niezrzeszony). Kojarzony z Ruchem Narodowym poseł odwołuje się do idei II Rzeczpospolitej.
To tutaj powinniśmy szukać kontynuacji - jeśli chodzi o armię, etos żołnierski i szacunek, jakim armia cieszy się w społeczeństwie
— mówi Winnicki, zachęcając, by Macierewicz nie korzystał jednak z doświadczeń sanacji.
14:30. Na mównicy Ireneusz Zyska (koło Wolni i Solidarni) ze wsparciem dla ministra obrony narodowej. W podobnym duchu wypowiedział się Kornel Morawiecki (WiS).
Z ministrem obrony narodowej - Antkiem nie zgadzam się w wielu sprawach, począwszy od lat 80., gdy chwalił Wojsko Polskie, po dzisiejszy stan, gdy naszą obronę sytuuje na wojsku USA. Nie zgadzam się, że Polska jest zagrożona. Mam pretensje o apel smoleński, nie zgadzam się z nim w wielu sprawach. Ale pan minister ma wielkie marzenia. To wielka, charakterystycza i wspaniała postawa pana ministra Macierewicza. Wszystkich posłów proszęo uszanowanie tej cechy. Wszyscy, którzy chcą niepodległości Polski, powinni zagłosować przeciw odwołaniu pana ministra Macierewicza
— powiedział marszałek senior.
— powiedział legendarny przywódca Solidarności Walczącej.
14:23. Anna Maria Siarkowska (koło poselskie Republikanie) zapowiada brak poparcia dla wniosku o wotum nieufności dla Macierewicza.
To, co należy podkreślić, to to, że wniosek PO ma znaczenie polityczne, a nie merytoryczne. Każdy, kto ma minimalną wiedzę na tematy związane z obroną narodową wie, że ten wniosek nie jest merytoryczny. Nie pierwszy raz PO urządza tego typu igrzyska
— mówi posłanka.
Zdaniem Siarkowskiej przez ostatnie 1,5 roku nastąpił pozytywny przełom w podejściu do bezpieczeństwa kraju - jako przykład wskazuje na Wojska Obrony Terytorialnej.
14:18. Na mównicy Michał Kamiński z koła Unii Europejskich Demokratów.
Polska marzeń Macierewicza byłaby Polską koszmarów. Problem w tym, że marzenia Macierewicza się spełniają
— mówi były europoseł.
Zdaniem Kamińskiego Macierewicz nigdy nie był za wejściem Polski do UE, a także reformą samorządową.
W roku 1993 występował też przeciwko kompromisowi aborcyjnemu
— powiedział Kamiński, przyznając jednocześnie wdzięczność Macierewiczowi za jego postawę przed 1989 rokiem.
Jestem w stanie docenić wysiłek bohaterów, mimo że się z nimi nie zgadzam. Wy tego nie potraficie
— dodaje poseł UED.
14:13. Paweł Bejda (Polskie Stronnictwo Ludowe) zaczyna od żartu, pytając, dlaczego to nie Jarosław Gowin jest ministrem obrony narodowej, jak obiecywało PiS w kampanii wyborczej.
Mnie jest przykro, jak patrzę na demontaż polskiej armii! (…) Działalość można podsumować fraszką: miał kupić dla Polski drony, a tylko plecie androny
— mówi poseł PSL.
Ludowcy zagłosują za odwołaniem Macierewicza.
14:07. Radosław Lubczyk (.Nowoczesna) rzuca, że Macierewicz jest najgorszym ministrem obrony narodowej w historii Polski.
Czy jest Pan patologicznym kłamcą, czy bliżej nieokreślone siły sabotują przetargi?! (…) Zastanawiam się, dla którego kraju Pan pracuje, bo chyba nie dla Polski
— irytuje się poseł .N, zarzucając Macierewiczowi zerwanie dobrych relacji z Francją.
14:05. Paweł Szramka (Kukiz‘15) zaznacza, że Antoni Macierewicz nie jest ani fatalnym, ani bardzo dobrym ministrem.
Ja i moi koledzy wiązaliśmy z Panem duże nadzieje; zwłaszcza jak udało się zmienić ustawę ws. 12 lat służby. Niestety, pozostał problem z możliwością rozwoju żołnierzy. Niepojęte jest dla mnie, dlaczego cywil ma łatwiejszą drogę na kurs oficerski niż szeregowy
— mówi.
Poseł Kukiz‘15 chwali Macierewicza za zmiany w strukturze awansu i powołanie WOT, krytykuje zaś za podejście do interesów prywatnych spółek zbrojeniowych.
Jeśli zależy Panu na poparciu posłów Kukiz‘15, musi się Pan bardziej postarać
— kończy Szramka.
13:58. Z ramienia PO wypowiada się Czesław Mroczek. Zdaniem byłego wiceministra obrony narodowej Antoni Macierewicz niszczy autorytet MON.
W Polsce działają zielone ludziki, a przynajmniej jeden
— powiedział Mroczek, wskazując na Macierewicza.
Mroczek oskarża MON o „zmowę” w sprawie przetargu na samoloty dla najważniejszych osób w państwie.
KIO stwierdziła, że do przetargu na 2 mld złotych doszło do zmowy. Musicie się z tego rozliczyć
— przekonuje poseł Platformy.
13:55. W imieniu Prawa i Sprawiedliwości występuje Michał Dworczyk, poseł i wiceminister obrony narodowej. Jak zapewnia, PiS nie poprze tego wniosku.
Ten wniosek jest dowodem nie tylko na brak programu i konstruktywnych pomysłów, ale to dowód bezideowego i pustego podejścia PO do spraw państwa!
— mówi Dworczyk.
Poseł PiS punktuje podejście PO w sprawie Wojsk Obrony Terytorialnych i zmiany w wojsku dotyczące zmian w sprawie awansów dla żołnierzy. Dworczyk podkreśla też, że od listopada 2015 roku wiele inwestycji polskiej armii odbywa się w polskich zakładach.
Wy wydaliście z 50 mld złotych aż 48 mld za granicą! Po 8 latach zostawiacie armię w fatalnej kondycji, a dziś chcecie odwołać ministra, który miał zasadniczy wpływ na organizację szczytu NATO w Warszawie
— powiedział.
Lekceważycie interes Polski i próbujecie wywołać awanturę
— dodał.
13:52. Na mównicy przewodniczący sejmowej komisji obrony narodowej Michał Jach (Prawo i Sprawiedliwość). Jach przedstawia negatywną ocenę SKON w sprawie wniosku o wotum nieufności.
13:50. Swoje wystąpienie polityk Platformy kończy apelem o poparcie wniosku o wotum nieufności.
W jednym minister ma rację - polskie bezpieczeństwo jest zagrożone. Przez samego ministra Macierewicza. Panie prezesie, to Pan tego dżina wypuścił z butelki! Pan ma butelkę, my mamy nakrętkę - proszę schować tego dżina!
— kończy Siemoniak.
13:46. Siemoniak oskarża Macierewicza o to, że ten „boi się ludzi” - dowodem ma być wzmocniona ochrona ze strony Żandarmerii Wojskowej i niechęć do debaty. Jest też o „konflikcie” z powstańcami warszawskimi z powodu tzw. apelu smoleńskiego.
13:43. Siemoniak zarzuca „stworzenie Bizancjum” w Ministerstwie Obrony Narodowej, przywołuje również opinię Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie przetargu na samoloty dla VIP-ów.
Nie wiem, jak skomentować ten fakt, że pani premier dała w zeszłym roku najwyższą nagrodę Antoniemu Macierewiczowi, bo wielu ministrów zasługiwałoby na te nagrody bardziej
— mówi.
13:40. Siemoniak wraca do kwestii Bartłomieja Misiewicza i obsady szeroko rozumianych struktur MON.
Dominują znajomi Macierewicza, jego adwokat, znajomi córki. To taka rodzina na państwowym. (…) Takie nazwiska jak Misiewicz, Janniger, Nowaczyk, Szymańska, Parafianowicz, kierowca pan Kazimierz - to są wyznaczniki polityki kadrowej
— irytuje się b. szef MON.
Siemoniak przypomina również degradację jednej z pracownic służb wojskowych, która przyczyniła się do schwytania rosyjskiego szpiega.
Tym się różni ta dzielna oficer od ludzi Macierewicza, że latała helikopterem na operacje wojskowe w Afganistanie, a pan Bączek - szef SKW - boi się zdechłej wiewiórki
— kpi polityk PO.
13:35. Poseł PO wylicza również nieprawidłowości, jakie - zdaniem Siemoniaka - popełnił Siemoniak w sprawie wyjaśnienia przyczyn tragedii smoleńskiej.
Wielu myśli, że jego misją stało się wyjaśnienie katastrofy. Ale wiemy, że od czasu, gdy jest ministrem odsetek wierzących w to, że w Smoleńsku doszło do zamachu znacząco spada. Tu nie ma przypadku. Jeśli dzieją się takie rzeczy, że na łące wysadzany jest barak z namalowanymi oknami, że mówi się o bombie termobarycznej, to nic dziwnego, że opinia publiczna widzi, że ta sprawa jest wyłącznie argumentem politycznym
— powiedział.
Siemoniak zwraca również uwagę na rolę dr. Wacława Berczyńskiego, przytacza jego słowa o „wykończeniu Caracali”.
13:30. Tomasz Siemoniak wraca do roli Bartłomieja Misiewicza w MON. Jest też o sprawie ograniczenia zaangażowania Polski w działania tzw. Eurokorpusu.
13:28. Przedstawiciel Platformy Obywatelskiej przypomina sprawę słów Macierewicza o „sprzedaży Mistrali za 1 dolara”.
Pozostawienie Macierewicza na stanowisku szkodzi bezpieczeństwu Polski
— alarmuje były wicepremier.
13:25. Siemoniak zarzuca Macierewiczowi nieopublikowanie aneksu z raportu z likwidacji WSI.
Oficerowie WSI nadal zajmują eksponowane stanowiska!
— przekonuje.
Były szef MON przytacza przykład jednej z nominacji ministra Macierewicza z ostatnich tygodni, która ma dotyczyć byłego oficera WSI.
13:23. Tomasz Siemoniak mówi o „czarnej karcie Macierewicza” w zakresie modernizacji w armii.
Wczoraj usłyszeliśmy w ramach ofensywy Antoniego Macierewicza w ostatnich dniach kolejne fantastyczne plany, zmieniające wcześniejsze plany, zapowiadające nowe rzeczy. (…) Wielu ludzi myśli, że Antoni Macierewicz jest przyjacielem USA i ma szczególne interesy z naszymi sojusznikami. Jest on pierwszym ministrem obrony narodowej, który do tej pory nie został zaproszony do Pentagonu
— krytykuje Siemoniak.
13:20. W ocenie Siemoniaka budowa Wojsk Obrony Terytorialnej odbywa się kosztem wojsk operacyjnych.
Jest tak, jak w Białymstoku, co samo MON przyznało - tworzenie brygady OT kosztem normalnego, prawdziwego, zawodowego wojska
— przekonuje polityk PO.
Były szef MON zarzuca również Macierewiczowi wykonanie „personalnych czystek” w Wojsku Polskim.
13:15. Rusza debata w sprawie wotum nieufności wobec Antoniego Macierewicza. Wniosek PO uzasadnia Tomasz Siemoniak.
Najpoważniejszym grzechem Antoniego Macierewicza jest to, że wielu myśli, że on poprawia armię, a on ją demoluje
— powiedział były szef MON.
Polityk Platformy wylicza szereg pretensji, jakie opozycja ma do aktualnego ministra obrony narodowej.
PO złożyła wniosek o wotum nieufności wobec szefa MON 21 kwietnia. Według PO, Polacy oczekują odwołania Macierewicza, aby wyjaśnić skandale, które „toczą” MON. Platforma wnioskowała już raz o odwołanie Macierewicza - w lipcu 2016 roku.
Wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra może być zgłoszony przez co najmniej 69 posłów. Sejm wyraża wotum nieufności większością głosów ustawowej liczby posłów - czyli musi się za nim opowiedzieć minimum 231 posłów. Wniosek ws. wyrażenia ministrowi wotum nieufności może być poddany pod głosowanie nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia jego zgłoszenia.
Czytaj także:
maf, PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/341151-sejm-burzliwa-debata-ws-wotum-nieufnosci-dla-antoniego-macierewicza-siemoniak-on-demoluje-armie